„Na učebnici sme začali pracovať približne pred piatimi rokmi, keď sme v októbri 2009 s našou koncepciou učebnice vyhrali konkurz, ktorý vypísalo ministerstvo školstva,“ povedal spoluautor učebnice Pavel Izrael z Katedry žurnalistiky FF KU.
Koncepcia učebnice spočíva v minimalizovaní teoretického učiva a dôraz sa kladie na aktivitu žiakov. Tí si majú prostredníctvom širokej škály úloh rozvíjať mediálne kompetencie ako napríklad schopnosť kriticky hodnotiť mediálne obsahy. Podľa Izraela kapitoly učebnice zodpovedajú rozličným typom médií, pričom sa v nich cyklicky objavujú oblasti komunikácie, zábavy, učenia a tvorby. Dodal, že vytvoriť jednu učebnicu pre päť ročníkov nebola jednoduchá úloha. „Oblasť mediálnych kompetencií je veľmi bohatá, preto bolo náročné vytvoriť kompaktné dielo s rozumným rozsahom“.
Napriek tomu, že autori odovzdali rukopis ministerstvu školstva v marci 2011, jeho finalizácia trvala do decembra 2013. „Až v marci 2013 sme dostali vyjadrenie recenzentiek, čím sa začal zdĺhavý proces zapracovávania pripomienok z ich strany aj zo strany Štátneho pedagogického ústavu,“ doplnil Izrael.
Mediálna výchova ako nepovinný predmet je súčasťou štátneho vzdelávacieho programu od školského roka 2008/2009. Podľa výsledkov výskumu, ktorý realizovalo Medzinárodné centrum mediálnej gramotnosti v Trnave, sa mediálna výchova vo väčšine škôl vyučuje ako prierezová téma, pričom v školách stále chýbajú kvalifikovaní učitelia.