Rodičia by sa nemali spoliehať na to, že správne držanie pera sa ich ratolesť naučí v prvej triede. Ako uvádza špeciálna pedagogička Světlana Drábová, v tomto období sme už správny čas „prešvihli“.
Treba začať už v škôlke
„Deti začínajú fixovať ceruzku v ruke medzi štvrtým a piatym rokom života. Tu zohrávajú veľkú úlohu učiteľky v materských školách a takisto rodičia. Keď príde dieťa do školy, pedagogička už nemá priestor to veľmi ovplyvniť a i keď sa jej to podarí, kŕč v ruke u dieťaťa zväčša zostáva a problémy sa vrátia neskôr ako bumerang, v piatej-šiestej triede, kedy treba vedieť písať rýchlejšie. Ruka školáka sa unaví oveľa rýchlešie, pretože pero drží kŕčovito, nie prirodzene, s ľahkosťou,“ opisuje Drábová.
Vzhľadom na to, že na písaní sa podieľa dvesto svalov, pri zlom držaní pera sa môžu rôzne skracovať, čo zapríčiňuje nielen bolesti či únavu, ale dokonca aj celkovo zlé držanie tela. „Veľkou chybou je spoľahnúť sa, že si dieťa samo nájde spôsob, ako sa mu ceruzka či pero drží najlepšie a čo mu najviac vyhovuje. Aj keď si to neuvedomujeme, za mnohými problémami s písaním stojí zlý úchop, ktorý sme si vypestovali v detstve,“ upozorňuje špeciálna pedagogička.
Ako správne držať pero?
To, akým spôsobom držíme v ruke pero alebo ceruzku, má veľký význam pri type nášho písma, efektivite písania a aj pri fyzickom zaťažení ruky. „Pri správnom úchope, by mala ceruzka alebo pero ležať na poslednom článku prostredníka a zhora si ju pridržiavame bruškami palca a ukazováka. Ukazovák by nemal byť prehnutý a celá ruka by mala byť uvoľnená.“
Pokiaľ sa deti nebudú cítiť už v skorom veku s perom v ruke pohodlne, môže to u nich vyvolať nechuť ku kresleniu a písaniu. „Chybný úchop môže zapríčiniť značnú bolestivosť ruky a jej rýchlu únavu. To má za následok chybovosť písania, potenie, stres a tým aj veľmi nepríjemné pocity detí pri písaní a kreslení.“
Rodičia by preto mali doma dohliadnuť na to, akým spôsobom drží ich ratolesť farbičky a v malej rúčke mu vždy ceruzku napraviť. „Dieťa má okolo seba vzory, rodičov či súrodencov, a ak držia ceruzku či pero zle, ono to po nich zopakuje,“ uvádza odborníčka. Preto sa treba zamyslieť aj nad tým, ako držíme písacie pomôcky my, dospelí. Dobrým pomocníkom sú perá, farbičky či ceruzky, ktoré majú ergonomický tvar – ten nielen deti nabáda na správny úchop.