Skrachoval váš dodávateľ energií? Ako ďalej

Lucia Lauková, dh, Zuzana Hlavačková, Pravda | 19.10.2021 10:00
žiarovka, nápad, peniaze, mince, šetrenie Foto:
Hoci máte dostatok času na rozmyslenie, odborníci odporúčajú, aby ste oficiálnu zmluvu podpísali čo najskôr.
Tohtoročný nárast cien energií priniesol so sebou situáciu, ktorá sa v histórii slovenskej energetiky ešte nestala. Jeden z najväčších dodávateľov pre domácnosti a malé podniky v krajine, spoločnosť Slovakia Energy, na konci septembra ohlásila, že končí svoje podnikanie.

„S poľutovaním vám musíme oznámiť, že s ohľadom na súčasný bezprecedentný vývoj cien na veľkoobchodných trhoch, v spojení so štátnymi reguláciami cenotvorby, sme na Slovensku boli nútení ukončiť svoju činnosť,“ odkázala po 13 rokoch firma svojim 307-tisíc zákazníkom. O dva týždne neskôr sa k nej pridala a oznámila svoj odchod z trhu aj česká materská firma Bohemia Energy, pod ktorú patrilo 900-tisíc ďalších ľudí.

„Je to veľmi vážny problém. Toto sme ešte na trhu nezažili,“ tvrdí Jozef Badida, analytik portálu energieprevas.sk v rozhovore pre Pravdu v relácii Ide o peniaze. „Slovakia Energy si vybrala najhorší možný čas na ukončenie činnosti,“ súhlasí aj Andrej Lednár, konateľ poradenskej spoločnosti Prvá energetická. Dôvodom je, že v období, keď firma odišla z trhu, ceny na burzách dosahovali svoje historické maximum, na čo doplatia ich bývalí klienti. Ich noví dodávatelia, pod ktorých prešli automaticky, im totiž museli nakúpiť kapacity práve v tom období.

Video
Analytik Jozef Badida (Energie pre vás) o cenách energií a možnostiach klientov Slovakia Energy. Odvysielané 13. 10. 2021.

Navyše, zástupcovia ministerstva hospodárstva aj analytici opakovane upozorňujú, že nemusí ísť o poslednú spoločnosť na našom trhu a podobný osud môže postihnúť aj ďalších dodávateľov a ich klientov. „Krachovať môžu aj ďalší dodávatelia, no ľuďom garantujeme, že nikto o svoje dodávky elektriny či plynu nepríde,“ odkázal šéf rezortu Richard Sulík (SaS).

Pokiaľ ste jedným zo spomínaných 307-tisíc klientov Slovakia Energy, prípadne iného alternatívneho dodávateľa elektriny či plynu, ktorý s vami rozviaže zmluvu, mali by ste si dať pozor na niekoľko dôležitých krokov.

muž reguluje kúrenie Čítajte viac Zrušila vám Slovakia Energy zmluvu? Tu je 5 krokov, ako postupovať (+ kam môžete prestúpiť)

Ako prvé zrušte trvalé platobné príkazy pre Slovakia Energy. Od momentu, keď pôvodná firma ukončila svoju činnosť, vás totiž prebral pod svoje krídla „náhradný“ dodávateľ. Ten vám pošle aj nové platobné údaje. Slovakia Energy vám do 4 týždňov automaticky vystaví konečné zúčtovanie.

„Prvé tri mesiace od ukončenia činnosti Slovakia Energy zabezpečuje dodávky dodávateľ poslednej inštancie (DPI). Ten zabezpečí dodávky do konca roka, keďže oficiálne oznámili svoj koniec 30. septembra tohto roku. Pre odberateľov to znamená, že od nového roka musia mať už podpísanú zmluvu s novým dodávateľom, ktorého si sami vyberú,“ vysvetľuje Lednár.

Hoci máte dostatok času na rozmyslenie, odborníci odporúčajú, aby ste oficiálnu zmluvu podpísali čo najskôr. Kým počas mimoriadneho režimu platíte špeciálnu tarifu, ktorá je aktuálne aj trikrát vyššia, ako bežné ceny, podpisom zmluvy vám automaticky nový dodávateľ garantuje rovnaké ceny, ako majú jeho bežní zákazníci.

Najneskôr od 1. januára tak prejdú naspäť do štandardného režimu všetky domácnosti. Presný postup sa však líši podľa komodity. V prípade elektriny, ak ste spokojní s dodávateľom, pod ktorého ste aktuálne prešli v rámci tzv. poslednej inštancie, nemusíte robiť nič. Po uplynutí trojmesačnej prechodnej lehoty uňho automaticky zostanete. V prípade plynu musíte podpísať aj zmluvu, inak hrozí, že vás SPP, ktorý je jediným DPI, odpojí alebo bude pokutovať za neoprávnený odber.

Uvažujete nad zmenou dodávateľa energií? Tu sú rady, ktoré vám pomôžu pred uzavretím zmluvy

  • overte si totožnosť osoby, ktorá prichádza s určitou ponukou, najčastejšie s ponukou na lacnejšie energie; na požiadanie by sa vám takáto osoba mala preukázať aj preukazom spoločnosti, ktorú zastupuje,
  • nebojte sa opýtať na nejasnosti zmluvy pred jej podpísaním a dožadujte sa kompletných a určitých odpovedí na svoje otázky,
  • snažte sa odolať nátlakovým metódam zo strany osoby pri naštudovaní zmluvy,
  • nechajte si čas na rozmyslenie; neunáhlite sa, podpis zmluvy s novým dodávateľom možno odložiť na iný dohodnutý termín,
  • dôkladne si preštudujte aj ustanovenia napísané drobnými písmenami, resp. na osobitných listoch či stranách, ako všeobecné obchodné podmienky, ktoré sú často súčasťou zmluvy,
  • zapamätajte si, že ustanovenie o predmete zmluvy a o cene nemôže byť napísané menším písmom ako iné časti tejto zmluvy s výnimkou názvu a označení častí zmluvy; zmluva, ktorá nespĺňa uvedenú podmienku je neplatná,
  • ak návrh zmluvy nie je prijateľný alebo sa javí ako nevýhodný pre vás, navrhnite zmenu podmienok zmluvy; predtlačený návrh nemusí byť definitívny a konečný,
  • skontrolujte si v zmluve, na akú dobu sa uzatvára, noví alternatívni dodávatelia často uprednostňujú zmluvy na dobu určitú (1, 2 až 5 rokov), ktoré potom nie je možné kedykoľvek vypovedať, resp. len zo zákonných dôvodov alebo po zaplatení sankčného poplatku,
  • preverte si samotného dodávateľa energií, jeho povesť a finančnú situáciu,
  • nebojte sa trvať na tom, aby pri prezentovaní ponuky a podpisovaní zmluvy bola prítomná aj ďalšia osoba,
  • počítajte ceny spoločne aj s vlastnými poznámkami a kalkulačkou.

Pred podpisom zmluvy s novým dodávateľom je potrebné si dôkladne zvážiť výhodnosť zmeny dodávateľa. Na tento účel Úrad pre reguláciu sieťových odvetví zverejnil na svojej stránke aj cenovú kalkulačku a Zoznam dodávateľov plynu poskytujúcich univerzálnu službu a Zoznam dodávateľov elektriny poskytujúcich univerzálnu službu s odkazom na ich webové sídla.

Zdroj: urso.gov.sk

Meníte dodávateľa kvôli lepšej cene energie?

Stalo sa vám, že po tom čo ste sa rozhodli a podpísali zmluvu s novým dodávateľom energie, vás oslovil pôvodný dodávateľ s ponukou ešte lepšej ceny?

Často sa stáva, že odberateľ podpíše zmluvu nielen jednému, ale aj viacerým novým dodávateľom zároveň. Prípadne podpíše dodatok aj pôvodnému dodávateľovi. Potom už nastáva pre odberateľa problém, ktorý spravidla nekončí inak ako uplatnením sankcií od dodávateľov z dôvodu zmarenia procesu zmeny s dodávateľa.

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví preto odporúča:

1. Doprajte si čas a riadne si prečítajte obchodné podmienky nového aj pôvodného dodávateľa
Majte poriadok v dokumentoch, nerozhodujete sa unáhlene, nezabudnite, že váš podpis je zaväzujúci a vyplývajú z neho pre vás nielen práva, ale aj povinnosti. Na bezplatné odstúpenie od zmluvy máte zo zákona nárok 14 dní odo dňa podpisu. Úkon musí byť urobený písomne a priamo vami ako odberateľom.

2. Dajte pozor na účinnosť novej zmluvy súvisiacu s viazanosťou u pôvodného dodávateľa
Uvedomte si, že ak podpíšete novú zmluvu, zmluva je síce platná, ale nemusí nastať hneď aj jej účinnosť. Tú zmluva nadobudne až začatím plnenia z nej vyplývajúceho. Váš nový dodávateľ môže opakovane skúšať aktivovať proces zmeny, ktorý môže trvať aj niekoľko mesiacov. Po dlhšom čase príde informácia, že máte nového dodávateľa, u ktorého si podpis zmluvy ani nepamätáte. Výnimkou ukončenia zmluvy pred uplynutím viazanosti je zmena dodávateľa z dôvodu zmeny ceny alebo obchodných podmienok pôvodného dodávateľa.

tlačivo, daňové, priznanie, odvody, faktúra, účtovníctvo Čítajte viac Za október platiť nemusia. Klientom Slovakia Energy regulátor podáva pomocnú ruku

3. Uvedomte si, že ak od rovnakého dodávateľa odoberáte viacero komodít – teda aj elektrinu, aj plyn, máte uzatvorené dve zmluvy.
Ak chcete zrušiť obidve zmluvy, musíte odstúpiť buď od oboch zmlúv naraz, alebo od každej zvlášť. Dajte pozor, každá zo zmlúv môže mať rôznu viazanosť. V prípade uzatvorenia jednej zmluvy pre obe komodity, respektíve viacero odberných miest, sa pre každé z nich berie, akoby boli uzatvorené dve samostatné zmluvy.

4. Nepodpisujte viacero zmlúv naraz
Tým máme na mysli nielen zmluvu, ale aj dodatky k zmluvám a rôzne pripoistenia s prolongáciou pôvodnej zmluvy. Často sa stáva, že odberateľ podpíše v priebehu niekoľkých dní viacero dokumentov od rôznych dodávateľov. Napríklad po podpise zmluvy s novým dodávateľom osloví odberateľa pôvodný dodávateľ s lepšou cenou a ponukou viazanosti, alebo ho osloví dokonca nový ďalší dodávateľ a odberateľ podpíše nové dokumenty. Ak si zvolíte novú ponuku a od ostatných nestihnete odstúpiť v priebehu 14 dní, je to problém. Pre jeho riešenie je nevyhnutné komunikovať s dotknutými dodávateľmi.

Ak si neviete rady, obráťte sa na niekoho, kto vám poradí
Môžete poprosiť o pomoc svojich blízkych, prípadne nájdite vo svojom kraji spotrebiteľské združenie, ktoré vám s vašou zmluvou poradí a pomôže. Aj podomový predajca sa môže vrátiť až potom, keď si dôkladne prečítate všetky podmienky zmluvy. Nedajte sa nachytať tým, že vás niekto odpojí, ak rýchlo nič nepodpíšete.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ