Verte dieťaťu aj škole, odkazuje rodičom riaditeľka, ktorá zavádza školské reformy

Treba veriť škole aj dieťaťu, že to zvládnu, hovorí Erika Fabiánová, riaditeľka rožňavskej základnej školy, ktorá má za sebou úspešný prvý rok školskej kurikulárnej reformy. V rozhovore nám povedala, ako u nich vyzerá moderné vyučovanie a aké zmeny zaviedli v škole.

19.08.2024 09:10
Erika Fabiánová Foto:
Erika Fabiánová.
debata

Ako u vás vyzerá príprava na začiatok nového školského roka?

Je určite iná ako v minulosti. Napríklad aj preto, že sme sa už v minulom školskom roku zapojili do postupného zavádzania nového štátneho vzdelávacieho programu. Do budúceho prvého ročníka sme zapísali 127 detí, otvárame päť tried, čo sa naposledy v našej škole stalo v školskom roku 1988/89.

Ide o právo: Rodičiovské a materské dávky
Video
Zdroj: TV PRAVDA

Okrem zabezpečenia nového materiálno-technického vybavenia školy, ako sú napríklad skrinky, pomôcky či hlavný vchod do školy, sumarizujem pedagogickú dokumentáciu.

Keďže výsledkom prvého roka reformy u nás bola aj požiadavka kolegov učiť v blokoch, dala nám poriadne zabrať výroba rozvrhu na nový školský rok. Príprava na ďalší reformný rok znamená aj letné samoštúdium učiteľov a absolvovanie vzdelávacích kurzov. Minulý rok cez letné prázdniny boli kolegyne angličtinárky na dvojtýždňových vzdelávacích kurzoch na Malte, tento rok sa iné učiteľky zúčastňujú štvordňového vzdelávania zameraného na čitateľskú gramotnosť.

Od minulého septembra je vaša škola jednou z 39 pilotných škôl, ktoré testujú nové kurikulum. Ako to ovplyvňuje vzdelávanie vašich detí?

Obsah ostáva, oproti tradičnému vyučovaniu sa menia len metódy a formy vzdelávania. Učiteľ nebude odovzdávať vedomosti, ale vytvárať podnetné a motivujúce prostredie na to, aby sa deti učili v čo najväčšej miere samy. Aby bádali, overovali si svoje domnienky, pracovali s chybou, rozvíjali kritické myslenie prácou s viacerými zdrojmi. Znamená to využívať vo väčšej miere zážitkové, projektové, rovesnícke a outdoorové vyučovanie. Učitelia kladú po novom dôraz na výkon žiaka a na mäkké zručnosti, ako je napríklad tímová spolupráca, schopnosť spoločne riešiť problémy, a až následne na obsah.

V škole nebude zvoniť a deti nesedia v laviciach, ale v hniezdach, ktoré ich budú nabádať k tímovej spolupráci. Veríme, že nebudeme musieť zadávať domáce úlohy.

Ako vyzerá nová vyučovacia hodina? V čom je iná?

Neučia sa predmety, ale preberajú sa témy naprieč všetkými predmetmi. Skúšame blokové vyučovanie, učitelia budú mať k dispozícii 90 minút v jednej triede buď na jeden, alebo na dva predmety. Od tejto zmeny očakávame väčšiu možnosť prepájania tém i predmetov, a teda efektívnejšie učenie. V škole nebude zvoniť a deti nesedia klasicky v laviciach, ale v „hniezdach“, ktoré ich budú nabádať k tímovej spolupráci. Tiež sme vyslovili nádej, že nebudeme musieť zadávať domáce úlohy.

Pribudli aj nejaké nové predmety?

Zaviedli sme nový predmet, ktorý sa na prvom stupni volá Kruh komunity a na druhom Výchova k životným zručnostiam. Je to priestor na vytváranie dobrých vzťahov a väzieb medzi spolužiakmi a budovanie tímovej spolupráce. Snažíme sa posilňovať emocionálnu stabilitu detí a vytvoriť deťom bezpečné prostredie, v ktorom by cítili, že môžu slobodne hovoriť o tom, čo ich trápi. Súvisí to aj s wellbeingom – starostlivosťou o duševné zdravie detí. Pretože máme žiakov pochádzajúcich aj z maďarsky hovoriaceho prostredia a prostredia marginalizovaných rómskych komunít, posilňujeme aj slovenský jazyk jednou hodinou zameranou na komunikáciu.

školné, vysoké školy, pladba, univerzita Čítajte viac Študenti aj rodičia budú mať hlbšie do vrecka. Ministerstvo školstva prišlo s takýmto návrhom. Koľko peňazí si treba pripraviť?

V reformných ročníkoch deti nedostávajú známky. Ako vyzerá ich hodnotenie?

Reformné ročníky majú slovné hodnotenie. Jeho súčasťou sú aj každodenné ústne a písomné vyjadrenia pani učiteliek k práci žiakov na vyučovaní. Čo sa týka vysvedčenia, nemajú známky priradené k jednotlivým predmetom, ale textom opísané zručnosti a schopnosti.

Ako vnímajú rodičia tieto zmeny? Stretli ste sa aj s negatívnymi reakciami?

Rodičov v našej škole berieme ako rovnocenných partnerov, ktorí by mali mať možnosť vyjadrovať sa k chodu školy a výchovno-vzdelávaciemu procesu. Postupné zavádzanie nového kurikula sme s nimi komunikovali dvakrát ešte pred začiatkom školského roka a vytvorili sme priestor na diskusiu.

Uvedomovali sme si, že s reformou prídu do školy novinky, s ktorými nemajú skúsenosti. Ubezpečili sme ich, že deti takto naučíme písať, čítať a počítať do dvadsať, tak ako po minulé roky. Obsah sa až tak veľmi nezmení, len metódy a organizačné formy. Myslím, že sme sa aj s rodičmi zhodli na tom, že naším spoločným záujmom je mať šťastné a vzdelané dieťa.

dm skoly na zelenu ZS lokca, pr, nepouzivat Čítajte viac Ide to aj inak. Škôl, ktoré sa rozhodli učiť po novom, bude už viac ako 400. Pozrite si mapu

Aké máte skúsenosti so zavádzaním nového kurikula vy osobne ako riaditeľka základnej školy?

Škola je organizácia ako každá iná a je potrebné ju manažovať. Až na to, že riaditelia škôl sú vyštudovaní pedagógovia. Preto je na nich, ako sa budú v manažérskych zručnostiach potrebných pre svoju prácu priebežne a neustále vzdelávať. Pred troma rokmi, keď som potrebovala urobiť zmeny v škole, začala som sa zúčastňovať vzdelávaní zameraných na prácu manažéra – riaditeľa. Inšpirovala som sa návštevami v iných školách, veľmi veľa času som venovala samoštúdiu.

Objavila som EDULAB akadémiu, on-line platformu s množstvom videokurzov s rôznymi školskými témami, ktoré si človek môže spustiť kedykoľvek a kdekoľvek. Sú skvelým nástrojom, ako posunúť nielen seba, ale aj svojich kolegov. Ich projekt Mapa školského know-how s praktickými ukážkami z rozličných škôl Slovenska obsahuje aj návody, ako vyzerá zavádzanie požiadaviek kurikulárnej reformy v praxi. Aktuálne sa pripravuje v spolupráci s našou školou a kolegami jeden z videokurzov na tému Rola supervízora. Jeho hlavným cieľom z môjho pohľadu je pomôcť riaditeľom uchopiť pozíciu supervízora v škole, ktorá je na zvládnutie kurikulárnej reformy veľmi potrebná.

Čo by ste poradili rodičom budúcich prvákov a vo všeobecnosti všetkým rodičom žiakov pred nástupom do lavíc?

Nielen rodičom budúcich prvákov by som rada odkázala iba jednu vec. Nech veria a dôverujú. Nech veria svojmu dieťaťu, že všetko v škole zvládne. Nech dôverujú škole, do ktorej sa rozhodli zapísať svoje dieťa. Veď našou spoločnou prioritou je spokojné, vyrovnané a vzdelané dieťa.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #základná škola #hodnotenie žiakov #školská reforma #kurikulárna reforma