Naučiť sa čítať a písať nemusí byť pre každé dieťa „prechádzkou ružovým sadom“. Niektorí si ešte pamätáme na tie časy, keď sme nad šlabikárom trávili dlhé hodiny a písmenká sa nám v hlave miešali, jednotlivé slabiky sme si spájali ťažšie ako napríklad niektorí ostatní spolužiaci. Určite sa nájdu medzi prváčikmi aj tie deti, ktoré bojujú s čítaním či písaním, dokonca si v sebe nevypestujú návyk a záľubu v čítaní. Prečo ich do prvej triedy nepripraviť a neuľahčiť im učenie?
Existuje veľa spôsobov, ako rozvíjať rečové schopnosti, čítanie, písanie a podobne. Už aj na Slovensku sa postupne zavádzajú rôzne metódy, ktoré môžu výučbu čítania uľahčiť. Jedným známym modulom je aj Eľkoninova metóda výučby čítania, ktorú využívajú špeciálni pedagógovia, klasickí pedagógovia v predškolských zariadeniach a rovnako aj psychológovia a logopédi.
Najskôr hovorené slovo, potom písmená
Ako by sa dala spomínaná metóda definovať? Spočíva v rozvoji jazykových schopností – dôraz sa kladie na hovorené slovo, pričom deti musia pochopiť najmä jednotlivé hlásky a zloženie slov. Učia sa počúvať hlásky v slovách a aj to, z koľkých hlások sa slovo skladá. V tejto metóde sa tak využíva najskôr hovorené slovo, až potom sa postupuje k samotnému čítaniu. Pri Eľkoninovej metóde je preto dôležité, aby deti pochopili hláskovú štruktúru hovorených slov – musia sa naučiť počuť jednotlivé písmená v slovách. Až neskôr sa učia, ako sa tieto hlásky označujú písmenami.
V čom je táto metóda iná? Najväčším rozdielom v porovnaní s klasickou výučbou je aj to, že deti sa neučia systémom pokus/omyl alebo mechanicky či naspamäť. Dôležité je to, aby porozumeli princípom a pravidlám, ako z hlások vzniká slovo a ako toto hovorené slovo znázorniť pomocou písmen. Podľa odborníkov táto metóda rozvíja myslenie a poznávacie schopnosti detí.
Aj pomocou Eľkoninovej metódy majú predškoláci možnosť osvojiť si narábanie so slovami, pochopiť štruktúru slov a v neposlednom rade im umožňuje zvládnuť náročnú fonematickú analýzu slov, ktorá je tak dôležitá ešte v čase, keď nevedia čítať, ale nadväzuje na čítanie.
D. B. Eľkonin
Otcom tejto metódy je Daniil Borisov Eľkonin, ktorý žil v minulom storočí. Eľkonin pochádzal z Ruska. Zaoberal sa vzdelávaním a psychológiou, pôsobil ako pedagóg a psychológ. Počas svojho života sa zaoberal spôsobmi, ako rozvíjať detskú reč a čítanie. Základom jeho metódy bol prístup rozvíjania gramotnosti a vzdelávací systém, ktorý bol založený najmä na tvorivom rozvíjaní poznávacej činnosti detí.