V aktuálnom školskom roku študuje s dm 125 študentov stredných odborných škôl, vzdelávajú sa v troch odboroch. V dvoch z nich – obchodný pracovník a predavač – sa budúci absolventi pripravujú pre prevádzku, v treťom – obchodná akadémia, na prácu v centrále spoločnosti.
" Štyri roky štúdia hodnotím veľmi pozitívne, získala som mnoho nových skúseností, ktoré budem potrebovať v praxi,“ hovorí maturantka Veronika Behanová. Spolužiačka Lucia Némethová dodáva: " Súčasťou našej praxe v poslednom ročníku je i aktívne pôsobenie na oddeleniach a v tímoch. Veľmi prospešné sú aj rôzne workshopy, spoznala som vďaka nim veľa skvelých ľudí, sú plné zážitkov.“
Študenti môžu byť hneď od prvého ročníka súčasťou pracovného kolektívu, v ktorom sa naučia dobré pracovné návyky, zistia ako funguje tímová spolupráca a ako riešiť nečakané situácie. Vďaka praxi sa naučia hospodáriť s vlastnými finančnými prostriedkami, vedieme ich k samostatnosti, preberaniu zodpovednosti a systematickej práci. Po ukončení duálneho vzdelávania im automaticky ponúkneme prácu v dm.Marcel Blaščák, odborný garant duálneho vzdelávania
Diana Grznáriková, dualistka v odbore obchodný pracovník, považuje za najväčšie benefity finančné odmeny a fakt, že po ukončení školy neostane bez práce. "Deviataci by pri rozhodovaní mali zvážiť možnosť duálneho štúdia, neponúka ho každá stredná škola. Získajú skúsenosti, zarobia si a určite sa nebudú nudiť. Páči sa mi, že nás vo firme berú rovnako ako všetkých zamestnancov. Nikdy som nepocítila, že som "iba“ žiačka. V predajni som sa mnohé naučila, no veľa mi dali aj vzdelávacie aktivity a workshopy, napríklad množstvo informácií o kozmetike, takže zákazníkom môžem poradiť, čo je pre nich vhodné. Počas dňa máme rôzne povinnosti a úlohy. Mojou obľúbenou je pripravovať objednávky pre zákazníkov, ktorí nakupujú on-line. Som stále študentka a učím sa, preto sa mi pravidelne venuje moja inštruktorka. Preberáme spolu učivo a ukazujeme si, ako to funguje v praxi.“
Študentov si vyberajú
"Počas rozvoja duálneho vzdelávania v našej spoločnosti sme sa posunuli do momentu, keď je oň mimoriadne veľký záujem. Nerobíme už nábor, ale skôr výber budúcich študentov. Obchod ich zaujíma, chcú na sebe pracovať a vzdelávať sa,“ zdôrazňuje Marcel Blaščák, odborný garant duálneho vzdelávania.
Prváci sa stretávajú na podujatí Spoločný deň, kde im spoločnosť predstaví vedenie, filozofiu, kultúru a princípy spolupráce. "Snažíme sa ich čo najlepšie začleniť do našej komunity, dávame im priestor spoznať sa navzájom, vytvoriť si zážitky a priateľstvá, ktoré pre nich budú počas štúdia ľudsky dôležité. Dualisti získajú aj prehľad o vzdelávacích a rozvojových aktivitách. Dostávajú tzv. cestovateľský denník, do ktorého si môžu zaznamenať špeciálne momenty a poznatky,“ vysvetľuje Jana Hornáková z oddelenia Rozvoj a vzdelávanie.
Sú z nich aj herci
K duálnemu vzdelávaniu patrí aj divadelný workshop ZáŽiTo(k) pod vedením profesionálneho režiséra Silvestra Lavríka a Aleny Weisel Lelkovej. Scenár divadelného predstavenia aj samotnú tému vytvárajú dualisti v spolupráci s režisérom počas spoločného týždňa. Po štrnástich dňoch, keď sa pripravujú individuálne, sa stretnú a svoje dielo predstavia pozvaným hosťom. "Výchovou a vzdelávaním vedieme mladých ľudí k zodpovednosti, uvedomelosti, tímovej spolupráci a aj k flexibilite v myslení.
Podporujem ich v kreativite, posilňovaní komunikačných zručností, autentickosti a tolerancii. Zmeny, ktoré sa v nich počas divadelného workshopu odohrávajú, im prinesú zážitky z prekonávania samých seba. Bonusom je, že si budujú odvahu, odolnosť voči stresu a učia sa z chýb,“ ozrejmuje Silvia Kočková, koordinátorka prípravy aktivít pre vzdelávanie.
Čítajte viac Trendom sú vedomosti s praxou. O aké profesie je záujem?Okrem toho sa všetci študenti, bez ohľadu na odbor alebo ročník, môžu podieľať na tvorbe študentského časopisu dmDUÁL a vytvárať obsah instagramového profilu @dm _dual. Túto zručnosť môžu potom využívať v marketingu.
Základom je samostatnosť a zodpovednosť
Dôležitou súčasťou prípravy mladých ľudí je v dm drogerie workshop. Pestré zážitkovo-formačné stretnutia, na ktorých si trénujú napríklad kritické myslenie, prácu s emóciami, tvorbu vízie, objavujú svoj talent, potenciál či budovanie zdravých vzťahov pod vedením skúsených odborníkov. Takýmto spôsobom spoznávajú sami seba, naučia sa rozlišovať emócie, lepšie chápať svoje okolie a aj zlepšovať vzťahy či už doma, alebo v praxi.
"Študenti môžu byť hneď od prvého ročníka súčasťou pracovného kolektívu, v ktorom sa naučia dobré pracovné návyky, zistia, ako funguje tímová spolupráca a ako riešiť nečakané situácie. Vďaka praxi sa naučia hospodáriť s vlastnými finančnými prostriedkami, vedieme ich k samostatnosti, preberaniu zodpovednosti a systematickej práci. Po ukončení duálneho vzdelávania im automaticky ponúkneme prácu v dm, ale konečné rozhodnutie je na nich,“ vraví Blaščák.
Výhodou duálneho štúdia je aj možnosť získať podnikové a prospechové štipendium, úhrada stravovania počas praxe i vyučovania, či ubytovania v školskom internáte.
Vzdelanie stiera sociálne rozdiely
Aj v tomto školskom roku pokračuje spolupráca dm drogerie s neziskovou organizáciou Človek v ohrození. Prostredníctvom projektu zapojenia mladých ľudí z marginalizovaných skupín do duálneho vzdelávania v odbore predavač im pomáhajú vyrovnávať sociálne rozdiely a vytvárať predpoklady na úspešné zvládnutie štúdia a následnú integráciu do bežného života.