Úspešné testovanie: Každý žiak pracoval svojím tempom

Zatiaľ čo do našich škôl sa softvér na adaptívne učenie ešte iba dostáva, viaceré zahraničné krajiny už podobné nástroje úspešne využívajú. Spokojní však boli aj učitelia matematiky u nás, ktorí mali možnosť Vedomat krátko testovať. Je to skutočne taká užitočná pomôcka, ako tvrdia jej tvorcovia?

18.08.2017 07:00
škola, žiak, žiačka, študent, tablet Foto:
Ilustračné foto.
debata

V írskych školách sa softvér na adaptívne učenie stretol s priaznivým ohlasom. Dobré skúsenosti s ním tam majú učitelia aj žiaci. „V podstate to bolo, ako mať priateľa v počítači, ktorý s vami robí matematiku,“ zverila sa na videu nakladateľstva Raabe Ella, študentka Strednej školy sv. Sabiny v Dubline. Nadšená bola i jej matka Maria. „Jej výsledky sa za posledné obdobie ohromne zlepšili. Ďalšou zmenou je, že má rada matematiku, ktorú ešte pred rokom neznášala,“ pochválila dcéru.

Učiteľka tohto predmetu z Rosemontskej strednej školy v Dubline Helen Boothmanová zase pripomenula, že každý žiak je iný, na čo softvér pamätá. „Ak máte teda pre každé dieťa individuálny program, žiakom to naozaj pomáha a zlepšuje to ich slabé stránky, ktoré program veľmi rýchlo identifikuje,“ zdôvodnila.

Na Slovensku sa do testovania Vedomatu zapojilo 34 učiteľov a viac ako 300 žiakov. Jedným z vyučujúcich, ktorí si nový softvér mohli vyskúšať, bol Viktor Križo, učiteľ matematiky a špeciálny pedagóg zo Základnej školy Dubová v Bratislave. So žiakmi siedmej a ôsmej triedy ho testoval dva mesiace. Na Vedomate oceňuje, že učiteľ nie je stredobodom pozornosti. „Tento program mu skôr umožňuje zamerať sa na jednotlivých žiakov a sledovať ich prácu,“ vyzdvihol.

Úroveň detí v matematike je podľa neho na základných školách výrazne odlišná – niektorým ide veľmi dobre, iní jej nerozumejú, a preto zaostávajú. Vďaka softvéru na adaptívne učenie mal však teraz príležitosť všetkým sa venovať v takej miere, ako potrebujú.

„Mal som dostatok priestoru a času dopriať žiakom, aby každý z nich išiel svojím tempom,“ opísal Križo. Veľmi pozitívna reakcia údajne prišla najmä od šikovnejších školákov. „Väčšinou vraveli: "Konečne nemusíme čakať, kým to všetci pochopia.“ Mohli pracovať oveľa rýchlejšie, vďaka čomu nestrácali motiváciu," priblížil Križo. Slabší žiaci sa pri riešení úloh síce trápili, no učiteľ mal zase čas na to, aby s nimi prechádzal to, čomu nerozumeli.

Ako veľké plus Križo vníma aj to, že po celý čas v triede mohol žiakov sledovať – vedel, či sa naozaj venujú učivu, ako napredujú a podobne. Pomoc softvéru využíval hlavne po prebratí učebnej látky. „Vtedy bolo ideálne využiť tento nástroj, keď sme opakovali učivo a ja som ho slabším žiakom mohol dovysvetľovať,“ dodal učiteľ. Tí nadanejší medzitým mohli so softvérom sami pracovať a tešiť sa z toho, že sa posúvajú na čoraz vyššiu úroveň.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #žiaci #škola #testovanie #Škola volá #Vedomat