Prvý týždeň v škole nie je o učení, ale o adaptácii

O niekoľko dní sa žiaci a študenti vracajú naspäť do školy. Niektorí sa tešia, väčšina by však vyučovanie vymenila minimálne za ďalší mesiac prázdnin. Škola sa totiž niektorým deťom spája aj s nepríjemnými pocitmi, s novými povinnosťami, domácimi úlohami a zmenou režimu. A tak po dvoch bezstarostných mesiacoch môže byť návrat do školského prostredia pre mnohých študentov frustrujúci.

29.08.2017 11:30
škola, školáci, žiaci, vyučovanie, študenti Foto:
Škola poskytuje prvý týždeň priestor na adaptáciu.
debata

Čo si o návrate do školských lavíc po letných prázdninách myslia odborníci? Je takýto návrat pre študentov ťažký? Prvé septembrové dni môžu podľa psychológa znášať deti ťažšie, všetko je však veľmi individuálne a závisí to napríklad od povahy školáka, od podmienok, ktoré má doma a v škole, od kolektívu a v neposlednom rade aj od samotných rodičov. Nie je to však nič, s čím by sa študent nevedel pomerne rýchlo vyrovnať.

„Návrat môže byť ťažký pre žiakov neobľúbených alebo žiakov, ktorí zažívajú šikanu. Tu môže dôjsť až k zhoršeniu nálad, strate motivácie alebo somatickým problémom. Ťažšie môžu prežívať návrat do školy aj deti, ktorých rodičia tlačia do výkonu v podobe dobrých známok. V oboch prípadoch sú prázdniny pre týchto žiakov obdobím, kedy nezažívajú stres alebo nie sú na nich kladené vysoké nároky. Návratom do školy sa teda vrátia aj nepríjemné pocity, ktoré zažívali počas školského roka, napríklad zlyhanie, nespravodlivosť, frustrácia, hanba a podobne,“ opisuje nástup do školy Michal Hacaj, ktorý pôsobí ako školský psychológ v hlavnom meste.

Strata voľnosti?

Nájdu sa aj študenti, ktorých skôr trápi to, že so školou prichádza strata voľnosti. Na druhej strane sú tu deti, ktoré sa do školy môžu tešiť, pretože sa doma už nudili. „Pre deti s pozitívnym vzťahom ku škole je návrat problematický skôr z toho dôvodu, že počas prázdnin mali voľnejší režim, nemali veľa povinností a nástupom do školy by mohli prísť o bezstarostnosť. Stretávam sa aj so žiakmi, ktorí hovoria, že už sa doma nudili. Sloboda a nemať povinnosti je pre nich dobré, chýba im však sociálny život,“ vysvetľuje psychológ.

Ak aj študenti majú na začiatku nepríjemné pocity, netreba sa obávať. Škola je miestom, ktoré poskytuje dostatok času na to, aby sa žiak dokázal adaptovať. Aj nástup do školy má svoj priebeh, vyučovanie predsa nezačína hneď prvý deň. Prvý týždeň v škole sa spája skôr s organizačnými pokynmi, oboznamovaním sa s prostredím, spolužiakmi a ostatnými študentmi.

Deti sú veľmi prispôsobivé a v škole býva dostatok času na adaptáciu.

Deti sa vedia postupne prispôsobiť aj novým pravidlám a povinnostiach, ktoré škola so sebou prináša. Študenti sa nemusia báť, že nebudú mať dostatok času na adaptáciu.

„Podľa mojich skúseností návrat do starých školských koľají pre žiakov až taký problém nebýva. Samozrejme tento fakt nechcem bagatelizovať, myslím si však, že deti sú naozaj veľmi prispôsobivé a v škole býva dostatok času na adaptáciu,“ hovorí Michal Hacaj.

Prvý týždeň ešte učitelia neočakávajú príliš od svojich študentov. Voľnejší režim tak umožňuje žiakom postupne nabehnúť na školský režim. „V prvom týždni sa často dolaďuje rozvrh, zoznamujú sa s novými učebnicami, triedami a novými učiteľmi. V prvom týždni sú nároky na žiakov nižšie a určite primerané tomu, aby sa na školu mohli dobre adaptovať. Prirovnal by som to napríklad k tomu, keď sa dospelák vráti po dvoch-troch týždňoch z dovolenky do práce. Prvých pár dní je ešte v takom voľnejšom režime, ale veľmi rýchlo sa adaptuje,“ uzatvára tému odborník.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #školáci #školský psychológ #nový školský rok #nástup do školy #Škola volá