Je pravda, že na pracovnom trhu chýbajú ľudia pre niektoré robotnícke povolania a technicky zamerané profesie, o ktoré na stredných odborných školách (SOŠ) nie je záujem. Ich zriaďovateľom preto často nezostáva iné, ako školy zlučovať. Mnohé odbory na SOŠ už aj zanikli, alebo sa otvárajú len raz za čas, keď sa na ne „nazbiera“ dosť záujemcov, napríklad baníctvo. Problém so získavaním študentov majú i chemicky a strojársky zamerané priemyslovky.
Zovšeobecňovať to však tak, že väčšina žiakov končiacich základné školy putuje na gymnáziá na úkor stredných odborných škôl, nie je správne. „Podiel žiakov, ktorí po ukončení základnej školy pokračujú v štúdiu na stredných odborných školách, je dlhodobo vysoký,“ upozornili už dávnejšie analytičky zo vzdelávacieho projektu To dá rozum Renáta Hall a Miroslava Hapalová.
Ich závery potvrdzujú aj údaje európskeho štatistického úradu Eurostat, podľa ktorých je Slovensko v rámci Európskej únie krajinou s piatym najvyšším zastúpením žiakov stredných škôl v systéme odborného vzdelávania a prípravy.
Na stredných odborných školách je síce zjavný pokles počtu študentov, ale ten sa dá vysvetliť nepriaznivým demografickým vývojom a zaznamenali ho aj gymnáziá, hoci v menšej miere. Pre zaujímavosť: na 236 gymnáziách dnes študuje takmer 73-tisíc žiakov, na 441 stredných odborných školách vyše 125-tisíc.
Problémom je, že niektoré školy otvárajú odbory, o ktoré na pracovnom trhu nie je záujem. Zo svojich absolventov tak vlastne robia nezamestnaných. Odborníci už roky upozorňujú na zlé prepojenie vzdelávacieho systému s praxou.
Aby sa tomu predišlo, štátne inštitúcie sa snažia zverejňovať zoznamy študijných odborov s nedostatočným počtom absolventov pre potreby trhu práce, ako aj zoznam študijných a učebných odborov, ktoré sú nad rozsah týchto potrieb.
Na pracovnom trhu chýbajú napríklad: operátori strojárskej výroby, obrábači kovov, klampiari, strojní mechanici, mechanici opravári, elektromechanici, sklári, zlievači a zvárači kovov, nástrojári, zámočníci, zamestnanci v chemickom priemysle, obuvníci, grafici, kamenári, železničiari, murári, žeriavnici, poľnohospodári či diplomované všeobecné zdravotné sestry. Pri výbere budúceho vzdelávania by teda deviataci mohli zobrať do úvahy aj tieto informácie.
Skupiny odborov SOŠ – nižšie odborné vzdelanie
- Strojárstvo a ostatná kovospracujúca výroba
- Technická chémia silikátov
- Potravinárstvo
- Textil a odevníctvo
- Spracúvanie kože, kožušín a výroba obuvi
- Spracúvanie dreva
- Stavebníctvo, geodézia a kartografia
- Poľnohospodárstvo, lesné hospodárstvo a rozvoj vidieka
Skupiny odborov SOŠ – stredné odborné vzdelanie
- Baníctvo, geológia a geotechnika
- Hutníctvo
- Strojárstvo a ostatná kovospracúvacia výroba
- Elektrotechnika
- Technická chémia silikátov
- Technická a aplikovaná chémia
- Potravinárstvo
- Textil a odevníctvo
- Spracúvanie kože, kožušín a výroba obuvi
- Spracúvanie dreva
- Polygrafia a médiá
- Stavebníctvo, geodézia a kartografia
- Doprava, pošty a telekomunikácie
- Poľnohospodárstvo, lesné hospodárstvo a rozvoj vidieka
- Zdravotnícke odbory vzdelávania na stredných zdravotníckych školách
- Ekonomika a organizácia obchod a služby
- Umenie a umeleckoremeselná tvorba
Skupiny odborov SOŠ – úplné stredné odborné vzdelanie
- Fyzikálno-matematické vedy
- Baníctvo, geológia a geotechnika
- Hutníctvo
- Strojárstvo a ostatná kovospracúvacia výroba
- Informačné a komunikačné technológie
- Elektrotechnika
- Technická a aplikovaná chémia
- Potravinárstvo
- Textil a odevníctvo
- Spracúvanie kože, kožušín a výroba obuvi
- Spracúvanie dreva
- Polygrafia a médiá
- Stavebníctvo, geodézia a kartografia
- Doprava, pošty a telekomunikácie
- Špeciálne technické odbory
- Poľnohospodárstvo, lesné hospodárstvo a rozvoj vidieka
- Veterinárske vedy–Zdravotnícke odbory vzdelávania na stredných zdravotníckych školách
- Ekonomické vedy
- Ekonomika a organizácia, obchod a služby
- Právne vedy
- Publicistika, knihovníctvo a vedecké informácie
- Učiteľstvo
- Umenie a umeleckoremeselná tvorba
- Bezpečnostné služby
Zdroj: CVTI SR. Pozn.: Každá uvedená skupina sa člení na konkrétne odbory.
Absolventi stredných odborných škôl s najvyšším rizikom nezamestnanosti
skupina študijných odborov | september 2017 | máj 2018 |
---|---|---|
Umenie a umeleckoremeselná výroba II | 36,4 % | 4,5 % |
Polygrafia a médiá | 20,9 % | 8,0 % |
Textil a odevníctvo | 17,1 % | 5,7 % |
Spracúvanie dreva a výroba hudobných nástrojov | 17,0 % | 4,9 % |
Potravinárstvo | 16,9 % | 10,3 % |
Ekonomika a organizácia, obchod a služby II | 16,8 % | 6,4 % |
Doprava, pošty a telekomunikácie | 16,7 % | 4,9 % |
Poľnohospodárstvo, lesné hospodárstvo a rozvoj vidieka II | 15,9 % | 6,9 % |
Elektrotechnika | 13,1 % | 4,4 % |
Poľnohospodárstvo, lesné hospodárstvo a rozvoj vidieka I | 12,6 % | 4,9 % |
* miera nezamestnanosti absolventov po skončení školy a o rok neskôr |
Zdroj: ÚPSVaR, CVTI SR
Nezamestnanosť absolventov SOŠ podľa krajov
Nezamestnanosť absolventov gymnázií
Obdobie | BA kraj | TT kraj | TN kraj | NR kraj | ZA kraj | BB kraj | PO kraj | KE kraj | SR |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
jún 2017 | 2,3 % | 2,6 % | 2,3 % | 3,1 % | 3,6 % | 4,7 % | 4,1 % | 4,3 % | 3,5 % |
máj 2018 | 1,5 % | 2,1 % | 2,3 % | 1,7 % | 3,0 % | 3,9 % | 2,8 % | 3,3 % | 2,6 % |