Ako rozvíjať školskú zrelosť dieťaťa?

Kedy je dieťa naozaj zrelé na školu? Už Komenský v diele Veľká didaktika hovoril o dovŕšení šiesteho roku, čo platí dodnes.

20.08.2014 11:00
škola, vzdelanie, zručnosti Foto:
Budúci prvák by mal vedieť správne držať písacie potreby.
debata

A zároveň radil, že iba vek nemôže byť rozhodujúci – dôležitá je spôsobilosť dieťaťa zvládať psychickú aj fyzickú záťaž. Keďže sa časom škola stala v živote dieťaťa dôležitejšou a je aj čoraz náročnejšia, viac pozornosti sa venuje aj školskej zrelosti.

V septembri školský zvonec prvýkrát zazvoní aj tisíckam nováčikov – prvákom na základnej škole. Odborníci radia, že so začiatkom povinnej školskej dochádzky sa hra viac mení na zámernú organizovanú činnosť a dieťa sa musí prispôsobiť novým podmienkam. „Sú naň kladené náročnejšie požiadavky, ktoré veľakrát nedokáže rýchlo vnímať. Motivácia a učenie sa vytvárajú postupne. Školák sa musí podriadiť pevne stanovenému rozvrhu, sústrediť sa na nové poznatky, ktoré by mu mali priniesť uspokojenie a radosť,“ opisuje PaedDr. Jitka Jackulíková v publikácii Pedagogická diagnostika v praxi materskej školy. Rovnako ako radil Komenský, aj odborníčka pripomína: „Predpokladom na úspešné začlenenie a štart v základnej škole nemôže byť len fyzický (kalendárny) vek, ale spôsobilosť dieťaťa zvládať psychickú aj fyzickú záťaž.“

Vstup do školy je pre dieťa dôležitým míľnikom, na ktorý ho pripravuje škola, ale zapojiť by sa mali aj rodičia. „Aj rodičia môžu svojim deťom pomôcť rozvíjať ich školskú zrelosť. Pracovné zošity KuliFerdo Školská zrelosť sú praktickou učebnou pomôckou na rozvoj v oblastiach zrakového a sluchového vnímania, grafomotoriky, myslenia, orientácie a pozornosti. Jednoduché aktivity sú vhodné pre školské aj domáce prostredie,“ opisuje riaditeľka nakladateľstva RAABE Monika Oravská. Pracovné zošity KuliFerdo Školská zrelosť sú novinkou, ktorá práve vychádza. Na ne nadväzujú modré pracovné zošity KuliFerdo Školská zrelosť 2, ktoré pomôžu rozsah vedomostí a zručností dieťaťa zmapovať.

20 vecí, ktoré by mal budúci prvák vedieť:

  • samostatne sa obliecť a obuť,
  • pozapínať gombíky a zaviazať šnúrky,
  • samostatne sa najesť a obslúžiť na WC,
  • správne vyslovovať všetky hlásky,
  • vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách,
  • správne držať písacie potreby,
  • napodobniť tvary písma, geometrické tvary,
  • kresliť tak, že línie sú pevné a neroztrasené,
  • nakresliť postavu so všetkými základnými znakmi,
  • vyfarbiť obrázky, strihať jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary, modelovať, navliekať koráliky,
  • poznať základné farby, geometrické tvary,
  • počítať do 10, poznať čísla 1 – 10,
  • rozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť mu,
  • naučiť sa naspamäť detskú pesničku alebo básničku,
  • vysloviť krátke slovo samostatne po hláskach
  • poznať svoje celé meno, adresu, mená členov rodiny,
  • poznať dni v týždni, ročné obdobia (prípadne aj mesiace v roku),
  • vedieť povedať, aké písmeno je na začiatku slova, aké na konci, prípadne aj vytlieskať slabiky a hlásky,
  • rozlišovať, čo je viac, menej, veľa, málo, trochu,
  • behať, preliezať, chytať a hádzať loptu, skákať cez švihadlo, robiť kotrmelec dopredu.

Aký je medzi nimi rozdiel?

Školská spôsobilosť
je širší pojem, zahŕňa v sebe školskú zrelosť a školskú pripravenosť.

Školská pripravenosť
Súvisí s rozvojom kompetencií dieťaťa v predškolskom veku prostredníctvom pedagogického vedenia, považuje sa za výhradne pedagogický pojem. V podmienkach našej materskej školy sa chápe ako výstup v predprimárnom vzdelávaní, ktorý umožňuje pokračovať dieťaťu vo svojom rozvoji v škole.

Školská zrelosť
Súvisí so zrelosťou centrálnej nervovej sústavy (CNS) a s prejavom odolnosti voči záťaži. Ide o schopnosť sústrediť sa, emočnú stabilitu dieťaťa, ktorú sprevádza pocit šťastia. Je to teda stav dieťaťa, ktorý zahŕňa psychickú, zdravotnú a sociálnu spôsobilosť začať školskú dochádzku a zvládnuť nároky školského vyučovania.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #škola #učenie #vzdelávanie