Moč, smrad, pleseň, šváby. Dovolenkári zo Slovenska uviazli na 25 hodín na tureckej riviére. Dostanú odškodné?

Dominika Čillíková | 07.08.2024 13:40
Letisko / Dovolenka / Cestujúci / Pasažieri /... Foto: ,
Ilustračná fotka
Dovolenka na tureckej riviére sa pre Slovákov nečakane predĺžila o celý deň. Namiesto plánovaného príletu v sobotu sa domov dostali až v nedeľu večer. Za všetko mohla technická porucha lietadla, ktorá zdržala ich odlet. Po vyše hodinovom čakaní v lietadle v Antalyi im v sobotu večer oznámili, že sa odlet lietadla spoločnosti Smartwings odkladá kvôli technickým problémom. Namiesto cesty domov tak dostali suchú bagetu a museli vystúpiť z lietadla a vrátiť sa na letisko. Dostanú cestujúci náhradu? V akej výške? Čo robiť ak sa podobná situácia stane aj vám? Kto má za vás zodpovednosť cestovná kancelária či agentúra alebo letecká spoločnosť? Ako postupovať?

Pôvodný odlet o 16:05 sa najprv posunul na 19:30, no nakoniec sa let vôbec neuskutočnil. Približne dvesto slovenských cestujúcich čakalo na letisku, potom sa dozvedeli, že sa ich ubytujú v hoteli. Do náhradného ubytovania, hotela Sky Bussines, dorazili až okolo tretej hodiny ráno. Podľa informácii denníka Plus jeden deň sa v hoteloch mali nachádzať šváby, matrace páchnuce močom, špina, pleseň, zatuchnutá voda v jogurtových kelímkoch. Jedlo, ktoré dostali boli údajne zvyšky z večere – studené hranolky, nedopečené rezne, surové mäsové nugetky.

Odlety v Bratislave na letisku
Video
Zdroj: TV Pravda

„Je viac pohľadov, ako sa k tomu dá postaviť a či sa niekomu ubytovanie zdalo dôstojné a či nie. Tieto veci zabezpečujú letecké spoločnosti,“ vyjadril sa pre Pravdu prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Roman Berkes. Dodal, že si treba uvedomiť, že v top sezóne je náročné zabezpečiť hotel pre množstvo cestujúcich.

Slováci nakoniec dorazili domov v nedeľu večer po 20. hodine, ale problémy tým neskončili. Nedostali žiadne potvrdenie o meškaní, vraj im ho letecká spoločnosť doručí prostredníctvom cestovnej kancelárie. Berkes však tvrdí, že práve letiská by mali disponovať týmito informáciami. Je pravda, že košické letisko trpí nedostatkom personálu, a preto nemajú priestor ani na zaškolenie, aby informovali cestujúcich o podobných prípadoch.

V akej výške dostanú kompenzáciu?

Čo teda robiť? Berkes radí, že z každého letu si treba odložiť nejaký doklad. Či je to už boardnig pass alebo číslo letu. Cestovné kancelárie v tomto prípade vedia klientovi pomôcť so všetkou potrebnou administratívou, ktorú ale klient musí zaslať leteckej spoločnosti, aby mu kompenzáciu vyplatila. V prípade zmeškaného letu z Turecka ide o kompenzáciu vo výške 400 eur. „Musím povedať, že keď už k niečomu takému dôjde, a nárok je uznaný, tak tieto odškodnenia prebiehajú,“ ubezpečuje Berkes.

Každá letecká spoločnosť má na svojom webe informácie a sekcie, kde cestujúci nájdu potrebné formuláre, ktoré treba vyplniť a jednoducho zaslať. Letecké spoločnosti majú 60 dní na to, aby sa vyjadrili.

Dokonca existujú spoločnosti, ktoré sa špecializujú práve na vymáhanie týchto operácii leteckých spoločností, tie si však účtujú určité % zo sumy. Spolupracuje s nimi aj SACKA.

Tvnoviny.sk informovali o tom, že mnohým dovolenkárom takéto dlhé čakanie skomplikovalo ich nasledujúce plány. Deti mali ísť na druhý deň do tábora, iných čakali v zamestnaní a jedna pani sa nemohla dostať k svojim liekom.

Aj v tomto prípade radí prezident cestovných kancelárii, aby ľudia neboli nezodpovední. „Ak potrebujem dôležité lieky, ktoré si beriem so sebou, tak si ich treba nabaliť dvojnásobne, čiže ak idem na týždeň preč vezmem si dávku na dva týždne. A mám ju stále pri sebe, najlepšie je ju mať v ľadvinke, alebo v taške, ktorú mám na sebe zavesenú, a to nielen lieky, ale aj doklady či cennosti. Často sa stane, že sa kufor stratí a ak má cestujúci lieky len v podpalubí je ťažké sa k ním dostať,“ vysvetľuje.

Meškanie viac ako deň nechce zažiť nikto. Ale aj takéto prípady sa stávajú. Nie je to prvýkrát, čo sa to stálo práve spoločnosti Smartwings. Minulý rok, mali taktiež problém s lietadlom. Podľa slov prezidenta Slovenskej asociácii cestovných kancelárií a cestovných agentúr Romana Berkesa ide o lacnejšiu spoločnosť. Cestovné kancelárie by privítali aj drahšiu a kvalitnejšiu leteckú spoločnosť ako napríklad Emirates, ale ako hovorí Berkes, kancelárie by to priviedlo do krachu.

Na čo majú cestujúci nárok?

Dnes stále viac ľudí pri ceste na letnú dovolenku uprednostňuje lietadlo pred osobným autom, autobusom alebo vlakom. Letecká doprava má však svoje špecifiká a je vhodné sa vo svojich právach orientovať. Cestujúci majú v prípade zásadných komplikácií nárok na občerstvenie, ubytovanie a prípadne aj odškodnenie. Tieto nároky však vznikajú iba vo vymedzených prípadoch.

V prvom rade si je potrebné uvedomiť, kto má za vzniknutú situáciu zodpovednosť. Ak sa stane, že mešká lietadlo a nejde o mimoriadnu situáciu ako je počasie, alebo vtáky v motore, tak má cestujúci nárok na preplatenie.

Ak sa klienti dostanú na letisko a prejdú kontrolami, tak zodpovednosť za nich preberá letecká spoločnosť. Tá im má v prípade meškania lietadla poskytnúť ubytovanie, občerstvenie. Zamestnanec cestovnej agentúry sa nevie dostať ku klientom do letiskovej zóny, preto im nevie doniesť ani jedlo a ani prípadné lieky.

Informácie o tom, kedy sa znova uskutoční odlet, alebo budú cestujúci zavedení do hotela poskytuje letecká spoločnosť. Avšak podľa Berkesa cestovné agentúry posielajú individuálne svojim klientom SMS informácie, ktoré si zisťujú od leteckých spoločností, pretože tie im len tak neposkytnú.

Pri akých letoch vám nároky vznikajú?

Nároky na kompenzáciu za zrušený či oneskorený let podľa európskeho nariadenia máte iba pri letoch z letísk na území Európskej únie, prípadne letov z letísk mimo EÚ na letisko v EÚ (za predpokladu, že je letecký dopravca z EÚ).

V prípade, že teda cestujete napríklad zo Slovenska do Turecka, potom pod danú ochranu spadáte. Ak však naspäť letíte tureckou spoločnosťou, spomínané nároky nie je možné uplatniť a bude potrebné postupovať podľa podmienok konkrétneho dopravcu, informuje spotrebiteľská organizácia dTest.

Zrušený let

Pri zrušení letu máte nárok na vrátenie peňazí za letenku alebo na presmerovanie do cieľovej destinácie. Ak vás o zrušení letu informovali menej ako 14 dní pred letom, máte nárok na finančnú kompenzáciu od 250 do 600 eur podľa vzdialenosti letu. Toto právo však nemáte pri mimoriadnych okolnostiach, ako je zlé počasie alebo štrajky.

Ak letíte náhradným spojom a dorazíte do destinácie maximálne o 2 až 4 hodiny neskôr, môže byť odškodnenie znížené o 50 %. Okrem toho máte nárok na stravu a občerstvenie podľa dĺžky čakania a na ubytovanie, ak musíte čakať do ďalšieho dňa.

Oneskorený let

Ak váš let mešká a dorazíte do cieľovej destinácie s viac ako trojhodinovým oneskorením, máte nárok na rovnaké odškodnenie ako pri zrušení letu. Stravu a občerstvenie môžete požadovať pri oneskorení:

  • 2 hodiny a viac pri letoch do 1 500 km,
  • 3 hodiny a viac pri letoch v rámci EÚ dlhších ako 1 500 km,
  • 3 hodiny a viac pri ostatných letoch od 1 500 km do 3 500 km,
  • 4 hodiny a viac pri všetkých ostatných letoch.

Ak je let oneskorený o viac ako jeden deň, máte právo na bezplatné ubytovanie.

Poškodená alebo stratená batožina

Ak je vaša batožina poškodená, stratená alebo oneskorená, letecký dopravca je zodpovedný a musí vám vyplatiť náhradu až do približnej výšky 1 300 eur. Poškodenú batožinu reklamujte priamo na letisku, najneskôr do 7 dní, a nechajte si spísať protokol s informáciami o cene a veku batožiny.

Ak vaša batožina chýba, ohláste to hneď na letisku a máte nárok na preplatenie vecí osobnej potreby, ktoré ste si museli kúpiť počas čakania na batožinu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ