Aj keď pracujete z domu, máte nárok na stravné a dovolenku

Zuzana Hlavačková | 11.03.2022 10:00
home office, žena, práca, raňajky, radosť Foto:
Ilustračné foto.
Ako v prípade home office Zákonník práce upravuje práva a povinnosti firiem aj zamestnanca? Ako Zákonník práce rieši pracovný čas a ako je to s dovolenkou?

Mnohí zamestnanci si predstavujú home office ako takú malú dovolenku. Myslia si, že pracovať pri takomto type práce môžu v čase, ktorý sa páči im a nikto ich nemôže kontrolovať. Nie je to ale celkom tak. Pri home office si zamestnanec pracovný čas nerozvrhuje sám. Tento príležitostný spôsob výkonu práce z domu nahrádza prácu vykonávanú na pracovisku a z tohto dôvodu by mal kopírovať bežný pracovný čas zamestnanca.

V prípade, ak zamestnávateľ chce, aby zamestnanec pracoval v neštandardnom čase a navrhne iné rozvrhnutie pracovného času, je to povinný zamestnancovi oznámiť najmenej dva dni vopred. Urobiť tak musí, ak sa so zamestnancom nedohodne na kratšej dobe a s platnosťou najmenej na týždeň. „Zamestnanec vykonávajúci home office má právo počas jeho nepretržitého denného odpočinku a nepretržitého odpočinku v týždni, ak mu nie je v tomto čase nariadená alebo s ním dohodnutá pracovná pohotovosť alebo práca nadčas, počas čerpania dovolenky, sviatku, pre ktorý práca odpadla, a prekážky v práci nepoužívať pracovné prostriedky slúžiace na výkon jeho práce. Zamestnávateľ musí právo zamestnanca ,odpojiť sa' rešpektovať a odmietnutie výkonu práce počas odpočinku nesmie posudzovať ako nesplnenie pracovnej povinnosti,“ uvádza advokátska kancelária Hronček & Partners, s. r. o.

Video
Home office a Zákonník práce - v relácii Ide o právo odpovedá Jana Alušíková z advokátskej kancelárie MPH - odvysielané 23. 12. 2021.

Finančný príspevok

Keďže home office nahrádza štandardný výkon práce uskutočňovaný na pracovisku, nárok na stravné sa podľa advokátskej kancelárie posudzuje rovnako ako v prípade, keď zamestnanec vykonáva prácu na pracovisku zamestnávateľa. Zamestnávateľ má teda povinnosť zabezpečiť zamestnancom pracujúcim z domu stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy alebo poskytnúť im finančný príspevok za predpokladu, že zamestnanec v rámci pracovnej zmeny vykonáva prácu viac ako štyri hodiny.

Čo sa týka dovolenky, aj zamestnanec pracujúci formou home office má nárok na dovolenku, ktorá mu vyplýva zo Zákonníka práce. Zároveň platí, že aj pri práci z domu môže zamestnávateľ nariadiť čerpanie dovolenky. Musí to pracovníkovi oznámiť aspoň 14 dní vopred. Táto lehota môže byť výnimočne skrátená iba so súhlasom zamestnanca. Čerpanie dovolenky zo dňa na deň je preto možné len na základe dohody zamestnávateľa a zamestnanca.

Zvýšené výdavky

Pozor však, home office nemá len výhody. V prípade ak sa zamestnanec dohodne so zamestnávateľom na používaní vlastného zariadenia, nemá nárok na zaplatenie zvýšených výdavkov. Zákonník práce totiž zamestnávateľovi ukladá povinnosť uhrádzať zamestnancovi preukázateľne zvýšené výdavky spojené s používaním vlastného náradia, vlastného zariadenia a vlastných predmetov len v súvislosti s výkonom práce z domu alebo telepráce. A aký je medzi nimi rozdiel? Kým pri práci z domu a telepráci zamestnanec vykonáva prácu zo svojej domácnosti pravidelne, pri home office vykonáva zamestnanec prácu z domácnosti len príležitostne alebo za mimoriadnych okolností

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ