Deti zo sociálne znevýhodného prostredia sa k online vzdelávaniu dostanú len ťažko

Súčasná situácia len podčiarkla to, ako sú na tom v skutočnosti deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. Nemajú prístup k počítačom a chýba im aj internet. V takomto prostredí je online vzdelávanie len veľmi ťažko zrealizovateľné.

27.04.2020 14:50
mobil, kalkulačka, počítanie Foto:
Ilustračné foto.
debata

Teach for Slovakia a Komenského inštitút spoločne odštartovali projekt na vzdelávanie detí, ktoré nemajú k dispozícii počítač a tým sú odrezané od internetu. Tento projekt je zatiaľ v testovacej fáze, má názov Na každom dieťati záleží a poukazuje na problémy vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Kríza tento problém ešte viac zvýraznila. Podľa oboch organizácií sú rôzne riešenia, zároveň sú však závislé od prostredia, v ktorom títo žiaci fungujú.

Spomínaný projekt v pilotnej fáze zatiaľ pokryl potreby 40 detí, ktoré identifikovali učitelia Teach for Slovakia na školách, v ktorých pôsobia. Na evaluácii projektu momentálne pracuje Inštitút vzdelávacej politiky (IVP) a podľa neho môže byť až vyše 32-tisíc žiakov základných škôl bez pripojenia na internet. Inak tomu nie je ani s prístupom k technike, pričom notebook alebo laptop má napríklad k dispozícii len 21 % detí z rómskych domácností, 28 % detí z chudobných domácností a 86 % detí z bežných domácností, stolný počítač 17 % detí z rómskych domácností, 29 % z chudobných domácností a 51 % detí bežných domácností. Tieto čísla uvádza analýza IVP.

„Učitelia z programu Teach for Slovakia odhadujú, že sa žiaci z rodín žijúcich v chudobe v súčasnej situácie naučia len desatinu, čo by sa naučili v škole. Zatiaľ čo deti z lepšie situovaných rodín podľa ich názoru môžu zvládnuť aj dve tretiny plánovaného učiva,“ hovorí Veronika Pavlíková Klindová z TfS. Tieto dáta získali zo svojho interného prieskumu.

Žiaci dostali mobily

Projekt Na každom dieťati záleží reagoval na situáciu po zavedení opatrení v súvislosti s COVID-19 v polovici marca 2020. Princíp bol jednoduchý a to vyzbierať mobily, ktoré ľudia nepoužívajú, ale sú stále funkčné. Naplniť ich vzdelávacím obsahom, získať prístup na internet a dostať ich k deťom. Prvé mobily sa dostali vybraní žiaci len pár dní po tom, ako sa zatvorili všetky školy.

Pomohli aj sociálne médiá, pretože mobily zbierali účastníci oboch programov cez výzvu na týchto sieťach. “Zapojili sa ľudia z celého Slovenska. Potrebný počet sa podarilo vyzbierať za pár dní, všetkým ďakujeme,” hovorí Tomáš Macko, mentor z Teach for Slovakia. Do pilotu boli vybraní žiaci z rodín tak, aby sa učitelia vedeli spojiť s rodičmi a dohodnúť sa na pravidlách používania. Väčšina žiakov sa do online výučby úspešne zapojila, projekt a jeho dopady aktuálne skúmajú aj analytici z IVP.

Nielen súčasná kríza spôsobila problémy pri vzdelávaní detí zo znevýhodneného prostredia. Tie problémy tu vždy boli a aktuálna situácia ich tak zvýraznila. „Situácia detí zo sociálne znevýhodneného prostredia je dnes veľmi rôznorodá. Veľké množstvo týchto detí žije v generačnej chudobe, ktorá je príčinou mnohých prekážok na ich ceste k vzdelaniu. Vypuknutie svetovej pandémie tieto problémy len zvýraznilo,“ opisuje ďalej Veronika Pavlíková Klindová. Podľa nej opatrenia, ktoré tieto deti potrebujú, sú i podľa skúseností učiteľov z programu TfS závislé od kontextu prostredia, v ktorom deti fungujú. Treba ďalej hľadať najvhodnejšie riešenia a vytvoriť podporné rámce aj pre učiteľov a školy, aby ich dokázali svojim žiakom sprostredkovať.

„Ak sa pilotný projekt osvedčí, Teach for Slovakia a Komenského inštitút sú pripravené poskytnúť získané know how a vlastnú podporu ministerstvu školstva pri rozšírení modelu do ďalších škôl, v ktorých by ho bolo možné uplatniť,“ uzatvára Veronika Pavlíková Klindová.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #chudobné deti #teach for slovakia #Komenského inštitút #vzdelávanie chudobných