Čo by mal vedieť budúci prvák
- samostatne sa obliecť a obuť
- sám sa najesť
- samostatne používať WC a umyť si ruky
- správne vyslovovať všetky hlásky
- vysloviť krátke slovo samostatne po hláskach
- vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách
- spočítať predmety do "päť“
- interpretovať obsah krátkej rozprávky
- poznať naspamäť detskú pesničku, riekanku alebo básničku
- kresliť pevné a neroztrasené línie
- nakresliť správne postavu so všetkými základnými znakmi (hlava, krk, trup, ramená atď.)
- vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary
- poznať základné farby a odtiene (červená, zelená, žltá, oranžová, fialová atď.)
- orientovať sa v priestore, vedieť, kde je "vpredu“, "vzadu“, "hore“, "dole“, "vpravo“ alebo "vľavo“
Zdroj: iEDU – Centrálny informačný portál rezortu školstva
Ako by sa mal budúci prvák správať
- vydržať pri hre alebo inej činnosti 15 až 20 minút
- dokončiť začatú prácu alebo hru, nezačínať stále niečo nové a neodbiehať
- zvykať si bez väčších problémov (bez plaču, utekania alebo skrývania sa za rodičov) na nové prostredie a osoby
- uprednostňovať spoločné hry s inými deťmi, nestrániť sa ich spoločnosti, nebyť medzi deťmi bojazlivý a plačlivý
- nebyť agresívny, spory s deťmi dokázať riešiť väčšinou bez bitky, hádky a vzdorovitosti
- neprejavovať zlozvyky, ako napríklad cmúľanie prstov, ohrýzanie nechtov, časté pokašliavanie alebo žmurkanie
- nezajakávať sa pri reči
- ovládať základné prejavy slušného správania (pozdraviť, odzdraviť a pod.)
Zdroj: iEDU – Centrálny informačný portál rezortu školstva
Foto: SHUTTERSTOCK
Aké zmeny čakajú prváka v škole
- úplne nové, neznáme prostredie
- zmena pedagógov a vychovávateľov
- strach z nepoznaného (či sa môže prihlásiť, vzdialiť sa na toaletu, vysloviť svoj názor, posťažovať sa; či zvládne dané úlohy, či si nájde priateľov, aká bude učiteľka, či sa bude môcť ešte hrať a pod.)
- strata kamarátov, ktorí nemusia spolu s ním nastúpiť do rovnakej základnej školy
- nové náročnejšie povinnosti (napríklad písanie domácich úloh)
- zmena denného režimu (napríklad strata času na oddych – spánok po obede)
- prispôsobenie sa školským pravidlám, systému a požiadavkám (hlásenie sa, čakanie na vyvolanie, systém aktívnej pozornosti počas hodiny a čas oddychu počas prestávky)
- zmena sústredenia pozornosti (dieťa musí byť disciplinovanejšie, musí pozornosť sústrediť na učiteľa, reagovať na položené otázky, spoznávať a učiť sa nové poznatky)
- sústredene sedieť 45 minút na vyučovacej hodine
- hodnotenie jeho výkonov, na čo nemuselo byť dieťa zvyknuté
- dieťa sa musí naučiť byť samostatné, organizovať si samo čas (zjesť desiatu cez prestávku, pripraviť si pomôcky a pod.)
Zdroj: iEDU – Centrálny informačný portál rezortu školstva
Čo by mal spraviť rodič
- vysvetliť dieťaťu, čo sa od neho v škole očakáva, aké budú jeho povinnosti
- povzbudzovať dieťa, poukázať na jeho kladné stránky, na to, čo už zvládlo a dokázalo
- zostať trpezlivý, dieťaťu môžu ísť prvé dni domáce úlohy ťažko, nedokáže sústredene sedieť
- pozitívne motivovať, vyzdvihnúť dobré veci, napríklad, čo všetko sa dieťa v škole naučí, že spozná nových priateľov, bude mať určité výhody a pod.
- rozprávať sa s dieťaťom, ako sa mu v škole páčilo či nepáčilo; je dôležité, aby dieťa cítilo v rodičoch oporu, aby vedelo, že nech by malo akýkoľvek problém, môže sa na nich obrátiť
- ak sa dieťa začne chodenia do školy obávať, treba hneď zistiť, v čom je problém, a riešiť to
- nehovoriť pred dieťaťom negatívne o škole ani o obmedzeniach a trestoch (napríklad výhražné vyjadrenia typu "Však počkaj, v škole ťa už naučia“)
- nestrašiť dieťa ťažkými a nezvládnuteľnými úlohami, ktorého ho čakajú
- dopriať dieťaťu aj čas na hru a oddych, aby sa nestalo, že ak mu domáce úlohy zaberú veľa času, nič iné už nestihne; venovať dieťaťu spoločný čas
- pomôcť dieťaťu v prvých dňoch so systematickým spôsobom učenia a prípravy na vyučovanie
- prejaviť dieťaťu dôveru, ale treba aj kontrolovať domáce úlohy a žiacku knižku/zrkadielko
- v prípade záujmu zabezpečiť dieťaťu mimoškolskú aktivitu, napríklad šport alebo krúžky, nie však tak, aby bolo preťažené a unavené
Zdroj: iEDU – Centrálny informačný portál rezortu školstva