Mladí Slováci sa o problémy v školstve zaujímajú

Slovenské školstvo pravidelne každý rok obohacujú nové tváre, ktoré sa snažia pomôcť tam, kde to najviac potrebujú práve deti. Účastníci programu majú možnosť učiť na miestach, ktoré pre mnohých nie sú najlákavejšie.

30.11.2019 18:00
vzdelávanie, škola, vyučovanie, trieda,... Foto:
Ilustračné foto.
debata

Na otváracom ceremoniáli 22. novembra 2019 oficiálne odštartoval v poradí už šiesty ročník programu so 17 novými účastníkmi Teach for Slovakia (TfS). Spolu s nimi bude v programe TfS pôsobiť už 80 výnimočných mladých ľudí. Z toho až 35 z nich učí na 24 školách po celom Slovensku. Ďalší 45 po absolvovaní úvodných dvoch rokov v školách pôsobia už ako tzv. “Ambasádori Teach for Slovakia”.

„Štvrtina absolventov programu dnes pôsobí na ministerstve školstva, v samosprávach či Inštitúte vzdelávacej politiky. Ďalšia veľká časť ľudí po účastníckom programe Teach for Slovakia pokračuje v učení priamo na školách a vo vzdelávaní učiteľov,“ hovorí Veronika Pavlíková Klindová z Teach for Slovakia.

Na ceremoniáli odovzdali diplomy 20-tim ambasádorom Teach for Slovakia, ktorí v júni dokončili účastnícky program. „Majú za sebou úvodnú dvojročnú etapu, keď v školách pôsobili ako učiteľa. Pritom absolvovali stovky hodín školení s odborníkmi zo vzdelávania aj biznisu. Počas týchto rokov ich sprevádzal aj mentor,” hovorí Ivan Pružinec, výkonný riaditeľ programu.

Šanca pre mladých

Dnes pokračujú v rôznych pozíciách aj v štátnej sfére, napríklad na ministerstve školstva. Okrem toho sa však dokážu uplatniť i v biznise. Rovnako tak spolupracujú na rôznych vzdelávacích projektoch. Napriek tomu, že učiteľské povolanie nie je medzi mladými najpopulárnejšie, tak viacerí účastníci programu zostávajú učiť na školách.

A aké sú konkrétne príbehy niektorých účastníkov? Michaela Rybárová je absolventkou Trnavskej univerzity a po dvoch rokoch v programe, kedy pôsobila na základnej škole v obci Hlinné, sa zamestnala v spoločnosti, ktorá sa venuje službám outsourcingu informačno-komunikačných (IKT) riešení. Práve tu môže zastrešovať rôzne vzdelávacie a dobročinné projekty firmy. V minulosti pomáhala ako dobrovoľníčka vo Francúzsku. „Chcela som deťom sprostredkovať príležitosti na zvyšovanie kompetencií, ktoré som videla v zahraničí. Mojím cieľom bolo viac prepájať školské prostredie s biznisovým, pretože si myslím, že takáto spolupráca môže obohatiť všetky zúčastnené strany,“ hovorí Michaela Rybárová.

Slavomír Lalík študoval medzinárodné vzťahy na Fakulte sociálnych a ekonomických vied, pôsobil v UNICEF. Prostredníctvom Teach for Slovakia učil posledné dva roky na ZŠ Nejedlého v Bratislave a na ZŠ Záhorácka v Malackách.

„Zameriaval som sa najmä na prácu v školskom parlamente a inovatívne učenie občianskej výchovy,“ hovorí Slavomír Lalík. Dnes pracuje vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie.

Vzdelávanie ako priorita mladých

Na Slovensku je stále viac ľudí ľudí, ktorým na vzdelávaní záleží. „Pre nás v Teach for Slovakia je líderstvo viac ako len zručnosti potrebné k vedeniu tímov. Veríme, že je to najmä o ochote obetovať sa vyšším cieľom, nezištne sa vzdať niečoho v prospech iných a preberať zodpovednosť aj za veci, ktoré sme nespôsobili,“ definuje program svoju misiu.

Dnes je v komunite, ktorá má príznačný názov Change for Slovakia, zapojených vyše 250 ľudí. Združuje úspešných ľudí z biznisu, kultúry či politiky, ktorí chcú tiež prispieť k zmene školstva na Slovensku, aby jedného dňa všetky deti mali šancu v živote uspieť.

Členovia komunity pridávajú svoje meno, skúsenosti a symbolické 1% príjmu a tým podporujú účastníka, aby mohol úspešne prinášať zmeny do svojich tried a spoločnosti. Cez spoluprácu získajú osobnú skúsenosť z reality škôl, ktoré navštevuje množstvo detí zo sociálne znevýhodneného prostredia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #teach for slovakia