Veda je všade okolo nás. Naučme ju vnímať aj deti

Deti a veda – ako ich dať dokopy tak, aby sa z nich stali priatelia? Celkovo sa o vzdelávaní v tejto oblasti v rámci základných škôl stále hovorí veľmi málo v porovnaní s ostatnými predmetmi. A tak veda nebýva často objektom záujmu detí či študentov. Nejdeme teraz hľadať vinníka, skôr sa pozrieme na to, čo robiť inak. Ako zvýšiť záujem detí o štúdium vedy a ako ich motivovať k tomu, aby sa viac zaujímali o túto tému?

19.04.2018 19:00
chémia, škola, študenti, vyučovanie, laboratorium Foto:
Veda nemusí byť len nuda, deti sa k nej môžu dostať bližšie rôznymi zábavnými spôsobmi.
debata

Nie každé dieťa sa zaujíma o vedu ako takú. Ale deti sú na druhej strane prirodzene zvedavé, chcú spoznávať nové veci, pýtajú sa, majú veľa otázok a tým vlastne objavujú nové veci a dozvedajú sa mnoho dôležitých informácii. Ak však dieťa vníma vedu skôr ako povinnú kapitolu v škole, predstavuje si nudného pedagóga v bielom plášti a nevidí možnosť, že môže byť veľmi zábavná a fascinujúca, postupne môže stratiť záujem o bádanie.

Treba si preto uvedomiť, že veda nie je len o odpovediach, ale je skôr o ceste, ako nájsť správne a zaujímavé odpovede. Rodičia sa môžu s deťmi podeliť o svoju zvedavosť a zapojiť ich do objavovania, bádania a „hľadania“ týchto odpovedí. Z vedy nerobte vedu a neberte to príliš vážne, deti ocenia najmä hravosť, zábavu a prirodzenosť.

Všade okolo nás

Ak teda hovoríme o vede, čo všetko zahŕňa? Nie sú to len nejaké fyzikálne javy, prírodovedné predmety, vzorce či pokusy. Vedou rozumieme v podstate všetko, čo je okolo nás a má vplyv na fungovanie prírody, našej planéty, ale i vesmíru. Deti môžu napríklad sledovať mikroorganizmy, zvieratá, prírodné javy, nevšedné úkazy, zemetrasenia, výbuchy sopiek, môžu sa zaujímať o dinosaury alebo skúmať dážďovky. Veda spája hneď niekoľko oblastí, ktoré by bola škoda neprebádať.

Deťom treba tieto oblasti priblížiť a ukázať im možnosti, ktoré im veda ponúka. Rodičia ich môžu pútavou formou inšpirovať, aby sa do vedy zamilovali.

Ale prečo veda?

Možno sa veľa študentov a rodičov zamýšľa nad tým, že prečo by mali venovať pozornosť vede. Odborníkov je stále málo, najmä v zahraničí je po nich veľký dopyt. V tejto súvislosti je však potrebné študovať cudzie jazyky, aby sa študenti mohli uplatniť v mnohých zahraničných projektoch.

Koľko mladých dnes zvažuje štúdium odborov, ktoré súvisia s vedou a výskumom? Na Slovensku veda nie je populárna, v zahraničí sa sťažujú na rovnaký problém. Správa predsedníckej rady poradcov pre vedu a technológiu hovorí o tom, že v nasledujúcom desaťročí musíme zvýšiť počet študentov, ktorí získavajú vedecké vysokoškolské tituly. Dôvodom je aj ekonomický dopyt po takýchto odborníkoch, ktorí na trhu chýbajú.

Tipy, ako prebudiť u detí záujem o vedu:

• Vyhľadávajte mimoškolské aktivity so zameraním na vedecký výskum, záujmové krúžky alebo skupiny, ktoré sa venujú podobným aktivitám. Prihláste dieťa na vedecký krúžok, o ktorom viete, že máte vo svojom okolí a je naozaj dobrý.
  • Sledujte zahraničné televízne kanály, ktoré ponúkajú množstvo vzdelávacích programov a televíznych relácií. Rovnako veľa pútavých vedeckých informácií ponúkajú rôzne časopisy a publikácie, ktoré si môžete predplatiť.
  • Podniknite výlet za poznávaním – akváriá, botanické záhrady, moderné múzeá, nezvyčajné výstavy, národné parky, vedecké centrá. Aj tu všade môžete vidieť vedecké princípy, ktoré deťom priblížite návštevou takýchto miest.
  • Urobte si domáce laboratórium, robte vlastné pokusy, vypestujte si kúsok zelene zo semiačok a vysvetlite deťom, ako to v prírode funguje.
  • Zaujímajte sa o rôzne vedecké projekty nielen v rámci školy, ktorú navštevuje vaše dieťa, ale hľadajte možnosti i v zahraničí. Pripravte dieťa na väčšiu konkurenciu, ktorá ho môže čakať vo svete.
  • A najmä búrajte predsudky o tom, že veda je nudná. Pripomínajte deťom, že vedu používame denne a je všade okolo nás. Nezabudnite ju zahrnúť do bežného života s prihliadnutím na záľuby vášho dieťaťa.