Počuli ste už o kozmopolitnom vzdelávaní?

Kozmopolitné vzdelávanie je dôležité, aj keď sa o ňom až tak často nehovorí. Žiaci by mali rozvíjať potrebné zručnosti a učitelia ich môžu vzdelávať v tejto oblasti aj pomocou novej platformy, ktorá pred pár dňami odštartovala svoju púť na Slovensku.

29.11.2019 22:00
škola, učiteľka, žiaci, trieda Foto:
Ilustračné foto.
debata

Kozmopolitná myšlienka formuje spôsob, akým ľudia spolunažívajú. Pripravuje mládež na pochopenie základných ľudských práv, demokratických hodnôt a medzikultúrneho dialógu a zároveň ich motivuje k tomu, aby sa stali aktívnymi a angažovanými občanmi. Všetky tieto črty im bránia v tom, aby sa stali korisťou zjednodušenej interpretácie sveta, radikalizácie, ale i sociálnej a politickej nečinnosti.

A tak aj u nás vznikla viacjazyčná platforma s názvom EduSkills+. Tá sa venuje rôznym kozmopolitným vzdelávacím stratégiám a ich rastúcemu významu v európskom a medzinárodnom kontexte.

Prečo kozmopolitné vzdelávanie? „Žijeme v dobe veľkej neistoty a zmien. Urýchlenie globalizácie má mnoho dôsledkov a zasahuje do života ľudí, ako aj do európskych tried. Sme svedkami zvýšenej miery migrácie a prelínania kultúr, čo vedie k novým formám správania a zmýšľania. Zároveň prináša oslabenie miestneho spôsobu života,“ poskytol informáciu zverejnenú v oficiálnej tlačovej správe spomínaného projektu Michal Grodza.

Učitelia na tejto platforme môžu nájsť množstvo informácií a podkladov, ktoré môžu využívať priamo na vyučovaní. Napríklad sú to rôzne bezplatné online a offline vzdelávacie materiály, informácie o tom, ako čeliť aktuálnym vzdelávacím výzvam. Projekt je založený na predpoklade, že medzikultúrna integrácia v globalizovanom svete si vyžaduje osobitné stratégie na odstránenie predsudkov, spochybňovanie stereotypov, prekonanie kultúrnych bariér a podporu dialógu. „Zdá sa, že práve vzdelávanie za účelom kozmopolitnej angažovanosti prostredníctvom špecifických vzdelávacích politík a postupov je najúčinnejšie pre deti a mládež,“ vysvetľuje ďalej Grodza.

Spoločnosť menia technológie. Je to práve technologický pokrok a nové médiá, ktoré menia spôsob, akým na seba navzájom pôsobíme. Zároveň menia aj spôsob, akým vnímame informácie a vedomosti. „Neschopnosť primerane uvažovať o týchto zmenách vo svetle vlastného života vedie k strachu, vylúčeniu, stiahnutiu sa zo spoločnosti a v extrémnych formách i k násilnej radikalizácii. To všetko vytvára tlak na školy a učiteľov, ktorý ich núti snažiť sa porozumieť neustále sa meniace globálne prostredie a pripraviť študentov na tento nový svet,“ hovorí Grodza. Podľa neho si to vyžaduje rozvoj konkrétnych vzdelávacích stratégií zameraných na podporu medzikultúrneho dialógu a budovanie nových identít vyplývajúcich z možnosti interagovať s “tým druhým”. Takéto vzdelávacie stratégie dokážu ponúknuť kognitívne, afektívne a spoločenské nástroje, skrze ktoré je možné riešiť predsudky a stereotypy. Rovnako pripravujú študentov na aktívne občianstvo v rozmanitej a komplexnej spoločnosti.

A tak je cieľom podporiť rozvoj kompetencie viesť dialóg a uvažovať. Tieto kompetencie tvoria základ pre rozvoj kozmopolitného dialógu a identity. Takýto dialóg sa považuje za nevyhnutnú podmienku sociálneho začlenenia a sociálneho rozvoja komplexných spoločenstiev.

Pre učiteľov ako pomôcka

A aká je štruktúra tejto bezplatnej vzdelávacej platformy? Skladá sa z troch hlavných častí, ktorým sú moduly, videá a mediálna knižnica.

Moduly predstavujú voľne dostupné a kreatívne vzdelávacie materiály a týkajú sa štyroch hlavných tematických okruhov. Podporujú nadobúdanie zručností potrebných k aktívnej účasti v demokratických procesoch, životu v rôznorodých spoločenstvách a rozvoju kritického myslenia.

Videá poskytujú stručný úvod k niektorým modulom a používaniu platformy ako takej. Viaceré dlhšie videá sa týkajú koncepcie filozofického prístupu.

V mediálnej knižnici môžete nájsť multimediálny obsah, ako napríklad: odkazy, literatúru, didaktické materiály a iné projekty zaoberajúce sa témou daných modulov. Tieto je možné zoradiť podľa viacerých filtrov, ako napríklad: téma, jazyk či typ materiálu.

Platforma poskytuje učiteľom úplné učebné osnovy za cieľom realizácie metódy filozofického pátrania v školských triedach. Okrem toho tiež sprístupňuje vzdelávacie moduly a mediálnu knižnicu, ktorá obsahuje zbierku metód z rôznych krajín a materiály v rôznych jazykoch. Medzi diskutované témy patria: udržateľná spotreba, globalizácia, cesta našich výrobkov, útek pred vojnou a prenasledovaním, rozmanitosť vo futbale, ľudské práva, islamofóbia a iné.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kozmopolitné vzdelávanie