V dnešnom článku vám predstavíme skúsenosti, názory a pocity Lýdie Haliakovej, ktorá je riaditeľkou Strednej priemysel školy dopravnej na Kvačalovej ulici v Bratislave a zároveň je aj koordinátorkou projektu ERASMUS+. Spomínaná škola už skoro 50 rokov pripravuje do praxe zasielateľov, logistov, prijímacích technikov, ale aj podnikateľov v oblasti cestnej dopravy.
Dôležitou súčasťou ich prípravy je podľa riaditeľky Haliakovej získanie komunikačnej zručnosti v cudzom jazyku, pričom najobľúbenejšia je dlhodobo angličtina. Ako teda vnímajú žiaci výučbu cudzích jazykov? Sú vôbec motivovaní? Všeobecne platí, že reálna skúsenosť je v prípade cudzích jazykov vynikajúcim pomocníkom a motivátorom.
„Učiť anglickú gramatiku a konverzáciu žiakov, ktorých zaujíma skôr práca v autoservise alebo modelovanie na počítači, nie je jednoduché. To učitelia zisťujú na škole dennodenne. A práve motivácia k používaniu anglického jazyka je jeden z dôvodov, prečo sa každoročne snažia byť úspešní v podávaní žiadosti o grant z Európskej únie na realizáciu medzinárodných výmenných projektov ERASMUS+. Pri takomto výmennom pobyte môžu žiaci využívať angličtinu i v reálnych situáciách pri riešení projektových aktivít,“ vysvetľuje na úvod Lýdia Haliaková.
Spolupráca so zahraničnými školami
V tomto školskom roku sa škola zapojila do spolupráce s Rakúskom, Chorvátskom, Rumunskom, Bulharskom a Srbskom. Keďže tieto krajiny ležia na rieke Dunaj, práve ten sa stal hlavným mottom ich spoločného projektu Hrady a zámky na Dunaji – dedičstvo, ktoré nás spája. „Zaujímavá, spoločensko-historická téma sa stala výzvou pre školu, ktorej žiaci sa dosiaľ na Dunaj pozerali iba ako na dopravnú tepnu,“ hovorí Haliaková.
Na začiatok októbra bolo naplánované stretnutie žiakov i učiteľov všetkých zúčastnených škôl v Bratislave. Študenti sa museli nakoniec ujať mladších detí, ako predpokladali, a tak na rad prišla angličtina. „Učiteľky zo zahraničia priviezli deti o niečo mladšie, ako sa očakávalo. Ale „priemyslováci“ sa nezľakli a bolo úžasné sledovať, ako žiaci rôznych dopravných študijných odborov vedia pripraviť a zrealizovať spoločné aktivity, súťaže a hry o zvykoch a hradoch vo svojom regióne pre takúto rôznorodú skupinu detí,“ opisuje spoločný program riaditeľka.
Angličtiny sa nezľakli, pretože boli vo vekovej výhode a za týždeň stihli toho naozaj veľa. „Keďže boli starší, akosi smelšie a prirodzenejšie začali využívať svoju angličtinu, učili deti pesničky, rozprávali príbehy a dokonca zatancovali aj slovenský ľudový tanec. Stali sa na týždeň pre tieto deti nielen staršími spolužiakmi, ale i kamarátmi, ochrancami, animátormi, tlmočníkmi a pri rozlúčke po slávnostnom odovzdávaní diplomov a darčekov u niektorých dievčat dokonca bolo vidieť slzy. Učiteľky angličtiny sa neprestávali čudovať, koľko plynulých anglických viet počuli od svojich žiakov. Všetka námaha a energia, ktorú i ony vložili do prípravy tohto stretnutia, sa oplatila,“ priznáva Haliaková.
Podľa riaditeľky sa tak spolu so žiakmi už teraz tešia na najbližšie stretnutie účastníkov medzinárodného projektu. To sa uskutoční v rumunskom Severine budúci rok. Žiaci tak opäť vymenia školské lavice za príjemnejšie prostredie v prírode v okolí hradov a zámkov v povodí Dunaja.