Ako živnostník nemusíte mať nový účet, legislatíva na rozdiel od firiem živnostníkovi nenariaďuje, aby si zriadil špeciálny účet v banke. V každom prípade však platí, že „účet pre živnostníkov“ prináša väčšiu prehľadnosť financií, ktoré prichádzajú na účet, a výdavkov spojených s týmto typom podnikania. Zároveň platí, zákon o obmedzení platieb v hotovosti a ten stanovuje, že nie je možné urobiť platbu v hotovosti, ktorej hodnota je vyššia ako 5 000 eur. Podľa akých kritérií si však treba vybrať účet?
Medzi najdôležitejšie kritériá pre výber správneho účtu s balíkom služieb patria podľa Borisa Fojtíka z Tatra banky produkty a služby, ktoré plánuje podnikateľ na účte využívať. Nemenej dôležitým kritériom je počet transakcií, ktoré plánuje na svojom účte realizovať. Pre podnikateľov je však čas veľmi vzácny a preto často nepočítajú transakcie a služby a je pre nich pohodlnejšie vedieť, že v rámci balíka majú transakcie a služby neobmedzene a rozhodnú sa pre takýto balík.
"Pred samotným zriadením účtu je vhodné zamyslieť sa nad očakávaným počtom realizovaných a prijatých platieb a dodatočnými produktmi a službami, ktoré bude klient využívať – platobné karty, POS terminál, sporiaci, resp. ďalší bežný účet, operácie realizované cez pobočku a iné. Pre klienta je vždy výhodnejšie, keď má využívané produkty a služby viazané v balíku. Ak klient po otvorení účtu zistí, že by mu viac vyhovoval iný typ účtu, môže si účet kedykoľvek bezplatne modifikovať či už v pobočke, alebo cez kontaktné centrum s platnosťou od nasledujúceho mesiaca, " dodáva Dominik Miša z VÚB.
Na otvorenie účtu potrebujete v banke štandardné doklady ako platný občiansky preukaz, prípadne povolenie na trvalý pobyt spolu s platným cestovným dokladom, živnostenský list alebo koncesnú listinu nie staršiu ako tri mesiace, alebo osvedčenie vydané príslušným orgánom, alebo iný doklad preukazujúci oprávnenie podnikať, doklad o pridelení IČO, ak bolo pridelené, alebo aktuálny výpis z príslušného registra nie starší ako tri mesiace, ak sa fyzická osoba – podnikateľ zapisuje do takéhoto registra. „Právnická osoba musí predložiť aktuálny výpis z Obchodného registra nie starší ako tri mesiace alebo iný doklad osvedčujúci vznik právnickej osoby a predmet jej činnosti s dokladom preukazujúcim oprávnenie podnikať a dokladom o pridelení IČO, ak bolo pridelené,“ hovorí Anna Jamborová z ČSOB.
Čo sa týka poplatkov za vedenie účtu, závisia od aktuálneho cenníka bánk. Viaceré ponúkajú možnosť mať podnikateľský účet aj zadarmo a klienti k nie sú limitovaní žiadnymi podmienkami, a preto môžu účet využívať podľa svojich potrieb. Niektoré banky zase vyžadujú splnenie istých podmienok – dodržať stanovený kreditový obrat alebo zostatok na účte.
Nový účet nezabudnite nahlásiť na príslušný daňový úrad, Sociálnu poisťovňu, zdravotnú poisťovňu a poskytnúť im číslo tohto účtu a banku, v ktorej ste si účet založili.