Čo priniesol proces akreditácie na vašej univerzite, čo vás stálo najviac úsilia?
Proces akreditácie znamenal pre našu univerzitu hĺbkovú revíziu všetkých študijných programov vo všetkých stupňoch vysokoškolského štúdia v zmysle plnenia štandardov Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo. Univerzita revidovala svoj vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania, prijala viaceré vnútorné predpisy, ktoré upravujú pravidlá tvorby, schvaľovania a hodnotenia študijných programov, ako aj pravidlá pre zabezpečenie vyučovania orientovaného na študenta, pravidlá pre výber učiteľov, ktorí garantujú kvalitu vzdelávania a zabezpečujú jednotlivé predmety študijných programov.
Vďaka prijatým pravidlám sa vo významnej miere zvýšil vstup študentov, zamestnávateľov a odborníkov z praxe do procesov tvorby, schvaľovania a aj hodnotenia študijných programov. Reflektujú potreby budúcich potenciálnych zamestnávateľov, spätnú väzbu a stanoviská všetkých zainteresovaných strán. Garanti zároveň kládli dôraz na stanoviská, podnety a požiadavky študentov.
Programy upravovali v súlade s potrebou transferu najnovších vedeckých poznatkov do procesu vzdelávania a s potrebou rozvíjať okrem odborných kompetencií aj mäkké a jazykové zručnosti. Do všetkých programov bola implementovaná odborná prax a významne sa zvýšil aj podiel pedagogickej praxe v programoch, ktoré pripravujú budúcich pedagogických a odborných zamestnancov.
Čítajte viac Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre vzdeláva už 70 rokovAké študijné programy ponúkate študentom?
V posledných rokoch nebolo možné akreditovať nové študijné programy v odboroch, v ktorých už UKF programy akreditované má. Proces akreditácie sa zameral na zosúladenie existujúcich programov so štandardmi. Keďže máme akreditované programy v devätnástich študijných odboroch a sme v tomto smere druhou najrozmanitejšou univerzitou na Slovensku, naším cieľom nebolo rozširovať počet študijných programov. Zamerali sme sa na konsolidáciu existujúcich.
Vytvorili a akreditovali sme robustnejšie študijné programy tak, aby ich absolvovanie umožnilo rozšírenie možností uplatnenia v praxi a aby sme eliminovali veľký počet programov s malým počtom študentov. Programy sa stali atraktívnejšími, čo sa prejavilo aj v počte uchádzačov. K možnosti vytvoriť takéto modulové programy prispela najmä zmena v sústave študijných odborov v roku 2019.
Dostávame aj listy a stanoviská k našim praxujúcim študentom, v ktorých partneri vyzdvihujú ich inovatívne nápady a kvalitu. Takáto pozitívna spätná väzba nás, samozrejme, teší a aj zaväzuje. Budovanie dobrého mena je dlhodobá a intenzívna práca.
Zrušili ste niektoré študijné programy?
Pred spustením procesu zosúlaďovania študijných programov sme ich mali 367. Aktuálne máme zosúladených 240 študijných programov, 96 bakalárskych, 90 magisterských a 54 doktorandských. Z toho je 169 v dennej a 71 v externej forme štúdia. Zrušili sme tie, na ktoré už niekoľko rokov študentov neprijímame, a tie, o ktoré nebol zo strany uchádzačov záujem. Významným kritériom zrušenia bolo aj zhodnotenie uplatnenia absolventov v praxi. Zmenou spoločenských podmienok a trhu práce sa v niektorých oblastiach znížila potreba vysokoškolsky vzdelaných absolventov, čo sme pri revízii študijných programov brali do úvahy.
Koľko poslucháčov máte v súčasnosti?
V akademickom roku 2022/2023 sa na UKF v Nitre zapísalo viac ako 2 850 uchádzačov, celkovo tak evidujeme 6 836 študentov.
Ako hodnotíte prebiehajúci akademický rok po období pandémie? Čo sa najviac zmenilo?
Pandémia nás výrazne vtlačila do on-line priestoru, ktorý sa zdá byť v mnohých smeroch pružnejší, ale potreba osobných stretnutí, komunikácie a vzájomného zdieľania aj vo vysokoškolskom vzdelávaní výrazne rezonuje. Študenti majú naozaj veľký záujem vzdelávať sa prezenčne a žiť štandardný študentský život. Ukázalo sa to aj v súvislosti s hľadaním riešení energetickej krízy, keď hroziaci prechod na on-line vzdelávanie vnímali študenti veľmi negatívne. Aj preto hľadala univerzita také riešenia, aby tomu predišla.
Pandémia nás naučila podstatne viac využívať on-line priestor, rozvinula digitálne zručnosti nielen študentom, ale aj vysokoškolským učiteľom. Vďaka digitálnym technológiám sa vytvárajú možnosti rozširovať priestor medzinárodnej spolupráce a vo väčšej miere ľahko a rýchlo získavať najnovšie vedecké poznatky, no v akademickom prostredí sa zároveň stupňujú nároky na kritické myslenie a rozvoj akademickej integrity ako u študentov, tak aj u pedagógov.
Mení sa nejakým spôsobom záujem študentov o študijné odbory? Na ktoré sa hlási najviac záujemcov?
Na UKF v Nitre je stabilne najväčší záujem o programy orientované na informatiku, cestovný ruch, žurnalistiku, marketingovú komunikáciu a reklamu, o cudzie jazyky, najmä prekladateľstvo a tlmočníctvo, o programy ako sú predškolská a elementárna pedagogika, psychológia, šport, etika, biológia, ošetrovateľstvo či urgentná zdravotná starostlivosť. Veľký záujem o štúdium na našej univerzite pretrváva aj v odboroch učiteľských programov a špeciálnej pedagogiky, vychovávateľstva a manažmentu, vzdelávania, podobne aj o štúdium histórie, archeológie, anglistiky, geografie, environmentalistiky či sociálnej práce.
Proces akreditácie sa zameral na zosúladenie existujúcich programov so štandardmi. Keďže máme akreditované programy v devätnástich študijných odboroch a sme v tomto smere druhou najrozmanitejšou univerzitou na Slovensku, naším cieľom nebolo rozširovať počet študijných programov. Zamerali sme sa na konsolidáciu existujúcich. Vytvorili a akreditovali sme robustnejšie študijné programy tak, aby ich absolvovanie umožnilo rozšírenie možností uplatnenia v praxi a aby sme eliminovali veľký počet programov s malým počtom študentov.
Ako prebieha vaša spolupráca s firmami a inštitúciami, pokiaľ ide o získavanie praktických skúseností študentov?
Každý študijný program univerzity má vo svojom pláne prax. Ak ide o učiteľské študijné programy, resp. programy pripravujúce pedagogických zamestnancov, absolvujú študenti niekoľko typov praxe, konkrétne hospitačno-asistentské, výstupové, výučbovo-asistentské a dobrovoľnícke. Všetky sa uskutočňujú s dohľadom skúsených pedagogických a odborných zamestnancov, našich cvičných učiteľov, priamo v školách, alebo v našich zmluvných výchovno-vzdelávacích zariadeniach.
Naša univerzita postupne rozširuje sieť svojich cvičných škôl a uzatvára zmluvy o spolupráci s vhodnými cvičnými školami v mieste bydliska. Študenti sa zúčastňujú aj dobrovoľníckej praxe a zabezpečujú doučovania žiakov, letné školy pre deti a podobné alternatívy. Odborné praxe majú vo firmách a rôznych zmluvných inštitúciách. Možnosti rozširujú tiež rôzne stážové programy v zahraničí, ktoré môžu poslucháči absolvovať aj počas letných prázdnin.
Spolupráca je naozaj intenzívna, zástupcovia firiem a inštitúcií, ktoré prax pre študentov realizujú, sa priamo zapojili do schvaľovania a zosúlaďovania programov. Poskytli nám cennú spätnú väzbu na kvalitu a aj obsah poskytovaného vzdelávania, tak sme mali priamu možnosť ich požiadavky reflektovať. Dostávame aj listy a stanoviská k našim praxujúcim študentom, v ktorých partneri vyzdvihujú inovatívne nápady a kvalitu niektorých našich študentov. Takáto pozitívna spätná väzba nás, samozrejme, teší a aj zaväzuje. Budovanie dobrého mena je dlhodobá a intenzívna práca.
Aké možnosti študovať v zahraničí majú vaši študenti?
Podpora internacionalizácie patrí k strategickým cieľom UKF. Hlavné nástroje na uskutočňovanie a rozvoj medzinárodnej spolupráce sú bilaterálne dohody o spolupráci a Erasmus+ bilaterálne dohody so zahraničnými vysokými školami. UKF v rámci študentských mobilít realizuje výmenné pobyty študentov v zahraničí v rozsahu do 12 mesiacov pobytu, čiže jeden až dva semestre, ako aj stážové programy. V roku 2021/2022 mala naša škola 442 bilaterálnych dohôd s univerzitami v rámci Európskej únie a 15 s univerzitami mimo Európskej únie, okrem iného aj s univerzitami v Číne a USA.
Čítajte viac Ako na to: prihlášky, prijímačky a odvolanie pri neprijatí na vysokú školuČo pokladáte za dôležité realizovať ešte v tomto akademickom roku?
Po jesennom Dni otvorených dverí pripravujeme 16. februára tohto roku jarný Univerzitný deň otvorených dverí. Záujemcovia o štúdium sa môžu oboznámiť s ponukou študijných programov, vidieť priestory univerzity, získať informácie o prijímacom konaní, obsahu vzdelávania v jednotlivých programoch, či o možnostiach štúdia v zahraničí.
Fakulty univerzity a ich pracoviská pripravujú zaujímavý program, workshopy, prezentácie, poradenstvo, „ochutnávky“ z oblasti vedeckého poznania a vysokoškolského štúdia, aby si študenti stredných škôl vedeli predstaviť, ako vyzerá akademické prostredie a čo ich čaká, ak sa rozhodnú pre UKF v Nitre. Veríme, že februárový DOD bude rovnako úspešný, ako bol novembrový.