Prinášame 10 pravidiel, ktoré by ste mali dodržiavať pri písaní e-mailu.
Zora Handzová,
Pravda
09.03.2017 06:00
Ilustračné foto.
1. Stručnosť
- e-mailová komunikácia má šetriť čas
- celý text by nemal presiahnuť 20 – 25 riadkov, aby sa vošiel na jednu obrazovku,
- všetko ostatné patrí do prílohy
2. Konkrétnosť
- oficiálne e-maily majú byť vecné a čo najkonkrétnejšie
- neposielajte e-mail bez predmetu, adresát má vedieť, o čo ide, inak vaša pošta môže putovať do koša skôr, ako si ju vôbec otvorí
- predmet e-mailu má byť stručný a čo najpresnejší (napr. Ospravedlnenie alebo Žiadosť či Prosba o konzultáciu a pod.)
3. Logika
- najdôležitejšie informácie uvádzajte hneď v prvom odseku
- všetky najpodstatnejšie informácie uvádzajte v tele správy, prílohy sú na to, aby ste adresáta informovali podrobnejšie
- ak pripájate k e-mailu prílohy, uveďte v tele správy, čo je ich obsahom (napr. Návrh jednotlivých tém pripájam v prílohe.)
- zvážte, kedy je potrebné odpovedať na e-mail aj s históriou a kedy nie
4. Slušnosť
- v oficiálnom styku platia základy slušnosti
- k prejavom slušnosti patrí oslovenie, používanie zdvorilostných fráz a celkový zdvorilý tón
- neposielajte e-mail iba s prílohami, bez textu v tele správy – adresát nevie, o čom je reč a je to nezdvorilé
5. Jazyková správnosť
- e-mail je list v elektronickej podobe, treba používať spisovný jazyk
- medzi pravidlá písania listov patrí aj správne oslovenie, vykanie či podpis (pri oslovení sa používa veľké písmeno – Vaša ponuka – na znak úcty)
- slovenčina používa diakritiku – nezabúdajte na to ani v e-mailoch
- e-mail je list, nie je SMS, používajte celé vety s veľkým písmenom na začiatku a bodkou na konci
- v oficiálnej komunikácii nepoužívajte jazyk SMS – ani slangové skratky či emotikony (napr. OK, XiXi, pls)
6. Formálny jazyk
- adresáta oslovte
- ak píšete konkrétnej osobe, oslovte ju menom, ak používa titul, tak titulom, prípadne funkciou (Vážená pani doktorka, Vážený pán inžinier, Vážená pani riaditeľka)
- ak píšete inštitúcii, adresáta môžete osloviť všeobecne (Vážení/Vážení páni)
- za oslovením vždy nasleduje čiarka a pokračuje sa malým písmenom
- v závere e-mailu sa s adresátom rozlúčte zdvorilostnou formulkou (S úctou, S pozdravom…)
7. Úprava
- oficiálny styk je vždy formálny a formálna úprava e-mailu vypovedá o pisateľovi rovnako ako obsah
- dodržiavajte formálne členenie textu (vynechané riadky, odseky, správne umiestnené medzery či úvodzovky)
- dôležitá je aj adresa, z akej píšete, v oficiálnom styku nepoužívajte adresu s prezývkami či so zdrobneninami
8. Podpis a kontakt
- podpisujte sa plným menom, meno z vašej e-mailovej adresy nestačí
- bežne sa používa funkcia tzv. automatického podpisu, ktorý by mal obsahovať plné meno vrátane titulov aj kontakt
- kontakt v styku s úradmi či inštitúciami, ako je aj škola, by mal obsahovať tiež vašu poštovú adresu – inštitúcie nekomunikujú výhradne e-mailom
9. Kópie a história
- v kópii posielajte e-mail adresátom, ktorým chcete dať e-mail na vedomie a zároveň tým poskytnete všetkým informáciu, že nie sú jedinými adresátmi
- v hromadnej korešpondencii môžete použiť funkciu skrytá kópia
- ak preposielate e-mail ďalšiemu adresátovi, skontrolujte, či história neobsahuje nevhodné sprievodné komentáre
10. E-mailovanie nie je chatovanie
- ak si s niekým vymieňate oficiálne e-maily v rozpätí krátkeho času, nezabudnite, že je to stále oficiálna komunikácia
- v odpovediach nevynechajte oslovenie ani podpis, zopakujte ich (napr. Vážená pani profesorka, ešte raz ďakujem. S úctou …)
- v oficiálnom styku platí pravidlo: radšej byť o stupeň slušnejší, než treba, ako naopak
© Autorské práva vyhradené