Učenie jazyka s modernými technológiami skutočne prináša lepšie výsledky. Zhodujú sa na tom študenti, ale aj učitelia cudzích jazykov, pre ktorých sa appky, online zdroje či umelá inteligencia stali neoddeliteľnou súčasťou hodín. Položili sme im dve otázky:
Čo prinášajú moderné technológie do výučby cudzích jazykov?
Ktoré online zdroje alebo aplikácie využívate na svojich hodinách?
Andrea Srnová, učiteľka anglického a nemeckého jazyka na ZŠ Nitrianske Pravno:
Moderné technológie sú čoraz viac súčasťou nášho každodenného života. Dnešní žiaci sa s nimi stretávajú v podstate celý život. Ak sa k nim chceme priblížiť, sprostredkovať im zaujímavejšie a dostupnejšie vyučovanie, musíme technológie využívať aj vo výučbe cudzích jazykov.
Na svojich hodinách nemčiny aj angličtiny veľmi často využívam aplikáciu WocaBee. Žiakov vždy poteší, keď môžu na chvíľu na hodine používať svoje mobily. WocaBee často využívam na hry, a to najmä na hry v skupinách, do ktorých žiakov rozdelí aplikácia. Tým zároveň posilňujem spoluprácu medzi žiakmi a ich motiváciu. Žiaci sú plní nadšenia a ani si neuvedomujú, že v snahe zvíťaziť nad inou skupinou sa učia slovnú zásobu. WocaBee odporúčam každému učiteľovi cudzieho jazyka.
Ľudmila Morbey, učiteľka anglického a francúzskeho jazyka, autorka Ludka’s Language Lounge:
Moderné technológie využívam naozaj takmer na každej hodine – napríklad na precvičenie slovnej zásoby, gramatiky, fráz. Často vo výučbe využívam videá, ktoré následne prepájam s kvízmi na overenie porozumenia.
Technológie mi uľahčujú aj prípravy na hodiny. Vďaka nim dokážem rýchlo vytvoriť online aktivitu – napríklad spájacie cvičenia alebo pracovné listy. Veľmi efektívne viem pripraviť kvízy na opakovanie prebratého učiva a tiež ich aj rýchlo vyhodnotiť. A s pomocou umelej inteligencie to je ešte jednoduchšie.
Z konkrétnych nástrojov často využívam Wordwall, kde sa vytvárajú prehľadné a jednoduché kvízy, spájacie aktivity, rôzne „klikačky“, ktoré sa dajú aj vytlačiť a použiť priamo v triede. Takisto využívam Bamboozle, Kahoot či Blooket na opakovanie prebratého učiva, a keď mám viac času, rada pripravujem zaujímavé a interaktívne hry alebo prezentácie cez Genially. Pri príprave na vyučovanie aj pri vytváraní úloh na čítanie a počúvanie s porozumením mi najviac pomáha práve umelá inteligencia.
Marcela Bolibruchová, učiteľka anglického jazyka na ZŠ a MŠ J. Vojtaššáka, Zakamenné:
Moderné technológie mi pomáhajú robiť vyučovanie atraktívnejšie pre generáciu, ktorá sa už do doby technologických vymožeností narodila. Kým naša generácia si vystačila s učebnicou a občas sa pridal nejaký posluch z magnetofónu, teraz si bez tabletov a internetu vyučovanie ani neviem predstaviť.
Na hodine využívam dostupné aplikácie na našom trhu. Aplikáciu WocaBee využívam na efektívne učenie slovíčok, fráz a generovanie príbehov. S wordwall.net vytváram hry a pútavý obsah, wordart.com používam na vytváranie slovných oblakov, mentimeter.com na zbieranie údajov od žiakov k preberanej téme a na okamžitú spätnú väzbu, mindmeister.com zasa na tvorbu pojmových máp a uvedomenie si súvislostí a vzťahov k danej téme.
Najnovšie používam aj bookcreator.com pri projektovom učení a skupinovom tvorení príbehov a najradšej majú žiaci aplikáciu plickers.com kde súťažia pomocou QR kódov a nemusia mať ani tablety či smartfóny. V blízkej dobe sa chystám žiakom predstaviť aplikáciu goosechase.com pre vytváranie interaktívneho kontextu.
Alexandra Hučeková, učiteľka nemeckého jazyka, majiteľka žilinskej jazykovej školy Babylon:
Pre mňa sú moderné technológie každodenným prostriedkom, ako urobiť výučbu pre všetky vekové kategórie atraktívnou. Technológie mi umožňujú vyhľadať učebný materiál, ktorý vyhovuje cieľovej skupine, je vždy aktuálny a predovšetkým zasadený do reálneho kontextu. Vždy sa snažím, aby sme z neho ďalej rozvinuli nejakú problémovú úlohu, ktorá odráža aktuálne dianie alebo priania či potreby žiakov.
Aplikácie a online platformy robia hodiny atraktívnejšími. Žiaci dokážu okamžite z akéhokoľvek zariadenia tvoriť vlastný obsah – príspevok, profily, môžu kresliť pomocou AI, naplánovať si výlet za pár minút a všetko toto zdieľať pre skupinu a hneď aj komentovať. Aplikácie mi nahradili papier a tlač, teda zjednodušili prípravu.
Mojou najobľúbenejšou appkou je Padlet – digitálna nástenka. Využívajú ju žiaci na tvorbu a zdieľanie obsahov – textov, fotiek, na komentovanie a prezentovanie, kreatívne spracúvajú texty z učebnice, tvoria si vlastný zoznam slovnej zásoby kreatívnym spôsobom. Ale aj pre mňa osobne je praktická – na prípravy, lebo si v nej zostavím hodinu so všetkými internetovými odkazmi, obrázkami, úlohami a to na jednej „nástenke“, teda na jednom padlete. A potom ho jednoducho premietnem v triede na tabuli a všetky internetové odkazy sú tak dostupne za pár sekúnd.