Ani tento školský rok ešte nebude normálny. Ako zvládať učiteľský stres

Zatvorené školy, prechod na dištančné vzdelávanie, hrozba nákazy i zmätočné, rýchlo sa meniace predpisy skomplikovali vlani prácu aj učiteľom. Zmenené podmienky na nich čakajú i v novom školskom roku.

25.08.2021 10:00
učiteľ, stres, nervozita, kniha Foto:
Najstresujúcejšími faktormi boli podľa učiteľov najčastejšie administratívna práca a držanie kroku so stále sa meniacimi požiadavkami.
debata

Vedci z Centra spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied (CSPV SAV) zisťovali v októbri 2020 mieru stresu učiteliek a učiteľov spojenú s rôznymi aspektmi ich práce. „Na zbere dát sa zúčastnilo 489 učiteľov a učiteliek základných škôl. Výsledky naznačili, že intenzita pracovného stresu sa následkom pandémie zvýšila. V porovnaní s výsledkami prieskumu TALIS z roku 2018 uviedol väčší podiel učiteľov a učiteliek vyšší celkový stres v práci, aj jeho výraznejší vplyv na ich fyzické a mentálne zdravie,“ zhodnotil Alexander Loziak z CSPV SAV.

Medzinárodný výskum TALIS z roku 2018 pritom ukázal, že učitelia a učiteľky prežívali značný pracovný stres aj pred príchodom pandémie. TALIS je medzinárodný výskum o vyučovaní a učení prostredníctvom dotazníkov. Riaditelia škôl a učitelia v ňom odpovedajú na otázky o školskom prostredí, v ktorom prebieha vyučovanie, a na podmienky, v ktorých pracujú.

Najstresujúcejšími faktormi boli podľa učiteľov najčastejšie administratívna práca a držanie kroku so stále sa meniacimi požiadavkami. Pracovný stres pritom priamo vplýva na mieru životnej spokojnosti, optimizmu či pozitívnych vzťahov s ostatnými, ktoré sa znižujú. "Nenechajte si nahovoriť, že práca, povinnosti alebo spokojnosť ostatných sú dôležitejšie ako naša psychická pohoda. Mentálne zdravie si vyžaduje pravidelnú starostlivosť,“ zdôrazňuje A. Loziak.

Branislav Gröhling grohling Čítajte aj Gröhling chce hovoriť o povinnom očkovaní pre určité profesie vrátane učiteľov

8 stratégií pre zachovanie psychického zdravia

1. Zistite, čo vás stresuje
Prvým krokom pre zvládnutie psychickej záťaže je identifikovať, čo ju spôsobuje. Spýtajte sa samých seba: Kedy prežívam najväčší stres? Sledujte svoje telesné reakcie – búšenie srdca či bolesť hlavy a tiež emocionálne reakcie – pocity hnevu, úzkosti či frustrácie. Pouvažujte nad tým, či vám stres skutočne spôsobuje práca, alebo iné faktory vo vašom živote. Ak práca, identifikujte, ktoré situácie sú pre vás obzvlášť náročné. Potom môžete začať s plánom zvládania.

2. Doprajte si čas
Ďalším krokom je určenie presne stanoveného času, ktorý budete venovať riešeniu stresujúcich situácií. Ak je pre vás napríklad problémom technické zabezpečenie vyučovania, venujte určitú časť dňa vzdelávaniu sa v používaní potrebných programov. Presne vyhradený čas vám poskytne pocit kontroly, ktorý zníži pocity stresu. Ak zdroj stresu nedokážete aktívne zlepšiť a nemôžete ho ovplyvniť, zamerajte sa na ďalšie stratégie.

3. Čo môžete ovplyvniť
Vytvorte si zoznam problémov ktoré môžete a nemôžete ovplyvniť. Môže to priniesť isté zmierenie a pocit pokoja. Nie všetky aspekty sú však výhradne vo vašich rukách. Ak sa zmierite s tým, čo nie je možné zmeniť, získate energiu, ktorú môžete využiť zmysluplnejším spôsobom.

4. Stanovte si reálne ciele
Ako učiteľ musíte v priebehu dňa zvládať množstvo úloh. Dlhý zoznam povinností môže vytvárať obavy, či stihnete všetky dokončiť. Ak mávate takéto obavy často a trápi vás pocit, že aj napriek veľkému úsiliu neplníte úlohy dostatočne dobre, možno by ste mali prehodnotiť svoje ciele. Stanovte si ich realisticky, s realistickejšími termínmi. Ak ich musíte pre novú nečakanú udalosť zmeniť, necíťte sa zle alebo previnilo.

deti, žiaci, spolužiaci, skupina, kamaráti Čítajte aj Učiť sa zoči-voči... Aký bude návrat do lavíc?

5. Pretrhnite negativitu
Negatívne emócie pramenia najmä z negatívnych myšlienok. Najúspešnejší terapeutický prístup, ktorý bol doteraz vytvorený – kognitívno-behaviorálny – lieči emócie pomocou zmeny myšlienkových vzorcov. Negatívne, deštruktívne myšlienkové vzorce nahrádza pozitívnymi, konštruktívnymi myšlienkami. Vystihuje to Gándhího citát: „Nenechám nikoho kráčať mojou mysľou špinavými nohami.“ Nanešťastie, často sme to my sami so „špinavými nohami“ a s negatívnymi myšlienkami. V tomto prípade je užitočné sledovať vlastnú myseľ. Ak spozorujete, že sa príliš dlho zaoberá niečím, čo vám neprospieva, najjednoduchším zásahom je presmerovať svoju pozornosť na niečo iné. Otvorte si napríklad knihu alebo spravte čokoľvek iné, čo zmení súčasné myšlienky a pretrhne niť negativity.

6. Vyberte si iný uhol
Ak veríte, že stres poškodzuje, máte pravdu, ak veríte, že stres povzbudzuje, máte tiež pravdu. Tak možno zhrnúť výskum psychologičky Alie Crum, ktorá sa zaoberá takzvaným nastavením mysle voči stresu. Je skutočne pozoruhodné, čo všetko dokáže vlastné presvedčenie. Ak vnímate stres ako priateľa, aj váš organizmus v záťažovej situácii produkuje prospešné hormóny a pomáha všetko zvládnuť. Skúste uplatňovať tento prístup a osvojte si heslo: stres je reakcia tela, ktorá mi pomáha prekonať aj najťažšie výzvy.

7. Nájdite si čas pre seba
Niekedy stačí na zredukovanie stresu zaradiť do denného režimu vhodné aktivity. Psychickú pohodu výrazne napomáha udržiavať napríklad prechádzka v prírode. Ďalšou užitočnou aktivitou je písanie denníka, v ktorom sa zameriate na veci, za ktoré ste vďační. Kombinácia prechádzky a písanie denníka vďačnosti sa v dlhodobom horizonte môže citeľne odzrkadliť na vašom mentálnom zdraví.

8. Spýtajte sa kolegov
Vaši kolegovia možno prechádzajú alebo si prešli podobnými ťažkosťami a mohli by vám poskytnúť cenné rady. Výmena nápadov je skvelý spôsob, ako budovať vzťahy a zdravé, bezpečné pracovné prostredie. Možno budete prekvapení, ako názor skúsenejších či mladších kolegov dokáže zmeniť perspektívu.

Zdroj: CSPV SAV
Branislav Gröhling Čítajte aj Gröhling: Plošné uzatváranie škôl už nebude, test nebude potrebný

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #učiteľ #stres #Škola volá #stres v škole