Pre prvákov je dôležité mať základnú finančnú gramotnosť

Finančné vzdelávanie na školách bytostne chýba – pritom odborníci sa zhodujú, že chápať hodnotu peňazí a učiť sa s nimi zaobchádzať by sa deti mali učiť už od nízkeho veku.

28.09.2014 17:00
finančná gramotnosť, dieťa, peniaze Foto:
Deti sa učia správne pracovať s peniazmi veľmi rýchlo.
debata (4)

Mnoho môžu urobiť rodičia (vreckové, sporenie, neskôr detský účet a karta), ale dôležitú úlohu hrá škola.

Najväčšia spoločnosť v oblasti finančného sprostredkovania OVB Allfinanz Slovensko pomáha učiteľom základných škôl zaujímavým spôsobom učiť deti finančnej gramotnosti. Projekt Moja Família má dve časti: sériu učebných materiálov pripravenú pre učiteľov a interaktívnu internetovú hru, v ktorej si žiaci zábavnou formu vyskúšajú úlohu rodičov v hospodárení s rodinným rozpočtom.

Projekt má za sebou tri ročníky. V uplynulom roku sa zapojilo celkovo 81 škôl, čo predstavuje 363 tried a 6 748 žiakov základných a stredných škôl. Do súťaže, ktorá prebieha každoročne po polročných prázdninách v rámci interaktívnej hry, sa zapojilo 225 tried, čo predstavuje 4 294 žiakov základných škôl (stredné školy nemôžu súťažiť). Od vzniku projektu sa tak do tohto projektu finančného vzdelávania zapojilo už takmer 75 000 žiakov. Najúspešnejšou školou v súťažnej verzii je ZŠ Hrnčiarska 13 v Humennom, ktorej žiaci sa v každom ročníku súťaže umiestnili medzi trojicou najlepších tried.

Učebné materiály pripravili odborníci na financie tak, aby si deti uvedomili hodnotu peňazí a naučili sa s nimi správne zaobchádzať. Obsahom vyučovacích hodín je porozumenie otázkam zo sveta financií, pochopenie princípu toku peňazí a riadenie rodinného rozpočtu s rôznymi potrebami členov domácnosti. V priebehu školského roka môžu žiaci absolvovať test, v ktorom si overia znalosť termínov zo sveta financií, o ktorých sa diskutovalo na hodinách.

Výučbovú časť dopĺňa internetová hra, ktorá je interaktívnym simulátorom rodinného hospodárenia. Dieťa v úlohe manažéra rodiny plní potreby jednotlivých členov 4-člennej domácnosti a snaží sa ekonomicky „zmanažovať“ rodinu tak, aby všetci boli zdraví a šťastní a rodina dokázala vyjsť s platom.

Konkrétne deti musia riešiť životné etapy človeka z pohľadu financií, pravidelné a variabilné výdavky a snažiť sa počas hry (ktorá imituje 5 mesiacov života rodiny) ušetriť rodine peniaze na vysnívanú dovolenku. Hra prebieha v piatich kolách a žiak musí v každom z nich robiť množstvo rozhodnutí od výberu potravín cez nákup oblečenia až po rozhodnutia, ako rodina strávi víkend. Zároveň v priebehu hry čelí nečakaným udalostiam, ako je pokazená práčka či auto.

Do projektu môže triedu zapojiť učiteľ: napíše e-mail na kontaktnú adresu mojafamilia@ovb.sk, OVB vyberie pre jeho školu lektora z radov vlastných odborníkov na financie, ktorý príde priamo do školy projekt podrobnejšie predstaviť. V prípade, že sa škola rozhodne do projektu zapojiť, lektor poskytne pedagógom všetky potrebné informácie k projektu, zaškolí ich do teórie a je im nápomocný počas realizácie projektu. Projekt je pripravený pre 2. stupeň základných škôl a najčastejšie sa doň zapájajú 5. a 6. ročníky, ale (ako dokazujú štatistiky účasti) hra je zaujímavá aj pre ôsmakov a deviatakov.

Aj niektoré vyjadrenia učiteľov sú zaujímavé. „Bolo milé sledovať, ako sa žiaci museli vyrovnať aj s neočakávanými výdavkami v rodine. Napríklad ako sa rozčuľovali, keď otec virtuálnej domácnosti dostal pokutu za prekročenie rýchlosti.“

„Na ZŠ vyučujem predmet finančná gramotnosť a projekt Moja família dopĺňa a obohacuje metódy a formy, ktoré používam na vyučovacích hodinách. Z pohľadu žiakov je podľa mňa zaujímavá forma – teda práca s počítačom, ako aj to, že môžu aplikovať teoretické poznatky, získané na hodinách.“

„Žiaci sa začali viac zaujímať o financie v rodine, o hospodárenie s peniazmi a uvedomili si hodnotu peňazí.“

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #peniaze #vzdelávanie #finančná gramotnosť