Odklad alebo prvá trieda?

Nástup do školy predstavuje pre dieťa naozaj veľký zlom, jeho význam si rodičia často ani nemusia naplno uvedomovať.

29.03.2019 06:00
žiačka, knihy, škola Foto:
Na zápis sa rodičia musia s dieťaťom dostaviť, aj keď plánujú odklad.
debata

Deti sa tešia na životnú zmenu, ktorá ich čaká, začínajú si konečne pripadať „veľké“. Ak však do školy príde dieťa, ktoré ešte nie je úplne zrelé, aby zvládlo všetky nové nároky, môže sa tam veľmi trápiť. „Vstup do školy je veľmi dôležitou súčasťou života dieťaťa a úzko súvisí s jeho celoživotným vzťahom k vzdelávaniu. Ak má dieťa problém s pomalším vývinom, môže to skomplikovať celú jeho školskú úspešnosť,“ hovorí školská psychologička Gabriela Herényiová z Katedry psychológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.

Ak uvažujete o odklade, mali by ste s dieťaťom absolvovať odborné vyšetrenie. To niekedy navrhujú aj učiteľky v materskej škole, ktoré si všimnú, ak dieťa v nejakej oblasti zaostáva. Kroky rodičov potom často vedú do niektorého z centier pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, kde dieťa „vyšetria“. „Pri rozumovej zrelosti sledujú odborníci percepčnú zrelosť (ako je dieťa schopné vnímať), či dokáže rozlišovať podstatné od nepodstatného, skúma sa schopnosť sústrediť sa na pracovnú činnosť, reagovať na číselné pojmy, vedieť počítať do desať a orientovať sa v priestorových pojmoch,“ vymenúva školská psychologička.

Odborníci sledujú aj jemnú motoriku. Ako kreslí, vyfarbuje, vystrihuje. Písanie, ktorému sa deti v prvej triede učia, je totiž náročnou činnosťou a ak má dieťa problémy s motorikou, v škole by to preň mohlo byť veľmi ťažké. Dôležitou zložkou školskej zrelosti je aj reč. Komunikácia šesťročného dieťaťa by podľa odborníčky mala byť zrozumiteľná, bez výrazných porúch výslovnosti a gramaticky správna. Všímajte si aj emocionálnu a sociálnu zrelosť potomka. Zvládlo by dieťa odlúčenie od rodičov? Vedelo by sa udomácniť v „roli“ školáka a spolužiaka? Bolo by schopné počúvať učiteľa, zvládnuť neúspech?

Niektorí rodičia o odklad žiadajú, aby deťom predĺžili detstvo. Majú pocit, že ich potomok je ešte príliš „detský“ a nemusel by zvládnuť nároky školskej dochádzky. Častejšie sa to týka chlapcov, ktorí naozaj často v prvej triede akoby zaostávali za dievčatami. Zdá sa, že sa horšie učia a sú v triede neposední. Postupne však začnú dievčatá dobiehať a asi od štvrtej triedy sa im úplne vyrovnajú. Ich pomalší nástup je úplne prirodzený (neplatí to samozrejme o všetkých chlapcoch) a nechávať ich rok doma, aby do školy dozreli, preto nemusí byť dobrý nápad. V prvej triede by sa potom navyše mohli nudiť.

Špeciálnou situáciou je, ak odborník odporučí odklad, ale rodičia o tom nie sú vôbec presvedčení. Rozhodnutie je len na nich, Gabriela Herényiová si však myslí, že „ak odborník odporučí odklad školskej dochádzky, chce pomôcť vášmu dieťaťu, aby sa v škole netrápilo, ale tešilo sa na nové úspechy. Zaškolenie nezrelého dieťaťa môže spôsobiť celoživotné trápenie so školou, odpor k čítaniu a vzdelávaniu vo všeobecnosti“. Po zistení nezrelosti v niektorej oblasti je podľa nej potrebné dieťa podporovať, poskytnúť mu rozvíjajúce programy, aby sa v oblasti, kde trochu zaostáva, zdokonalilo, a do školy nastúpilo pripravené a zrelé. „Pocity úspechu sa nedajú ničím nahradiť, buďte vášmu dieťaťu oporou a nie kritikom,“ uzatvára školská psychologička.

(GB)

Kedy možno požiadať o odklad

  • Dieťa má rečové problémy, zle sa vyjadruje, nie je mu rozumieť.
  • Nevie sa zatiaľ orientovať v čase ani priestore.
  • Má veľké ťažkosti so sústredením sa (pozor, nepozornosť je u detí do istej miery bežná).
  • Zdá sa veľmi neposedné.
  • Nevie si zapamätať jednoduchú informáciu.
  • Má vážnejšie grafomotorické ťažkosti.
  • Nevie sa o seba samo postarať (obliecť a vyzliecť sa, nazuť a vyzuť si topánky, nemá zaužívané hygienické návyky).
  • Má chronické zdravotné problémy, ktoré by mu znemožnili pravidelné učenie sa a návštevu školy.
  • Narodilo sa v období približne od konca mája do konca augusta, a je teda podstatne mladšie ako deti, ktoré sa narodili v septembri či októbri minulého roku, ale do prvej triedy by všetky šli v rovnakom čase.

Ako postupovať, ak chcete odklad

Na zápis sa rodičia musia s dieťaťom dostaviť, aj keď plánujú odklad. K žiadosti, ktorú v období okolo zápisov zašlú riaditeľovi, pridajú vyjadrenie odborníka či odborníkov: detského lekára, psychológa, špeciálneho pedagóga či vedenia materskej školy, ktorú dieťa navštevovalo.

O odklade rozhoduje riaditeľ. Môže sa stať, že ho zamietne, v tom prípade musí dieťa do školy nastúpiť, čo sa však v našich podmienkach stáva veľmi málo, vedenie škôl odklady v drvivej väčšine akceptuje.

Ak riaditeľ predsa len odklad odmietne a ukáže sa, že dieťa naozaj v škole nestíha, je ho možné v prvom polroku vrátiť späť do materskej školy alebo môže navštevovať nultý ročník základnej školy.

Do školy alebo ešte rok voľnosti? Ako to riešia slovenskí rodičia

Povedali sme, že nie je miesto

Silvia, Bratislava: S odkladom som nerátala. Syn mal v máji šesť, žili sme v tom, že pôjde do školy. Testy školskej zrelosti v škôlke ukázali, že nevie, čo je hore, čo vľavo, nerozumie dlhým vetám… Tak mi odporučili so školou počkať. Rovnako i logopedička, ku ktorej sme chodili, pre jeho nesústredenosť. Napriek tomu sme išli na zápis a v škole som nič nepovedala. No zavolala riaditeľka, že výsledky sú hraničné, ale že je to na mne. Keď poviem že nastúpi, sú povinní ho prijať. Šla som sa poradiť s ďalšou psychologičkou. Tá ma napokon presvedčila. Na jej radu sme synovi len oznámili, že musí rok počkať, lebo nie je v škole miesto. Prijal to úplne normálne. V škôlke je spokojný a teraz sa chystáme na zápis zas.

Mali sme asi počkať

Veronika, Humenné: Nástup do školy nebol najšťastnejší a vlečie sa to doteraz. Syn mal šesť až na konci augusta. So školou začal navyše na liečení. Keď po dvoch týždňoch prišiel do svojej triedy, boli tam dve písmenká popredu. A už bolo zle. Syn zaostával a nerád do školy chodil. Potom nám povedali, že sme možno mali ešte so školou rok počkať, ale bolo neskoro. Ale nie je to dobré ani dnes. Škola ho nebaví. Okrem kreslenia, to miluje a vyhráva výtvarné súťaže. Nerád číta, nerád píše, o angličtine nehovoriac. Každé učenie je s ním taký malý boj. Boli sme aj na vyšetrení s podozrením, že je dyslektik, dysgrafik, no to sa nepotvrdilo. Akurát vyšlo, že je stále príliš hravý.

Päťročná prváčka sa učí doma

Vladimír, Zvolen: Dcéra bude mať v apríli šesť rokov. Do školy išla skôr, pretože vedela čítať, a zdalo sa mi zbytočné, aby bola ešte rok doma len tak. Určite by sa naučila už aj písať aj počítať a v škole by sa potom nudila. Pred nástupom sme boli na testoch. Výsledky vyšli v hornej hranici priemeru, ale nebola najlepšia. Preto aj psychologička povedala, že nástup do školy by neodporúčala, ale vzhľadom na okolnosti ho povoľuje. Dcéra totiž mala záujem o školu a vedela čítať, to rozhodlo. A ešte aj to, že som povedal, že sa jej budeme venovať v domácom vzdelávaní. Bývame na lazoch. Chodí do súkromnej školy, pretože v štátnej ju odmietli. Bez problémov zvládla polročné skúšky a pokračujeme. Baví ju to, okrem krasopisu.

(pt)

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #základná škola #zápis do prvého ročníka #prvá trieda