Je vhodné obmedziť mäso vo vyššom veku?

Martin Harvan | 02.01.2022 06:00
mäso, hovädzie Foto:
Hovädzie mäso má vyššiu koncentráciu takzvaného hemového železa v porovnaní napríklad s hydinou.
Ovocie, zelenina a rastlinné produkty. Na prvý pohľad dobrá voľba pre ľudské zdravie. Odborníci však v novej štúdii varujú, že s pribúdajúcim vekom si treba dopriať aj mäsové dobroty. Prečo?

Nedostatok železa zvaný tiež anémia sa šíri napríklad v Spojených štátoch amerických ako pandémia. Vysvetľuje to magazín The Journal of Nutrition, ktorý varuje, že s poklesom konzumácie takzvaného červeného mäsa stúpa aj výskyt ochorenia spojeného s nízkym množstvom železa v krvi.

Do kategórie červeného mäsa patrí najmä hovädzina a bravčové mäso. K chudým druhom mäsa skôr rybacina i kuracina. Nemožno poprieť, že práve železo je kľúčové pre zdravie človeka v každom veku. Zvlášť v tom seniorskom je ho však omnoho menej a prejavuje sa to výraznými zdravotnými komplikáciami.

Železo je základ zdravej krvi

Pri nedostatku železa sa dostávajú do problému červené krvinky, ktoré prenášajú kyslík do všetkých životne dôležitých telesných orgánov. Červené krvinky sú súčasťou krvi, ktorú tvorí krvné farbivo nazývané hemoglobín. Hlavnou zložkou krvného farbiva je práve železo.

Ide o kľúčovú minerálnu látku. V prípade, že jej je málo, nastupujú pocity únavy, slabosti, rýchly tlkot srdca a dýchavičnosť. Anémia železa je celosvetový problém. Chýba napríklad vrcholovým športovcom, ženám počas menopauzy, seniorom. Nízke hladiny železa sú tak príčinou 50 % všetkých druhov takzvanej podvýživy.

mäso Čítajte viac Užitočné rady: Ako rozoznať kvalitné mäso

Pozreli si testy tisícok ľudí

Nedávny výskum sa zaoberal závažnosťou anémie z nedostatku železa v Spojených štátoch amerických. Vedcov zaujímalo najmä to, čo spôsobuje tento problém. Zamerali sa tak na denný príjem železa v strave a jeho následnú koncentráciu v krvi. Výskum bol rozsiahly a zahrnul 60-tisíc osôb obidvoch pohlaví vo veku 1– 85 rokov. Odborníci tiež skúmali vplyv nízkych hodnôt železa na úmrtnosť populácie, pričom je zrejmé, že liečbe niektorých zdravotných ťažkostí príliš neprospieva.

Ženy sú na tom horšie

Nedostatok železa je podľa výskumu rozdielny u mužov i žien. Druhá spomínaná skupina zaostáva s príjmom tohto minerálu oproti mužov. Pokiaľ si to pozrieme v číslach, problém s normálnymi hladinami železa malo až 19 % žien a asi 5 % mužov. Za týmito negatívnymi výsledkami údajne stojí nižší príjem železa zo stravy.

Vedci skúmali tento problém v čase, konkrétne v rozmedzí rokov 1999 – 2015. Prišli na to, že v minulosti sme konzumovali viac potravín, ktoré sú bohaté na železo. Odborníci zistili, že v tomto období mala anémia v dôsledku železa vplyv na skorú úmrtnosť.

Vynikajúca kombinácia živín

Podľa lekára Hongbinga Suna z Rider University v New Jersey existujú dve príčiny nedostatku železa v USA. Prvým dôvodom je najmä nízka spotreba hovädzieho mäsa oproti minulosti. Spomínaný druh mäsa má totiž vyššiu koncentráciu takzvaného hemového železa v porovnaní napríklad s hydinou. Druhou príčinou je zníženie obsahu železa v potravinách, čo súvisí s jeho poklesom aj napríklad v pôde. Ideálnym zdrojom spomínaného minerálu je tak červené mäso.

kurací vývar, kuracina Čítajte viac Prečo sa oplatí variť vývar? Posilňuje kosti, zuby, odstraňuje bolesti...

Obsahuje ho, samozrejme, hoci v nižšom množstve aj hydina, ryby a aj rastlinné druhy potravín ako fazuľa, tofu, listová zelenina, obilniny, orechy a semená rastlín. Vstrebávanie železa pomáha zlepšovať vitamín C. Ak teda konzumujeme mäso a spolu s ním si doprajeme aj zeleninový šalát, šikovne kombinujeme príjem železa z mäsa a vitamínu C zo zeleniny.

Súkromný šéfkuchár Ladislav Floreán v tejto časti nášho seriálu ukáže ako pripraviť výnimočné jedlo, ktoré vyzdvihne unikátne chute každej vloženej suroviny.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ