Akými autami budeme jazdiť? Rok 2035 bude znamenať koniec predaja nových áut

jk, Pravda | 08.08.2022 11:03
elektrické auto, elektromobil Foto:
Ilustračné foto.
Začiatkom júna tohto roku sa európski ministri životného prostredia dohodli, že rok 2035 bude znamenať koniec predaja nových osobných automobilov, pri ktorých vznikajú priame emisie.

Obmedzenie neplatí pre ojazdené vozidlá, otvára dvere novým technológiám, ktoré pri svojej prevádzke priame emisie nevytvárajú. Podľa odborníkov je pred nami éra rozvoja vodíkových vozidiel i technológií, ktoré dokážu na dopravu využívať bioplyn, slnečnú alebo elektrickú energiu. Zhodujú sa, že jednotlivé pohony sa budú teraz vyvíjať oveľa rýchlejšie, autá budú dostupnejšie a technológie existovať jedna vedľa druhej. Spoločným cieľom je znížiť emisie z dopravy.

Láka výkon elektromobilov

Iniciatíva európskych krajín sa javí odvážna, pre ovzdušie na Slovensku je však viac ako dôležitá. Doprava je sektorom so stále sa zvyšujúcimi emisiami. Na celkových emisiách skleníkových plynov sa u nás podieľa 18 percentami, medzi rokmi 1990 a 2016 sa emisie cestnej dopravy zvýšili o 40 %. V roku 2019 boli priemerné emisie novo registrovaných áut na Slovensku druhé najvyššie spomedzi krajín Európskej únie – 133,4 g/km. Európskym cieľom je priemerná hodnota emisií CO2 v doprave nižšia ako 95 g/km, s ambíciou ich postupného znižovania do roku 2030.

Skúsenosti hovoria, že tam, kde spotrebitelia častejšie uprednostňujú alternatívne pohony, je ekológia slabou motiváciou na zmenu. Z analýzy diskusií na sociálnych sieťach a on-line fórach, ktoré zrealizovala výskumná agentúra IPSOS, motivácia kúpiť si elektromobil nie je spojená iba s ekológiou. Analytici IPSOS sa pozreli na to, prečo ľudia chcú vlastniť elektromobil. Na prvom mieste uvádzali výkon a rýchlosť, potom environmentálny úžitok, tesne nasledovaný ekonomickými výhodami, dizajnom a pohodlím. Napriek celosvetovej podpore prechodu od fosílnych palív a rastu cien tradičných palív sa vodiči v USA i v Európe oveľa výraznejšie zaujímajú o vyšší výkon elektrických vozidiel, než o ich dosahy na životné prostredie.

Čo prevalcovali spaľovacie motory

Alternatívy k nafte a benzínu existujú už dlho. Ako pripomína Patrik Križanský zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, prvé návrhy elektrických pohonov sa objavili už v prvej polovici 19. storočia. "V Holandsku, v Amerike, ale aj v Uhorsku. Začiatkom 20. storočia sa elektromobily tešili veľkej popularite napriek tomu, že už boli na trhu aj spaľovacie a parné automobily. Elektromobily boli tiché, rýchle a aj najjednoduchšie na ovládanie. Krátko nato Ford spustil masovú výrobu spaľovacích vozidiel, čím ich cena klesla, klesli i ceny benzínu, bol vynájdený štartér, čo zjednodušilo ovládanie, a začali sa budovať diaľnice, čo zvýšilo nároky na dojazd.“

Technológia, ktorú pred viac ako storočím prevalcovali spaľovacie motory, by dnes mala pomôcť znížiť emisie. "V segmente osobných a malých úžitkových vozidiel považujeme v súčasnosti elektromobilitu za najefektívnejší spôsob dekarbonizácie dopravy,“ hodnotí Milan Černický, poradca pre nízkoemisné palivá spoločnosti Shell Slovakia. Podľa neho má každý segment dopravy svoje špecifiká. "Ak napríklad chceme znižovať emisie v nákladnej cestnej doprave, za aktuálne najdostupnejší spôsob považujeme vozidlá na LNG, respektíve bioLNG.“

Nákladné vozidlá jazdiace na LNG, skvapalnený zemný plyn, dnes využívajú aj niektorí slovenskí dopravcovia a sú veľmi rozšírené na nemeckých diaľniciach. "LNG produkuje o 70 % menej oxidov dusíka a o 20 % menej oxidu uhličitého, ako stanovuje norma Euro VI. BioLNG má dokonca záporné emisie, pričom prechod medzi LNG a bioLNG je technologicky veľmi jednoduchý,“ zdôrazňuje M. Černický. Ďalšie technológie, ako vodík či solárny pohon, sú v procese vývoja a vedia sa uplatniť v rozličných druhoch dopravy, napríklad v mestskej hromadnej doprave a v službách, ktoré sú založené na logistike a preprave.

Batérie na kolesách

Vďaka zdrojom, ktoré majú na Slovensko prísť v rámci plánu obnovy, by malo u nás vzniknúť 228 ultranabíjačiek v hodnote takmer 30 miliónov eur. O ďalšie zdroje z tohto programu sa už na jeseň tohto roku môžu uchádzať VÚC, mestá, aj mestské organizácie a začať si budovať vlastnú nabíjaciu infraštruktúru. Elektromobilita prináša nové možnosti aj pre výrobu energie. "V posledných rokoch sa do praxe zavádza inteligentné nabíjanie a prepojenie elektrických vozidiel, nabíjacej infraštruktúry a ukladania energie. Elektrické vozidlá sú vlastne batérie na kolesách, ktoré majú schopnosť využiť energiu na ďalšie napájanie napríklad domácnosti alebo pri veľkom dopyte poskytnúť energiu sieti,“ dodáva P. Križanský.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ