Téma, ktorá bola tentoraz vybratá, potešila študentov aj ich učiteľov. „To bola normálne úľava. Písal som o tom, čo by ma naozaj najviac bavilo. Teda, že budem šoférom kamióna,“ povedal Peter zo strednej odbornej školy v Dunajskej Strede. Podobne sa zasníval aj ďalší maturant Dominik, ktorý keď zbadal názov témy, predstavil si prácu architekta.
Spokojní s témou slohu boli aj učitelia. „Téma sama osebe bola dosť ľahká, videla som to aj na tom, že mnohí žiaci odchádzali už po 40 minútach,“ povedala nemčinárka Zuzana Anettová, ktorá bola predsedníčkou komisie na bratislavskom Gymnáziu na Grösslingovej ulici.
Aj podľa angličtinárky Jany Andraškovej téma bola veľmi dobrá. Maturanti k nej dostali zároveň body, ktorých sa mali držať a vo svojej práci rozpísať. Napríklad aké výhody má daná práca, ako si predstavujú pracovný deň či vzťahy na pracovisku. „Väčšine študentov tieto body pomôžu, ale niektorým, tvorivejším, môžu aj uškodiť, keďže sa ich musia držať a oni by možno v súvislosti s prácou písali o niečom inom,“ vysvetlila Andrašková.
Aj pri hodnotení slohu z cudzieho jazyka totiž platia, podobne ako pri slovenčine, kritériá minimálneho a maximálneho rozsahu. Pri cudzom jazyku majú maturanti z vyššej jazykovej úrovne stanovený rozsah 200 – 220 slov, čo vychádza približne na trištvrte strany, na nižšej jazykovej úrovni je rozsah 160 – 180 slov. Dôležitý pri hodnotení je však obsah, teda aj to, či sa držali stanovených bodov, ktoré má ich text obsahovať.
Písaniu slohu predchádzal, podobne ako pri slovenčine, test. Viacerí maturanti sa zhodli, že bol ľahší ako ten zo slovenčiny, ktorý dal mnohým v utorok zabrať.
„Angličtina bola v pohode, keďže sme anglická trieda a angličtinu sa učíme o úroveň ťažšie, ako bola maturita. Väčšine z nás to nerobilo problém. Minuloročné testy boli trochu ťažšie,“ povedal Michal Sokol z košického Gymnázia na Poštovej ulici. Podľa viacerých študentov aj učiteľov boli testy z cudzích jazykov na podobnej úrovni ako v minulých rokoch. „Ako trieda zameraná na anglický jazyk sme s tým nemali taký problém ako spolužiaci z iných tried. Myslím si, že gramatika bola predsa len ťažšia. Nie pre nás, spolužiaci z ostatných tried sa už stihli posťažovať, že to bol pre nich problém,“ dodala maturantka Jana Lazárová.
Z cudzích jazykov maturovalo vyše 45-tisíc študentov. Aj tento rok si drvivá väčšina maturantov vybrala maturitu z angličtiny – na gymnáziách aj odborných školách z nej maturovalo takmer 38-tisíc študentov. Nemčinu si vybralo takmer 7-tisíc maturantov, ruštinu takmer tisíc. Výrazne menej študentov si vybralo francúzštinu – tento rok z nej maturovalo 61 študentov, španielčinu si vybralo 19 maturantov a taliančinu 8.
„Angličtina je dominantná a je asi zbytočné o tom debatovať, pretože sa s ňou žiaci pohnú všade,“ hovorí nemčinárka Zuzana Anettová. „Pri výbere druhého cudzieho jazyka, je trochu škoda, že nemčina možno nie je taká populárna a žiaci si väčšinou vyberajú španielčinu alebo francúzštinu. Aj keď v tomto regióne je asi najvýhodnejšie, keď si vyberú nemčinu,“ dodala Anettová.
Tento rok bol posledným, keď ešte časť študentov požiadala o uznanie jazykového certifikátu namiesto maturity. Túto možnosť mali súčasní maturanti, ak si podali žiadosť ešte ako tretiaci do konca minuloročného februára. Koľko ich bolo, nie je známe, podľa rezortu školstva tieto údaje budú jasné až po vyhodnotení ústnej časti maturity.
Niektorých študentov dnes ešte čakajú testy z matematiky, tento rok si ju vybralo 7 469 študentov. Týždeň písomných maturitných skúšok uzavrú v piatok študenti zo škôl s vyučovacím jazykom maďarským a ukrajinským. Vyše 2 000 študentov bude maturovať z maďarského jazyka a 11 študentov z ukrajinského jazyka.