Michal Ošvát: Učenie hrou prináša výsledky deťom aj dospelým

Keď programátor Michal Ošvát v roku 2018 predstavil školám svoju novú aplikáciu na učenie slovíčok, netušil, aký príbeh sa začne písať. Aj keď boli učitelia spočiatku skeptickí, myšlienke inovatívneho jazykového vzdelávania dôveroval. A vyplatilo sa - už o dva roky sa aplikácia WocaBee ocitla v rebríčku TOP 10 najpoužívanejších výrazov na slovenskom internete a o ďalšie dva získala prestížne ocenenie za inovácie.

27.11.2024 00:00
Michal

Na základe úspechu WocaBee vyvinul Michal Ošvát v roku 2021 novú aplikáciu LangBee, ktorá otvára horizonty jazykových možností aj samoukom. Zároveň organizuje online súťaž v učení jazykov pre školy, ktorej sa v tomto roku zúčastnilo 120 tisíc žiakov. Aká bola jeho cesta k úspechu a prečo tvrdí, že učenie jazyka hrou funguje u každého?

Ako u Vás vznikla myšlienka vytvoriť aplikáciu na učenie cudzích jazykov?

Začiatkom roku 2018 som sa rozhodol hľadať si prácu v zahraničí, potreboval som však oživiť nemčinu. Nové slovíčka som si postupne zapisoval do tabuľky, a keď ich už bolo viac ako 150, premýšľal som, ako sa ich efektívne naučiť. Keďže som vyštudoval softvérové inžinierstvo, k vytvoreniu prototypu jednoduchej aplikácie stačilo sadnúť za počítač.

Moja sestra je učiteľka jazykov na základnej škole a tak ma napadlo, že aj jej by takáto aplikácia pomohla. Prispôsobil som ju preto na režim učiteľ-žiak a začal postupne testovať v triedach. Na jeseň 2018 som WocaBee prvý krát ponúkol školám.

Ako zareagovali školy na ponuku?

Spočiatku naozaj veľmi „vlažne“. Učitelia mali nedôveru k úplnej novinke a mnohí z nich sa technológií obávali. V tom čase som nemal veľké prostriedky na investície do marketingu a tak v roku 2019 bol počet používateľov na úrovni prvých tisícok.

WocaBee však k dnešnému dňu vyskúšalo už viac ako 400 000 žiakov.

Keď sa na jar v roku 2020 kvôli pandémii zo dňa na deň uzavreli školy, učitelia zostali bez možností ako učiť na diaľku. Vtedy som sa rozhodol, že aplikáciu školám ponúknem bezplatne ako formu pomoci v náročnej situácii. Za tri mesiace som školám poskytol licencie v celkovej hodnote 600 000 eur. Názov aplikácie sa v roku 2020 dostal medzi 10 najpoužíva­nejších výrazov na slovenskom internete podľa Google.

Woca Bee

Aplikáciu som však musel prispôsobiť, aby dokázala zvládnuť skokový nárast používateľov. To mi zároveň umožnilo intenzívnejšie vstúpiť na zahraničné trhy – dnes WocaBee používajú v Českej republike, Poľsku, Maďarsku, Rakúsku, Nemecku, Chorvátsku, Francúzsku a Španielsku. Tento fakt oslovil aj Ministerstvo hospodárstva SR a v roku 2022 nám udelili ocenenie Inovatívny čin roka.

Dá sa teda dnes povedať, že učitelia sú k technológiám otvorenejší?

Určite áno. Prestali sa obávať a po vyskúšaní aplikácie rýchlo pochopili jej benefity. Zistili, že aplikácia žiakov skutočne motivuje k učeniu, vnímajú ho viac ako hru než ako nudné „bifľovanie“ slovíčok zo zošita. A vďaka tomu si reálne zlepšujú svoje vedomosti.

V prieskume, ktorý sme uskutočnili medzi takmer 1500 učiteľmi sa až 98 % z nich vyjadrilo, že aplikácia preukázateľne zlepšuje žiakom jazykové znalosti. Od učiteľov aj zo zahraničia dostávame spätnú väzbu, že WocaBee prináša lepšie výsledky, ako iné aplikácie, ktoré používali doteraz.

Čím si to vysvetľujete?

Je to v prvom rade tým, že učenie cudzieho jazyka zábavnou, hravou formou je veľmi motivujúce. Pojem Škola hrou všetci poznáme – s WocaBee žiaci ani nemajú pocit, že sa učia. Slovíčka si precvičujú nad rámec domácich úloh, učia sa keď čakajú na zastávke, aj keď sa doma „nudia“. Pre dnešnú generáciu detí je učenie na počítači či v mobile neporovnateľne atraktívnejšie ako učenie zo zošita či učebnice.

Zároveň je veľmi efektívne. WocaBee využíva na učenie 10 precvičovacích metód a umelú inteligenciu, ktorá žiakom ponúka na precvičovanie častejšie tie slovíčka, v ktorých robia chyby, až kým si ich celkom nezapamätajú.

V aplikácii môžu žiaci každý mesiac vyhrať atraktívne ceny, čo je pre nich ďalšia motivácia. Motivujúca je aj celoslovenská súťaž v učení slovíčok Jazykový WocaBee šampionát, ktorú organizujeme pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a mládeže SR. V tomto školskom roku sa do nej zapojilo až 120 tisíc žiakov.

Funguje učenie hrou aj vo Vašej ďalšej aplikácii LangBee pre samoukov? Ako vznikla?

Od používateľov WocaBee, od rodičov žiakov či známych som často dostával otázku, či môžu aplikáciu využívať aj pre seba, pre vlastné učenie jazyka. To ma motivovalo k vytvoreniu aplikácie pre samoukov, ktorá bude fungovať bez pomoci učiteľa.

LangBee funguje na rovnakom princípe ako WocaBee, sú tu však na výber dve možnosti – učenie angličtiny a nemčiny prostredníctvom ucelených kurzov vrátane gramatiky a výslovnosti až do úrovne B2, alebo precvičovanie vlastných slovíčok. To je dostupné pre 12 svetových jazykov.

A učenie hrou funguje naozaj na všetkých. Aj v LangBee sa precvičovacie metódy dynamicky striedajú, aby bolo učenie pestré, používatelia takisto získavajú body za precvičovanie slovíčok, čo ich motivuje postupovať ďalej. A teraz na jeseň som do LangBee priniesol ďalšiu novinku – celoštátny rebríček. Popri učení tak môžu používatelia súťažiť so študentmi jazyka z celého Slovenska.

Svoje aplikácie neustále inovujete. Aké máte plány do budúcnosti?

Od uvedenia na trh sa WocaBee aj LangBee snažím neustále inovovať. V septembri tohto roku som do WocaBee uviedol novinku generovania príbehov, ktorá má veľký úspech. Učiteľ si vyberie úroveň jazyka, slovnú zásobu a gramatické javy, ktoré chce so žiakmi precvičiť.

Aplikácia vygeneruje pútavý príbeh a k nemu úlohy. Žiak má zároveň príbeh prečítať a nahrávku poslať na vyhodnotenie učiteľovi. Získava tak sebavedomie v rozprávaní a zlepšuje si aj výslovnosť. Od začiatku školského roka už učitelia vo WocaBee vygenerovali viac ako 30 tisíc príbehov.

Nové funkcionality a vylepšenia však prinášam na základe spätnej väzby od používateľov neustále. Mojím cieľom je, aby inovatívne učenie s WocaBee a LangBee otváralo všetkým žiakom aj samoukom nové horizonty jazykových možností.

Facebook X.com chyba Newsletter