Po prázdninách zostali žiaci doma na dištančnom vzdelávaní, chýba im skutočná škola

Študenti zostávajú naďalej na dištančnom vzdelávaní, zmeny tento školský rok pocítia aj maturanti. Bude to ťažký rok, nielen pre pedagógov a rodičov, ale aj pre samotných žiakov a študentov. Študenti posledných ročníkov sa musia pripraviť na to, že budú musieť ukázať, čo sa v nich skrýva, ak chcú zaujať potenciálneho zamestnávateľa.

12.01.2021 10:00
deti, počítač, notebook, laptop Foto:
V online priestore je pre mnohých žiakov schopnosť koncentrácie náročnejšia.
debata

Vianočné prázdniny sa skončili a žiaci sa opäť vrátili k vyučovaniu, nie síce ku klasickému, na ktoré sú zvyknutí z iných školských rokov, ale od 11. januára ich čakajú školské povinnosti opäť v podobe dištančného vzdelávania. Mnohí by sa určite radi vrátili do lavíc, medzi svojich rovesníkov, nateraz zostávajú doma.

Počas Vianoc si študenti oddýchli a teraz sa môžu naplno venovať štúdiu. Dôležité bude pre nich v tomto roku aj samoštúdium, motivácia, ochota na sebe pracovať. O to viac to platí najmä u starších študentov, ktorí končia stredné či vysoké školy. Zamestnávatelia môžu byť totiž kritickejší pri výbere tohtoročných absolventov, a tak situácia dnes nie je jednoduchá pre obe strany.

Ministerstvo školstva pred niekoľkými dňami informovalo na svojej stránke, že od 11. januára budú všetky školy pokračovať dištančným spôsobom výučby. Niektorí predškoláci sa napríklad do škôl vrátia, žiakov a študentov sa to ale netýka. Podľa ministra budú otvorené len materské školy pre deti zákonných zástupcov z kritickej infraštruktúry a pre deti rodičov, ktorým povaha práce nedovoľuje pracovať z domu.

„Zriaďovateľom odporúčame otvoriť školské kluby detí najmä pre deti zdravotníkov, ako aj pre deti rodičov z kritickej infraštruktúry či pre deti rodičov, ktorí nemôžu pracovať z domu. Od 11. do 18. januára bude vyplácaná pandemická OČR. Zriaďovateľom zároveň odporúčame pretestovať všetkých zamestnancov, pričom náklady im budú preplatené,“ vysvetľuje na stránke minedu.sk minister školstva Branislav Gröhling.

Otázkou zostáva, ako sa po takom dlhom čase správajú žiaci, či sú stále motivovaní a ako veľmi sa dokážu sústrediť za počítačom. Už v minulom článku sme písali o tom, že online vyučovanie nedokáže plnohodnotne nahradiť vzájomnú interakciu v triede – medzi učiteľom a žiakom. Zároveň aj žiaci medzi sebou nedokážu z domu komunikovať. A ak hovoríme o koncentrácii, v online priestore je to podľa odborníkov tiež pre deti náročnejšie.

O náročnom období, ktoré trvá už príliš dlho, hovoria aj psychológovia. „Dištančné vzdelávanie deti vyčerpáva. Presne tak ako učiteľov, či rodičov. Stredoškoláci či deti na druhom stupni sú online už veľmi dlho. Všetci už túžia po lavici, triede a spolužiakoch. Skutočná škola a život v nej sa z dlhodobého hľadiska nedá ničím nahradiť,“ vysvetľuje školská psychologička Kornélia Ďuríková.

Minister školstva sa vyjadril aj ku klasifikácii, ktorá sa musela upraviť a to vzhľadom na aktuálnu situáciu. A tak niektoré pravidlá pri klasifikácii žiaka sa zmenili. „Termín na vyskúšanie a hodnotenie za prvý polrok sa predlžuje do 31. marca. Učitelia tak nemusia prvé týždne po otvorení škôl mať pocit, že treba naháňať známky. Nie je to potrebné. Ak má žiak známky z prvého polroku a je potrebné, aby získal ďalšiu známku, je možné ho do 31. marca hodnotiť,“ vysvetľuje Gröhling. Následne bude žiakovi táto známka zapísaná do prvého polroka a bude mu uzavretá konečná známka za prvý polrok.

Maturanti sa budú musieť snažiť zapracovať na sebe z domu, výsledky budú dôležité. Na sociálnych sieťach je množstvo diskusií medzi rodičmi, pedagógmi a samotnými študentmi o tom, ako ovplyvní súčasná situácia budúcnosť mladých ľudí. Budú musieť riešiť nedôveru budúcich zamestnávateľov, pretože veľkú časť štúdia absolvujú doma, čo môže vnárať do konečných výsledkov a hodnotenia študentov aj istú dávku nedôvery zo strany zamestnávateľov a firiem.

Maturity? Bez externej časti

Keďže pandémia ovplyvňuje proces vzdelávania všetkých žiakov, dotýka sa aj stredoškolákov. A tak opäť bude mať vplyv aj na samotné maturity, minister školstva sa vyjadril k tejto problematike. Maturanti sa tento školský rok podľa neho vyhnú externej časti, písomná forma internej časti (sloh) by sa mala konať v termíne od 12. apríla, ale podľa ministra bude finálny termín známy do 31. marca 2021 a ústna forma internej časti maturít sa uskutoční v termínoch od 17. mája 2021. V prípade potreby môže prebiehať 2 týždne.

„Touto cestou aj vyzývame školy, aby v obsahu maturitných otázok zohľadnili dištančné vzdelávanie a mieru, v akej prebrali v tomto čase jednotlivé učivo. V zmysle vyhlášky môžu toto učivo začleniť do maturitnej skúšky aj v zúženom rozsahu,“ zdôraznil šéf rezortu školstva.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #maturitné skúšky #Covid-19 #dištančné vzdelávanie #klasifikácia