Na zvládnutie písania, čítania a celkového nástupu do prvého ročníka je dôležitá dostatočná a rovnomerná úroveň rozvoja poznávacích (kognitívnych), motorických a ďalších schopností. Ide o týchto 10 základných zručností:
1. Sociálna zrelosť – primeraná miera emocionálnej stability, dieťa nie je priveľmi úzkostné, nevybuchne pre každú maličkosť, vydrží primeraný čas bez rodičov v inom prostredí
2. Grafomotorika a pohybové stereotypy – správny úchop – či vie dieťa správne držať ceruzku a má dostatočne uvoľnenú ruku pri písaní, no tiež správne sedenie, rovnováha, správne dýchanie
3. Vizuomotorika – príjem, spracovanie, uloženie a znovuvybavenie si videných informácií a ich využitie v procese učenia, zraková pamäť, rozlišovanie
4. Audiomotorika – príjem informácií a ich spracovanie do kreslenej, písanej alebo verbálnej podoby, sluchové rozlišovanie, sluchová pamäť
5. Základné matematické predstavy – dieťa vie rozlíšiť, ktorá kopa je vyššia, kde je viac guľôčok, vie napočítať do 10
6. Komunikačné schopnosti – správna výslovnosť, tvorba viet, dieťa rozumie obsahu počutého (čo, kedy, ako, kedy, kde má dieťa napr.urobiť), informácie o sebe a rodine
7. Priestorová orientácia – v priestore, kde sa pohybuje, ale aj v rámci svojho tela, či keď sa vidí v zrkadle, no tiež na ploche – využitie na prácu s knihou a zošitom
8. Intermodalita – schopnosť prepínať medzi rôznymi spôsobmi zmyslového vnímania – ak majú deti problémy v tejto oblasti, nerozumie slovným pokynom, nechápu obsahu školských úloh, môžu mať problém naučiť sa čítať a písať
9. Serialita – radenie opakujúcich sa činností, napr. ako to je pri obliekaní, či umývaní – problémy sa môžu prejaviť správnym radením alebo vynechávaním písmen vo vete alebo číslic, pri písaní, čítaní vynechávaním znamienok. Táto oblasť tiež výrazne ovplyvňuje správanie dieťaťa.
10. Koncentrácia a pracovné návyky – udržanie a usmernenie zámernej pozornosti a sústredenia na danú úlohu, aj keď si ju nevybralo samo dieťa. Problémy sa môžu prejaviť impulzívnosťou, neudržaním pozornosti, prebiehaním z jednej činnosti k druhej, stratou záujmu.