Pandémia priniesla aj nekonvenčné možnosti vzdelávania

V poslednom období prichádzajú organizácie a rôzne spoločnosti s niekoľkými inšpiráciami v rámci vzdelávania. Snažia sa tak prispôsobiť situácii, ale zároveň i trendu online vyučovania, ktorý sa tak vo veľkom rozmohol aj na Slovensku. Netradičné formy vyučovania tak budú pokračovať, zdá sa, aj naďalej.

03.06.2020 11:50
deti, počítač, škola, dieťa, internet Foto:
Nezvyčajný mini semester prináša nekonvenčné príležitosti na vzdelávanie či zážitky v online podobe.
debata

Ak hovoríme o netradičnej výučbe, tak jednou takou je aj spustenie mini semestra pre študentov, ktorý je dostupný online. „Medzinárodná internátna stredná škola LEAF Academy spustila 1. júna pre svojich študentov kvôli koronavírusu netypický mini semester. Na „Term O” pripravili niektorí študenti a zamestnanci školy rôzne online príležitosti na vzdelávanie či zážitky, ktorých sa iní študenti môžu zúčastniť a zažiť tak nekonvenčnú výučbu,“ približuje viac o nových možnostiach Lucia Rusnáková, komunikačná a projektová manažérka LEAF.

Obsah kurzov je širokospektrálny, iniciátori tohto projektu využili príležitosť a vymysleli napríklad aj mini akadémiu diplomacie. „Doslova sme sa chopili príležitosti. Vďaka spoločnej práci sa do našich dvoch desiatok aktivít zapojili študenti, zamestnanci školy, ich rodinní príslušníci, absolventi aj budúci študenti. Výber bol skutočne široký – od kurzu kuchárskeho umenia cez bicyklovanie po mini akadémiu diplomacie,” opisuje semester Jaromír Sedlár, dekan programu podnikavé líderstvo.

Nezvyčajný mini semester prináša nekonvenčné príležitosti na vzdelávanie či zážitky v online podobe.

Program mini semestra sa už začal a je naplánovaný na dva týždne.

„Term O odštartoval 1. júna a trvať bude dva týždne do 11. júna. Aktivity sú rozdelené podľa časovej náročnosti na tri druhy, pričom tá najintenzívnejšia sa počas tohto obdobia opakuje každý deň. Piatky sú pre študentov bez programu – tieto dni majú totiž vyčlenené na písanie záverečnej práce,“ vysvetľuje ďalej Rusnáková.

A čo na to samotní študenti? Vidia v tom príležitosť na nové aktivity a nové príležitosti. „Term O je koncipovaný spôsobom, vďaka ktorému si jednotlivec môže za relatívne krátku dobu vybrať zo širokej palety aktivít a tým nazrieť aj do oblastí, na ktoré by si inak nenašiel čas alebo by nemal príležitosť,” myslí si Lukáš Mikulec, ktorý na škole študuje druhý rok. Tohtoročná online verzia minisemestra mu pomáha lepšie si organizovať čas spojený aj s tým, že sa nemusí medzi hodinami fyzicky presúvať.

Term O tak dal škole napríklad príležitosť redefinovať, kto je učiteľ a čo je jeho úlohou: „Zhruba tretina aktivít je vedená študentmi. Na LEAF Academy pripravujeme našich študentov k tomu, aby prevzali iniciatívu a zodpovednosť a nečakali len na to, čo im pripravia alebo povedia učitelia.” Všetci tí, ktorí sú zapojení do aktivít tohto programu, počas neho získavajú ďalšie skúsenosti v podnikateľských zručnostiach, napríklad rýchle plánovanie či riešenie problémov.

Tohtoročnému projektu však už predchádzali aj aktivity z minulých rokov, napríklad Terms E boli zamerané na zážitkové aktivity s pridanou hodnotou. Prečo? Myšlienkou bola spoločenská zodpovednosť a zároveň aj reálny prínos pre komunity. „Jedna skupina robila sociologický výskum o tom, prečo sa mladí ľudia pridávajú k extrémistom. Ich mladší rovesníci o rok neskôr zas urobili sociologicko-kultúrny výskum v rámci ich študentskej firmy,” spomína Lukáš.

K získaným skúsenostiam patrí aj to, že pred dvomi rokmi si traja študenti na 10 dní vyskúšali život na ulici a celý zážitok zdokumentovali. „Term O prináša inovácie do vzdelávania, čo môže byť prínosné pre celú spoločnosť ako inšpirácia pre iné školské inštitúcie,” dodáva Roman Weis, marketingový špecialista na LEAF Academy.

Podnikanie ako model vzdelávania

Na podnikanie sa kladie veľký dôraz, a tak viaceré aktivity sa špeciálne zameriavajú práve na túto oblasť. Podľa Rusnákovej prináša napríklad E-commerce club diskusie o eshopoch, aplikáciách či digitálnych inováciách, LEAF Cafe je príkladom vytvárania konkrétneho biznis modelu, ako spustiť reálnu prevádzku v gastronómii.

Ďalšou aktivitou je tiež Teach me about teenagers a zameriava sa bližšie na cieľovku 13 až 19-ročných mladých ľudí, čo môže byť nakoniec zaujímavou príležitosťou pre marketérov. A na záver ešte Brainy days – sú to stretnutia s inšpiratívnymi ľuďmi zamerané na popularizáciu vedy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vzdelávanie #LEAF #online vzdelávanie #Leaf Academy #koronavírus