Školáci na prvom stupni by nemali mať viac ako dva záujmové krúžky

Pri výbere krúžkov a aktivít v rámci mimoškolskej záujmovej činnosti by rodičia mali hľadieť na schopnosti a záujmy svojho dieťaťa, nie podporovať svoje ambície a predstavy.

03.09.2013 16:00
dieťa - počítač - matka - zábava Foto:
Záujmové krúžky pre deti na prvom stupni sa môžu z roka na rok meniť. Deti ešte nemajú vyhranený záujem.
debata (2)

Upozorňuje na to psychologička Denisa Maderová. Zároveň zdôrazňuje, že v prípade počtu krúžkov platí známa pravda o tom, že menej je niekedy viac. „Deťom, ktoré začínajú školskú dochádzku, zoberie veľa času a energie adaptácia na školu a školské úlohy, netreba ich preto ešte zbytočne preťažovať viacerými krúžkami,“ zdôraznila Maderová.

Podľa nej deťom na prvom stupni základnej školy úplne postačuje jeden, maximálne dva krúžky. A to aj vtedy, že je dieťa hyperaktívne. „V takom prípade je určite potrebné jeho neposednosť vykompenzovať, najlepšie športovým krúžkom, avšak jedným, nie viacerými,“ poznamenala.

Ideálny je podľa nej taký krúžok, v ktorom sa dieťa bude môcť naučiť pravidlám a disciplíne a bude mať aj pozitívny vzor v osobe trénera či vedúceho krúžku, ktorého bude rešpektovať. „Aj táto vzťahová väzba k dospelej autorite pomáha zmierniť hyperaktivitu a neschopnosť dieťaťa sústrediť sa na jednu činnosť.“

Výber krúžku by mal rešpektovať záujem dieťaťa. „Pokiaľ ono samo vie, aký krúžok chce navštevovať, rodičia by mali jeho záujem podporiť,“ poradila Maderová. „Pokiaľ nie je samo rozhodnuté, rodičia by si s ním mali prebrať náplň jednotlivých krúžkov a tak mu pomôcť vybrať ten najvhodnejší,“ dodala.

Psychologička zároveň upozornila, že v prvých troch rokoch sa môžu krúžky meniť. „Dieťa v tomto veku ešte nemá vyhranený záujem, ten sa ustaľuje len postupne,“ uviedla psychologička. Rodičia by mali byť na to pripravení, avšak zároveň by sa mali snažiť motivovať deti, aby aspoň jeden školský rok krúžok navštevovali. „Rok je adekvátna doba na to, aby dieťa a rodičia zistili, či to dieťa naozaj baví, alebo nie, či na to má schopnosti, alebo by malo radšej robiť niečo iné,“ skonštatovala psychologička.

Ak rodičia spoznajú talent, mali by dieťa podporiť aj tým, že sa ho budú snažiť motivovať v tom, aby v krúžku pokračovalo. Všetko má ale svoje hranice. „Ak dieťa bude napriek talentu robiť krúžok s nechuťou, netreba ho k tomu nútiť, pretože to môže mať negatívny vplyv na školu a učenie,“ dodala psychologička.

Maderová upozornila aj na chybu, ktorú rodičia robia, mysliac si, že väčší počet krúžkov pomôže automaticky rozvíjať všestrannosť dieťaťa. Podľa nej je potrebné si uvedomiť, že nie každé dieťa môže byť všestranné. „Sú deti, ktoré majú vyslovene vyhranený talent,“ zdôraznila. „Ak budeme od nich chcieť, aby sa rozvíjali aj úplne iným smerom, napríklad, ak budeme chcieť, aby popri futbale navštevovali aj hodiny klavíra, môže sa stať, že ich schopnosti v oblasti, v ktorej majú skutočne najväčší potenciál, sa nebudú dostatočne rozvíjať,“ dodala psychologička.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #dieťa #školský krúžok #zábava #ako vybrať krúžky