Len 6 km/h? Zavedie sa rýchlosť chôdze na chodníku. Prekvapivé pravidlá navrhuje nový cestný zákon. Zmeny sa dotknú aj seniorov za volantom

Dominika Čillíková | 11.08.2025 13:00
Elektrické kolobežky, bicykle a ďalšie malé dopravné prostriedky s motorčekom sa v posledných rokoch stali bežnou súčasťou slovenských miest. Spolu s ich rastúcou popularitou však pribúdajú aj kolízie s chodcami. Poslanec Ľubomír Vážny preto navrhuje legislatívnu zmenu, ktorá by mala zvýšiť bezpečnosť na chodníkoch.
Neznalosť či bláznovstvo? Po D1 frčali kolobežkár aj invalid
Video
Zdroj: TV Pravda

Dôležitým prvkom návrhu je zavedenie presnej definície rýchlosti chôdze – konkrétne na 6 kilometrov za hodinu. Podľa autora ide o hornú hranicu priemernej rýchlosti bežnej chôdze dospelého človeka. Pri tejto rýchlosti má prípadný náraz výrazne menšiu energiu, a tým aj nižšie riziko vážnych zranení chodcov.

„Vzhľadom na narastajúci počet kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek, bicyklov či iných prostriedkov s pomocným motorčekom pristupujeme k návrhu legislatívnej zmeny, ktorej hlavným cieľom je zvýšiť bezpečnosť chodcov na chodníkoch,“ uvádza sa v dôvodovej správe.

Zavedenie tejto definície podľa poslanca bude mať praktický význam aj pri dokazovaní porušení pravidiel zo strany cyklistov a používateľov iných dopravných prostriedkov na chodníkoch, najmä v prípadoch, keď je potrebné objektívne určiť, či došlo k prekročeniu primeranej rýchlosti pohybu v priestore určenom primárne pre chodcov.

Viac kolízií, aj tragické nehody

Elektrické kolobežky a bicykle sa podľa poslanca stali „obľúbeným, dostupným a rýchlym spôsobom dopravy“. Spolu s ich rozšírením však pribúdajú prípady, keď sa vodiči týchto zariadení nesprávajú ohľaduplne k chodcom. „K najčastejším porušeniam patrí ohrozovanie chodcov na chodníkoch, neprimerané správanie na cyklotrasách či neoprávnené technické úpravy, ktoré vedú k prekročeniu maximálnej rýchlosti 25 km/h,“ píše sa v dokumente.

Bratislava zaznamenala len v prvom štvrťroku 2023 desať nehôd medzi chodcami a kolobežkármi, z toho jedna mala tragický koniec. Vážny upozorňuje, že počet skutočných kolízií je pravdepodobne vyšší, keďže mnohé prípady sa do oficiálnych štatistík nedostanú.

Prečo práve 6 km/h

Navrhovaná hranica vychádza z hornej hranice priemernej rýchlosti dospelého človeka pri chôdzi. „Práve pri tejto rýchlosti je energia nárazu pri kontakte s chodcom minimálna a riziko vážnych zranení je výrazne nižšie,“ uvádza dôvodová správa.

Nové pravidlo by platilo pre všetkých, ktorí sa pohybujú po chodníkoch – vrátane osôb na korčuliach, skejtbordoch, lyžiach či inom športovom vybavení.

Zmena aj pre seniorov za volantom

Návrh rieši aj inú oblasť cestnej premávky. Povinnú lekársku prehliadku vodičov chce presunúť z veku 65 na 70 rokov a pre skupinu obyvateľov od 80 rokov na každého dva a pol roka. „Vodiči vo veku od 65 do 70 rokov spôsobili minimum nehôd,“ argumentuje poslanec a dodáva, že technologický pokrok v bezpečnostných systémoch áut a lepšie zdravotné vnímanie ľudí v tomto veku umožňujú hranicu posunúť.

Podľa návrhu by navyše nemalo dochádzať k duplicite prehliadok – ak vodič absolvoval v danom roku preventívnu prehliadku u všeobecného lekára, mohla by sa uznať aj ako lekárska prehliadka potrebná na vedenie motorového vozidla.

Ak zákon prejde, prekročenie rýchlosti chôdze na chodníku by sa mohlo stať rovnako postihovaným priestupkom ako iné porušenia pravidiel cestnej premávky.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ