Nadšenie samotných prváčikov striedajú obavy a stres rodičov, ktoré sa viažu na zháňanie a nakupovanie školských pomôcok.
Najnovším trendom medzi deťmi aj rodičmi sú ergonomické pomôcky a detskí filmoví hrdinovia. Školské pomôcky s postavičkami z animovaných filmov vedú rebríčky popularity medzi deťmi. Na druhej strane rodičia preferujú ergonomické pomôcky. Pomaly nastupujúcim trendom je aj väčší dôraz na kvalitu a materiály pomôcok ako na cenu.
Ergonómia je veda zaoberajúca sa optimalizáciou ľudskej činnosti, a to najmä vhodnými rozmermi a tvarmi nástrojov. Jej snahou je, aby používané predmety svojím tvarom čo najlepšie odpovedali pohybovým možnostiam, prípadne rozmerom ľudského tela a udržiavali ho tak v prirodzenej polohe. Medzi najpopulárnejšie patria trojhranné ceruzky alebo perá. To, ako dieťa drží v ruke pero alebo ceruzku, má veľký význam pri efektivite písania a fyzickej záťaži ruky. Pri správnom – tzv. štipkovom – úchope pera by ceruzka alebo pero mali ležať na poslednom článku prostredníka, zhora by ich malo pridŕžať bruško ukazováka a zboku bruško palca. Ukazovák by nemal byť prehnutý a celá ruka by mala byť uvoľnená, bez kŕča. Deti by mali používať pero, ktoré im hneď ideálne padne do ich neskúsenej ruky a pomôže im intuitívne v hľadaní správneho úchopu. Je úplne logické, že dĺžka a sila ceruzky či pera pre začiatočníkov by mali byť kompatibilné s anatómiou detskej ruky. Nesprávne držanie pera totiž vedie k mnohým negatívnym dôsledkom, ako vysvetľuje špeciálna pedagogička Yveta Heyrovská. „Zlý úchop alebo iná nedostatočnosť v jemnej motorike ruky môžu zapríčiniť značnú bolestivosť ruky, jej rýchlu únavu s následnou chybovosťou v písaní, potenie, stres a tým aj veľmi nepríjemné pocity detí pri písaní a kreslení. V prípade neporušeného vývoja jemnej motoriky môže byť zlý úchop zapríčinený imitáciou nevhodného vzoru držania písacieho náčinia, t¤j. vzoru rodičov, súrodenca či pedagógov. Dôsledky sú však rovnaké.“
Ako odlíšiť ergonomické pomôcky od klasických?
Písacie potreby. Základom je trojhranný dizajn a naznačené priehlbiny na prsty. Trojhranné ceruzky alebo perá s ergonomickým tvarom prirodzene učia deti ako správne držať písacie potreby v ruke. Vyhnú sa tak zbytočným zlozvykom, ktoré by im neskôr prekážali pri plnení si školských povinností, či možným zdravotným komplikáciám, ako napr. kŕče pri písaní, mozoľ na prste, bolesti ruky, rýchla únava ruky.
Školské tašky. S ergonomicky vytvarovanou chrbtovou časťou, ktorá vytvára podporný systém pre chrbticu dieťaťa.
Stoličky. Zabezpečujú správny sed, čím predchádzajú bolestiam chrbta, krku alebo vykriveniam chrbtice. Majú dostatočne veľkú sedaciu plochu, ktorá nezaťažuje dolnú stranu stehien, a špeciálne tvarované operadlo, ktoré vytvára podporu po celej dĺžke chrbta. Ergonomické stoličky rastú spolu s vašimi deťmi. Doplniť ich môžete aj rastúcimi školskými stolmi, ktoré pomocou nastaviteľných parametrov ako výška či sklon rastú spolu s vašimi deťmi.
Podložky pod myš. Niektoré deti vedia dnes ťukať do klávesnice počítača skorej ako písať vlastnou rukou. Ergonomické podložky majú mäkkú gélovú alebo penovú výplň, ktorá sa prispôsobuje tvaru zápästia, čím redukuje tlak a preventívne pôsobí proti bolesti a deformácii.