Zrejme ste sa už stretli so skratkami ADD – porucha pozornosti a ADHD – porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou. Deti s ADHD majú problémy so sústredením, s impulzivitou a sú hyperaktívne. V porovnaní s nimi, a niekedy aj v porovnaní s klasickými žiakmi, sa žiaci s ADD javia ako pomalí, dokonca niekedy sú až výrazne pomalí, ich práca si vyžaduje niekoľkokrát dlhší čas. Nie je prítomná hyperaktivita, ale sú u nich problémy s pozornosťou, sústredením a impulzivitou. Väčšinou nevyrušujú, nijako na seba nepútajú pozornosť, ticho sedia. Pre žiaka je ADD závažný problém, pretože zhoršuje jeho prospech a zvyčajne je to aj príčina nízkeho sebavedomia. Žiak s ADD sa môže niekomu javiť ako lajdák alebo leňoch.
Hneď v úvode si povedzme základné východisko pre vás – rodičov: ADD a ADHD nie sú dôsledkami nesprávnej výchovy, nemáte sa preto ani trochu za čo hanbiť! Je to problém, ktorý ovplyvňuje vaše dieťa a môže mať biologickú príčinu. Dôležité je tiež uvedomiť si, že nesprávne vedenie pri liečbe alebo ignorovanie tohto problému môže mať v ďalšom živote dieťaťa vážne následky. A pritom, niekedy stačí tak málo: vedieť, v ktorých smeroch a ako podporovať dieťa.
V závere tohto článku nájdete zopár ukážok z pracovných zošitov s názvom Kuliferdo – špecifické poruchy učenia pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ, ktoré vydáva odborné nakladateľstvo RAABE, a ktoré sú určené práve pre deti so špecifickými poruchami učenia. Všetky aktivity zo súboru 7 pracovných zošitov je možné jednoducho zaradiť do vyučovacieho procesu, alebo rovnako tak dobre ich použijete aj pri domácom precvičovaní.
Ako zistím, že mám dieťa s poruchou pozornosti?
ADD/ADHD zahŕňa sumu symptómov. Treba vždy sledovať viaceré z nich:
- Je nepokojné, večne „v akcii“,
- Robí neprimeraný hluk,
- Dožaduje sa ihneď splnenia svojich požiadaviek,
- Hneď sa cíti dotknuté, reaguje drzo,
- Má záchvaty hnevu a nepredvídaného správania,
- Je nadmerne citlivé voči kritike,
- Prejavuje roztržitosť,
- Vo dne spí,
- Je náladové, hašterivé,
- Veľmi túži po pozornosti rodiča, učiteľa,
- V kolektíve detí je odmietané,
- Ľahko sa dá druhým zviesť,
- Nemá zmysel pre poctivú hru,
- Nedarí sa mu dokončiť začatú činnosť,
- Neuznáva svoju chybu, zvaľuje ju na druhého,
- Zle vychádza s ostatnými deťmi,
- Nespolupracuje so spolužiakmi,
- Má problémy v učení.
Podporiť dieťa môžete rôznymi hrami na trénovanie pozornosti a sústredenia:
Spájanie čísel
- Na papier napíšte ľubovoľne porozhadzované čísla (napr. 1 — 20).
- Úlohou dieťaťa je pospájať ich v číselnom rade bez toho, aby sa spojovacie čiary preťali alebo dotkli.
- Čísla môžu spájať aj dve deti na striedačku – vedie ich to k spolupráci, resp. učia sa trpezlivosti, kým svoju časť úlohy dokončí ten druhý.
Sluchové hádanky
- Dieťa sa otočí chrbtom a postupne zvoníme, klopkáme a pod. predmetmi, ktoré vydávajú nejaké zvuky (napr. kľúče, noviny, sklenený predmet.
- Po každom zvuku dieťa háda, k čomu zvuk prináleží.
Čo vidím, to si pamätám
- Na stôl rozložíme veci – podľa veku dieťaťa 5 – 15 predmetov (kocka od hry Človeče, postavička z Lega, figúrka z kinderka, malé autíčko, šiška zo stromu…)
- Dieťa si ich prezrie, odíde za dvere alebo sa otočí.
- Následne predmety buď premiestnime alebo vymeníme za iné.
- Úlohou dieťaťa je rozpoznať a povedať rozdiely.
Hľadanie písmen
- V novinách alebo v časopise dieťa preškrtáva vopred zadané písmeno.
- Pre kontrolu si na konci odseku napíše počet nájdených písmen.
- Ťažšie je sústrediť sa naraz na dve alebo viac písmen. Takéto úlohy dávame vtedy, ak má dieťa zvládnuté hľadanie jedného písmena.
A pomôcť vám môžu aj pracovné zošity pre deti s poruchami pozornosti, ktoré jednoduchou a hrovou formou trénujú jeho sústredenosť. Stiahnite si aktivity na domáce precvičovanie – PDF súbor sa vám otvorí kliknutím na obrázok.
Zdroj: RAABE, Pracovné zošity Kuliferdo – špecifické poruchy učenia
