O škole sa treba rozprávať, nevnímať ju však ako strašiaka

Posledný týždeň prázdnin sa často nesie v duchu rozhovorov o školských povinnostiach. Žiaci vnímajú vystresovaných rodičov, ktorí chcú stihnúť posledné nákupy pomôcok. Niekedy však aj príliš veľa pozornosti škodí. Žiaci by nový školský rok nemali vnímať ako katastrofu či strašiaka. Mali by ho vnímať ako bežnú súčasť života.

27.08.2017 14:30
škola, deti, učenie, test, písomka, písanie,... Foto:
Zo začiatku školského roka netreba robiť strašiaka.
debata

Škola a práca sú súčasťou nášho života a je prirodzené im venovať dostatočnú pozornosť. Niekedy sú však situácie, kedy si povinnosti neustále pripomíname, znepríjemňujeme a príliš sa sústredíme na to, čo nás čaká. Naopak, zabúdame na tie príjemné momenty, ktoré sa s tým spájajú.

Najmä deti vnímajú zmeny citlivo. O pár dní ich po dvoch mesiacoch plných bezstarostných chvíľ čaká veľká zmena. Čo hovoria odborníci na to, ako by nový školský rok mali študenti začínať? Existuje ideálny návod, ako začať školu? Mali by si dávať žiaci predsavzatia?

„Ideálny návod ako začať školský rok asi neexistuje. Každý to má trochu inak,“ hovorí školský psychológ Michal Hacaj. Práve mladší žiaci by sa mali začať pripravovať do školy už skôr. „Mladšie deti môžu začať s prípravou už niekoľko dní, možno aj týždeň – dva pred začiatkom školy, pretože deti v tomto veku sa na zmenu adaptujú pomalšie,“ vysvetľuje ďalej školský psychológ.

V pozitívnom duchu

Psychológ rodičom odporúča, aby sa o škole doma rozprávali. Prípravu do školy nepodceňovať, ale zároveň jej nevenovať výhradne všetku pozornosť. Upriamiť pozornosť dieťaťa na to, že ho síce čakajú povinnosti, ktoré však aj napriek tomu môžu byť príjemné.

„Čo ho čaká, akí budú spolužiaci, čo asi zažili. Veľmi zľahka a príjemne si začať školu pripomínať. V ďalšej fáze môže byť príprava pomôcok, ako napríklad peračník, aktovka. Mal by to byť taký pomalší, ale plynulý prechod do školských povinností,“ opisuje Michal Hacaj to, ako by mali vyzerať posledné dni prázdnin.

Názory na učenie počas prázdnin sa rôznia. Niektorí odborníci odporúčajú, aby si deti učivo opakovali, niektorí zas nie. „Určite však nie je dobré, aby sa ešte pred nástupom do školy začali učiť alebo opakovať učivo. Tiež si nedávať veľké a nereálne ciele. Na učenie je školský rok. Dieťa by nemalo zažívať nástup do školy ako stres,“ radí školský psychológ.

Učenie by deti nemali vnímať ako trest. Často to tak napriek tomu vnímajú. Existuje čas na učenie, na druhej strane musia mať deti dostatok času na regeneráciu a oddych. A tým obdobím je práve leto, kedy by mali najmä oddychovať a venovať sa tým činnostiam, ktorým sa počas školského roka nestíhajú.

Čím sú študenti starší, tým sa rýchlejšie dokážu po prázdninách prispôsobiť tempu v škole. Netreba zabúdať ani na nich. Najčastejším problémom s nástupom septembra býva aj ranné vstávanie.

„Pre staršie deti na adaptáciu stačí aj menej času. Tu by som volil tak týždeň dopredu, začať si školu pripomínať. Nakúpiť si základné potreby a začať upravovať režim vstávania a spánku, čo býva pre staršie deti asi najťažšia vec,“ hovorí zo skúsenosti školský psychológ.

Strach zo školy?

Aj keď sa nový školský rok blíži, netreba mu pripisovať neprimerane veľkú pozornosť, aby sa deti školy nezačali báť. Neustále hovoriť len o škole, o povinnostiach a starostiach asi nepoteší žiadne dieťa.

Príliš veľa pozornosti a sústredenia na to, že zrazu sa so školou všetko mení, môže niektorým školákom skôr priniesť viac stresových situácií. Ak však cíti, že začiatok školského roka je prirodzená súčasť života, ľahšie sa zmieri s tým, že dva mesiace oddychu treba prirodzene vymeniť za školské povinnosti.

Zo začiatku školského roka netreba robiť strašiaka.

„Odporúčam však nerobiť zo začiatku školského roka strašiaka. Je to prirodzená súčasť života detí a aj rodičov,“ tvrdí psychológ.

Na čo teda myslieť posledný augustový týždeň? K deťom treba pristupovať posledné dni citlivejšie. Vnímať ich prípadné obavy, skúmať ich a dosiahnuť, aby sa nemuseli nových povinností obávať.

„Pred začiatkom školského roka je určite dôležité, aby boli rodičia na svoje deti citlivejšie. Deti prežívajú nástup do školy veľmi citlivo. Zvlášť by som bol citlivý na deti, ktoré začiatok roka považujú za niečo zlé. Je dôležité, aby rodičia v takomto prípade pátrali a zistili, o čo ide. Či má dieťa v škole nejaké problémy, o ktorých nehovorilo alebo z iného dôvodu nemá rado školu. To, ako sa dieťa pred nástupom do školy správa, môže byť pre dedičov dobrá spätná väzba o tom, ako sa dieťa v škole cíti,“ uzatvára tému príchodu školského roka školský psychológ.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #školský rok #školský psychológ #nový školský rok #nástup do školy