„Celkovo sme obstarali viac ako 2,2 milióna kusov učebníc za tri milióny eur, čo predstavuje takmer 75 percent z celkových požiadaviek,“ povedal pre agentúru SITA minister školstva Peter Pellegrini. Ten pri svojom nástupe začiatkom júla avizoval, že zabezpečenie učebníc pre školy, ktoré aj tento rok mešká, bude jednou z jeho priorít.
Keďže chýbajúcich učebníc bolo viac, prednosť dostali knižky pre žiakov prvého stupňa základných škôl. Pre prváčikov, druhákov, tretiakov a štvrtákov by tak školy mali dostať 95 percent všetkých učebníc, ktoré si objednali.
Problém so zabezpečením všetkých učebníc je však aj v tom, že niektoré reformné učebnice neboli ešte ani napísané. „Samozrejme, pokračujeme ďalej a v priebehu nasledujúcich mesiacov sa budeme snažiť čo najlepšie uspokojiť aj druhý stupeň a stredné školy,“ uviedol Pellegrini. Rezort školstva zároveň zdôrazňuje, že „najdôležitejšie učebnice pre základné školy sú k dispozícii“. Medzi tými, ktoré chýbajú, sú informatika, výtvarná výchova, etika a technika.
Samotné školy zatiaľ presné počty chýbajúcich kníh nemajú. „Práve dnes sme dostali napríklad informáciu, že nám príde matematika pre tretí a pre štvrtý ročník,“ hovorí riaditeľka Základnej školy na Malokarpatskom námestí v Bratislave Alena Petáková, ktorá je zároveň predsedníčkou Združenia samosprávnych škôl Slovenska. Niekoľko učebníc im chýbalo aj vlani, zháňali ich cez edičný portál ministerstva a tie potom prichádzali aj počas školského roka.
Chýbajúce učebnice v konečnom dôsledku znamenajú väčší nápor na peňaženku rodičov a viac práce pre učiteľov. Školy sa usilujú knihy nahradiť pracovnými zošitmi, ktoré kupujú rodičia, prípadne sa platia z rodičovských príspevkov. Zároveň si učitelia musia na hodiny pripravovať viac materiálov a viac kopírovať.
V učiteľských kruhoch sa aj preto hovorí, že ich hlavný pracovný nástroj je kopírovací stroj. „Po skúsenostiach z minulých rokov musím skonštatovať, že naši učitelia to ako vždy zvládnu. Už sme si na to zvykli,“ hovorí Miroslav Sopko, viceprezident Slovenskej komory učiteľov. Učiteľov by podľa neho skôr prekvapil opak, teda ak by všetky požadované učebnice aj dostali.
Problémy pri ich zabezpečovaní podľa Sopka ukazujú, že „centralizovaná učebnicová politika je neudržateľná“. „Kým sa naozaj neotvorí trh s učebnicami a školy nebudú mať možnosť vyberať si ich, kým sa nezjednoduší celkový systém zaobstarávania učebníc, tak tento problém tu bude neustále,“ hovorí Sopko.
Otvorením trhu s učebnicami by školy dostali možnosť výberu medzi rôznymi učebnicami a mohli by používať tie, ktoré im viac vyhovujú. Teraz veľmi na výber nemajú, a ak by chceli používať inú učebnicu, ako je tá, ktorú platí ministerstvo, museli by na ňu nájsť financie.
Rezort školstva ešte pod vedením Dušana Čaploviča v snahe získať peniaze na vydávanie učebníc zvažoval možnosť, že zruší bezplatné poskytovanie niektorých pracovných zošitov. „Neúmerný nárast pracovných zošitov, ktoré je nutné nakupovať každoročne, výrazne znižuje objem finančných prostriedkov na obstaranie kvalitných učebníc určených na viacročné využitie,“ uvádzalo sa v zámeroch novely školského zákona, ktoré učitelia dostali na pripomienkovanie krátko pred výmenou na ministerskom poste.
Od tohto spôsobu šetrenia na nové knihy nový minister zrejme upustí. „Schválené učebnice, pracovné zošity a učebné texty by mali pre žiakov a študentov zostať naďalej bezplatné,“ uviedol Pellegrini. Niektoré bezplatné pracovné zošity majú najmä žiaci na prvom stupni základných škôl, pracovné zošity starším žiakom však musia rodičia aj tak platiť.
Na základných školách chýbajú:
- Informatika pre 3. ročník
- Informatika pre 4. ročník
- Výtvarná výchova pre 4. ročník
- Etická výchova pre 5. ročník
- Etická výchova pre 6. ročník
- Technika pre 8. ročník
- Výchova umením pre 8. a 9. ročník
ZDROJ: MŠ SR