Neporozumenie prečítaného textu výrazne zasahuje do úspešnosti aj v ostatných predmetoch, nakoľko čítaním sa dieťa učí a nadobúda nové vedomosti a poznatky. Napríklad pri porozumení zadaní úloh vo vyšších ročníkoch z predmetov, ako sú matematika, zemepis a pod. Pomalé čítanie ovplyvňuje rýchlosť vypracovania zadania pri samostatnej práci a tiež pri písomných prácach, to ovplyvňuje výsledok práce a následne hodnotenie žiaka učiteľom.
So zámerom predchádzať týmto problémom s čítaním vydáva odborné nakladateľstvo RAABE pracovné zošity Tajomstvá sveta pre 2., 3. a 4. ročník ZŠ, ktoré krátkymi, pútavými a zaujímavými príbehmi a na ne nadväzujúcimi súbormi úloh učia žiakov pracovať s textom. Úlohy sú formulované a koncipované spôsobom ako úlohy v testovaní 5 a 9, či PISA, a teda slúžia ako predpríprava na testovanie na 2. stupni ZŠ. A sú to práve tieto pracovné zošity, s ktorými sa môžu teraz deti na Slovensku precvičiť v čítaní s porozumením. Stačí prelúskať sa dvoma príbehmi, t.j. prečítať ich a správne zodpovedať na kontrolné otázky. V druhej fáze musia žiaci dva prečítané príbehy spojiť do jedinej kresby a zaslať ju do konca januára 2016 do RAABE. Víťazov súťaže v kategóriách Ocenenie nakladateľstva Raabe, Ocenenie verejnosti a Ocenenie najaktívnejšej školy vyhlási nakladateľstvo v apríli.
Prečo vznikajú ťažkosti pri osvojovaní čítania?
- nedostatočný intelektový potenciál žiaka,
- zdravotné problémy — časté absencie v škole,
- porucha zraku,
- porucha sluchu,
- porucha pozornosti,
- nedostatočná podpora rodinného prostredia,
- nesprávny didaktický postup osvojovania čítania a pod.
- osobitnou kategóriou porúch čítania, ktorej východiskom sú špecifické deficity, je dyslexia, t. j. špecifická vývinová porucha čítania.
Ako sa vyvíja čítanie s porozumením?
Na to, či si dieťa úspešne osvojí čítanie, majú vplyv dva faktory: veku primeraná komunikácia a reč. Reč dieťaťa v predškolskom veku, pred vstupom do školy, by mala byť zrozumiteľná, čistá, bez chýb vo výslovnosti. V tomto veku by sa u detí už nemali vyskytovať gramaticky nesprávne tvary slov, ako napríklad: dva okuliare, videl troch mravci, ona prišiel domov. Dieťa vo veku pred nástupom do školy by malo zvládnuť prerozprávanie príbehu či prežitej udalosti. Rozprávanie príbehu má byť u šesťročných detí jasné, v správnej následnosti udalostí, výstižné, plynulé a s použitím súvetí.
Ďalšou dôležitou schopnosťou pre čítanie je fonologické uvedomovanie, ide najmä o uvedomovanie si zloženia slov zo slabík a hlások. Pred vstupom do prvého ročníka by malo byť dieťa schopné identifikovať prvú a poslednú hlásku v slove, prípadne rozložiť slovo na hlásky, napr. slovo les na l-e-s.
Nepodceňujte problémy s čítaním!
U detí s problémami pri čítaní sa vytvorí „začarovaný kruh“. Neschopnosť čítať spôsobuje zhoršenie známok, kvalitu sústredenia a znižuje snahu dieťaťa. Neúspech v škole zvyšuje nechuť dieťaťa k učeniu. Stupňuje sa napätie v rodine aj v škole a dieťa začína byť označované za lenivca, neporiadneho, nepozorného a niekedy i za „hlúpeho“ žiaka. Vynaložená námaha sa neodráža na výsledkoch v škole. Pri strate trpezlivosti dostane od rodičov i tresty za zhoršenie prospechu v slovenskom jazyku i v iných predmetoch. Učenie a škola sa stávajú najväčším nepriateľom. Samotné dieťa rezignuje: „Načo sa budem učiť, keď aj tak to potom neviem a mám zlé známky?“
Do súťaže Čitateľský oriešok sa prihlásilo 12 867 žiakov
Spomedzi 314 základných škôl z celého Slovenska učitelia do súťaže prihlásili 3814 druhákov, 4682 tretiakov a 4371 štvrtákov. Cieľom súťaže je rozvíjať u detí nižších ročníkov čítanie s porozumením, prácu s textom, ale takisto aj ich kreatívne zručnosti, predstavivosť, fantáziu, vnímanie medzipredmetových vzťahov. Prečo je to také dôležité?
Otestujte vaše deti, ako zvládajú čítanie s porozumením a stiahnite si nasledovnú ukážku príbehu s kontrolnými otázkami, aké čítajú aj žiaci z celého Slovenska v súťaži Čitateľský oriešok 2.