Alkohol za volantom zabíjal. Čo s našimi reflexami robí promile, dve či tri alkoholu v krvi? Vysvetľuje odborníčka

Pravda | 04.10.2022 07:00
Vedeli ste, že každý deň okolo nás jazdí viac ako 25 ľudí pod vplyvom alkoholu napriek tomu, že zaň hrozia vysoké pokuty? Ako už aj malé promile ovplyvňuje naše reakcie za volantom, vysvetľuje Lucia Solomon, inštruktorka bezpečnej jazdy SuperDRIVE.

Na Slovensku je jazda pod vplyvom stále častá príčina dopravných nehôd. Tou poslednou je tragická dopravná nehoda na Zochovej ulici v Bratislave, pri ktorej vyhlaslo päť ľudských životov.

  • V roku 2020 bolo náhodnou kontrolou zistené požitie alkoholuspolu u 8900 vodičov
  • V roku 2021 to bolo spolu 9307 vodičov, ktorých prichytili za volantom opitých.
  • To je v priemere vyše 770 opitých vodičov jazdiacich vedľa nás na cestách každý mesiac.
  • Keď si to dáme ešte na drobnejšie, tak každý deň vyše 25 ľudí okolo nás jazdí pod vplyvom alkoholu. A to pracujeme len s číslom, ktoré vieme z kontrol na cestách.
Zochova, Bratislava nehoda zastávka HaZZ polícia BAX Čítajte aj Zhabať auto, zvyšovať tresty: Sprísňovať zákon kvôli jednému prípadu?

„Reálne je na cestách opitých vodičov oveľa viac, ale mali „šťastie“, že ich ešte nechytili. Títo vodiči sa hrajú s nabitou zbraňou, ktorú nemajú plne pod kontrolou. Okolo týchto vodičov „s nabitou zbraňou“ jazdíme každý deň,“ hovorí Lucia Solomon.

Za jazdu pod vplyvom alkoholu hrozí vysoká pokuta, zákaz činnosti, podmienka či trestné stíhanie. Závažnosť postihu zo strany polície záleží od viacerých okolností, najmä od množstva alkoholu v krvi/dychu vodiča. Najhoršie však je, keď jazdou pod vplyvom spôsobí vodič dopravnú nehodu s fatálnymi dôsledkami.

Ako ovplyvňuje alkohol v krvi schopnosť šoférovať:

0,30 až 0,99 ‰ alkoholu v dychu

Vplyv na človeka všeobecne: Strata schopnosti rýchleho rozhodovania; relaxácia, zvyšovanie telesnej teploty, výkyvy nálady. Zhoršený úsudok, uvoľnenie tela aj mysle, znížená schopnosť koncentrácie.

Vplyv na vodiča: Znížená vizuálna schopnosť vnímať rýchlo sa pohybujúce objekty v premávke, znížená schopnosť robiť viac úkonov počas šoférovania naraz.

1,00 až 1,49 ‰

Vplyv na človeka všeobecne: Horšia koncentrácia a rozhodovacie schopnosti, zníženie ostražitosti, obmedzenie svalovej motoriky (napr. pevný úchop volantu, sústredený pohľad), strata zábran a dobrá nálada prípadne výkyvy nálad.

Vplyv na vodiča: Oslabená schopnosť udržať vozidlo pod kontrolou, v rovnom smere, neuvedomovanie si rizík, neskoršie reakcie na situácie v premávke neschopnosť sledovať pohybujúce sa objekty v premávke, nekoordinované ovládanie volantu.

1,50 až 1,99 ‰

Vplyv na človeka všeobecne: Koordinácia svalov je výrazne zhoršená (napr. rovnováha, schopnosť rozprávať, zrak, sluch, reakčná schopnosť, a pod.), zlý úsudok, seba-ovládanie a pamäť sú výrazne oslabené, nálada sa môže buď zlepšiť, alebo naopak nastupuje útlm (možno až k zaspaniu).

Vplyv na vodiča: Nezvládanie koncentrácie na šoférovanie, výpadky pamäte, zhoršená schopnosť vnímať a udržiavať stabilnú rýchlosť a smer, nezvládanie spracovávať informácie v premávke (napr. smerovky, semafor a pod.), nedostatočné sledovanie premávky, neschopnosť identifikovať riziko.

2,00 až 2,99 ‰

Vplyv na človeka všeobecne: Strata rovnováhy v dôsledku takmer nulovej kontroly svalstva, strata schopnosti vyjadrovať sa, výrazne spomalené rozmýšľanie, takmer žiadna pozornosť a spracovanie vnemov z okolia, zvracanie.

Vplyv na vodiča: Neschopnosť udržiavať rovný smer jazdy a vhodne (do)brzdiť. Reakcie prídu neskoro, alebo neprídu vôbec. Je to jazda bez reakcií na dynamické objekty v premávke.

3,00 až 3,99 ‰

Vplyv na človeka všeobecne: Poruchy vedomia, môžu nastať poruchy srdečného rytmu, riziko zástavy dychu a krvného obehu.

Vplyv na vodiča: V tomto stave jazda u väčšiny ľudí ani nie je fyzicky možná. Kto to ale fyzicky zvládne, tak má maximálne obmedzenie schopnosti ovládať vozidlo a vnímať premávku. Je to jazda „naslepo“, vodič nereaguje na nič, ani na dynamické ani statické dopravné situácie.

Video

Ako máme jazdiť my ostatní – zodpovední vodiči?

  • Treba jazdiť s vedomím, že takí vodiči okolo nás sú. Keď šoférujeme, mali by sme si oveľa aktívnejšie všímať ostatných účastníkov cestnej premávky, čítať jazdný štýl ostatných.
  • Pozerať sa nielen na autá okolo nás, ale pozerať aj na vodiča, do áut. Vodič pod vplyvom alkoholu sa dá spoznať častokrát aj pohľadom na jeho tvár, mimiku, neverbálne prejavy tela.
  • Všímajte si aj také signály ako je nekonzistentná rýchlosť, kolísavý smer, bezdôvodné brzdenie a pod. Aj to nám môže napovedať, že čosi asi nie je v poriadku a držme sa od takého auta ďalej. Jednoducho spomaľme, alebo ho predíďme, aby sme nejazdili v jeho blízkosti.
  • Nejazdite v zhlukoch vozidiel, pokiaľ si to premávka nevyžaduje. Vodiči majú tendenciu jazdiť pokope, aj keď to nie je nutné. Snahou vytvárať si okolo seba priestor si zabezpečíme, že aj keď niekto iný spôsobí problém, my nemusíme byť jeho súčasťou a ešte aj prispejeme k lepšej plynulosti na cestách.
  • Rozhodnutie nejazdiť pod vplyvom alkoholu musí byť absolútne – najmä voči sebe a treba ho urobiť skôr ako prídeme na návštevu. Rázne to povedať najmä sebe (v mysli) a následne aj ostatným. Takmer každý, kto si dovolí sadnúť za volant pod vplyvom alkoholu to urobí s vedomím „Ja to mám pod kontrolou.“ „Ja si to môžem dovoliť, lebo cestu dobre poznám.“ Toto rozhodnutie vodič(ka) urobí už keď je pod vplyvom, čiže keď už nerozmýšľa úplne triezvo a racionálne.
  • Nepodceňujme vyplav alkoholu. Nikto nie je imúnny voči alkoholu.
  • Ďalšie možnosti vyriešenia tejto spoločensko-alkoholovej dilemy je jednoducho zvoliť nealkoholickú alternatívu drinkov. Dnes sa dajú kúpiť aj naozaj kvalitné a chutné dealkoholizované vína či pivo, vďaka ktorým na oslave nepodstúpite spoločenský tlak, aby ste si pripili (lebo si môžete pripiť s nealko drinkom, ktorý sa vizuálne podobá tomu „pravému orechovému“) a tiež si uľahčíte odchod domov vlastným autom.
zochova, nehoda Čítajte rozhovor Analytik Drahovský: Tresty za alkohol za volantom by mali rásť s každou desatinou promile

5 tipov ako si nastaviť vlastné pravidlá zodpovedného vodiča:

1. Odvoz z oslavy si dohodnite či naplánujte ešte predtým ako pôjdete na oslavu. Nie až na konci, keď už chcete odísť. Vtedy sú rozhodnutia niekedy až príliš odvážne, ak nie priam hlúpe.

2. Nedovoliť jazdiť pod vplyvom ani ostatným. Je každého spoločenská zodpovednosť, že keď vidíme niekoho z našich známych sadať za volant pod vplyvom alkoholu, aby sme mu v tom zabránili. Radšej mu zavolať taxi. Možno mu zachránime vodičák či život.

3. Nerobte nikdy výnimky a nesadajte za volant pod vplyvom. Ani keď to je len o štyri ulice ďalej. Vždy sa dá zavolať taxi, použiť MHD prípadne zavolať niekomu, aby nás odviezol.

4. Keď organizujete oslavu vy, skúste naplánovať aj šoféra, ktorý sa postará o rozvoz hostí (určite si týmto výrazne šplhnete u pozvaných).

5. Na oslavu si zabezpečte aj nealko alternatívy, dnes sú na trhu aj kvalitné dealkoholizované vína či nealkopivo. Vyhneme sa tak spoločenskému tlaku na oslave.

Porovnanie jazdy pod vplyvom alkoholu s vplyvom únavy či hrania sa s mobilom

Šoférovanie je náročná uvedomelá činnosť, ktorá si vyžaduje plné sústredenie. Nie je to náročná činnosť kvôli ovládaniu auta, tie dnes jazdia už takmer samé a niektoré aktivity už teraz sledujú aj robia za vodičov.

Je to náročná aktivita preto, lebo si vyžaduje neustále vyhodnocovanie situácie, predvídanie rizík a schopnosť rýchlej reakcie na prípadné rizikové situácie. Preto je maximálne nezodpovedné a dokonca trestné šoférovať pod vplyvom alkoholu. Veľmi zlé je tiež ignorovať únavu alebo venovať sa telefónu počas jazdenia.

Tu je zopár faktov, čo s nami robia tieto činnosti:

  • Alkohol výrazne spomaľuje naše reakcie, spôsobuje neschopnosť identifikovať riziká, zlé rozpoznávanie predmetov, nedokážeme dostatočne zaostriť pohľad a strácame schopnosť koordinovanej činnosti. Tento stav pretrváva dlhodobo a vplýva na vodiča pomerne v rovnakej miere/intenzite počas celého času za volantom.
  • Únava spôsobuje mierne spomalené reakcie, neschopnosť identifikovať riziká, prázdny pohľad, mikrospánok až úplné zaspatie. Tento stav sa počas šoférovania skôr zhoršuje a dá sa vyriešiť len prestávkou a odpočinkom.
  • Mobil používaný na handsfree telefonovanie nám rovnako spôsobuje oneskorené reakcie, naša reakcia sa spomalí, nie sme schopní počas rozhovoru aplikovať správnu techniku pohľadu a prichádzame o periférne videnie.Najmä keď je telefonát na nejakú hlbšiu tému. Reakcia prichádza až keď je prekážka už priamo pri nás, príde zľaknutie a s tým väčšinou súvisí nesprávna reakcia. Toto je však skôr nárazový, krátkodobý stav počas šoférovania. Keď ale mobil používame aj na písanie alebo čítanie, to je oveľa rizikovejšie aktivita, pretože vtedy nestrácame len periférny pohľad ale úplne celý výhľad a naša schopnosť reakcie je doslova deaktivovaná.

Na cestách je dosť rizík, ktorým sa vyhnúť nedokážeme, no je ešte viac rizík – a tie aj častejšie spôsobujú nehody, ktorým sa vyhnúť dokážeme zodpovedným prístupom a bezpečnou jazdou. Začnime teda každý od seba a jazdime bezpečne. Zdroj: www.superdrive.sk

Najtragickejšie nehody v histórii Slovenska
Obsah vznikol v spolupráci s Mall.tv