Nové pravidlá na priechodoch. Čo čaká chodcov od roku 2026? Vodiči budú musieť dávať pozor na novú vec
Medzi najväčšie novinky patrí to, že mestá a obce získajú nové právomoci. Budú môcť ukladať pokuty za porušenie pravidiel. Zvýšia sa aj sankcie za prekročenie rýchlosti a mení sa postavenie chodcov, ktorí dostanú na priechodoch väčšiu ochranu. Nové pravidlá by mali vstúpiť do platnosti v máji 2026.
Novela zákona o cestnej premávke
Novela zákona prináša aj väčšiu ochranu pre chodcov, ktorí patria medzi najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. Cieľom je priblíž iť pravidlá k štandardom, ktoré fungujú vo viacerých európskych krajinách, informuje portál Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Po novom bude mať chodec prednosť nielen v momente, keď sa nachádza na priechode, ale už aj vtedy, keď je zjavné, že naň chce vstúpiť. Stále však platí, že na cestu nesmie vstúpiť náhle ani nečakane.
V dôvodovej správe k novele zákona o cestnej premávke sa píše, že cieľom zmien je posilniť bezpečnosť chodcov, ktorí patria medzi najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. Ministerstvo vnútra preto navrhuje upraviť pravidlá prechádzania cez priechody tak, aby vodiči museli k chodcom pristupovať s väčšou opatrnosťou a zodpovednosťou.
Podľa návrhu bude mať vodič povinnosť umožniť chodcovi bezpečne prejsť cez priechod nielen vtedy, keď už na ňom je, ale aj vtedy, keď sa naň zjavne chystá vstúpiť. Ak chodec dá najavo, že chce prejsť, napríklad sa zastaví pri kraji chodníka, pozoruje premávku alebo urobí krok smerom k ceste, vodič by mal spomaliť a byť pripravený zastaviť. Cieľom je, aby chodec prešiel cez cestu bezpečne a bez rizika.
Vodiči budú musieť pri približovaní sa k priechodom znížiť rýchlosť tak, aby dokázali včas zareagovať a v prípade potreby zastaviť. Chodci však aj naďalej musia brať ohľad na vzdialenosť a rýchlosť prichádzajúceho auta. Stále však platí, že nemôžu vstúpiť na priechod náhle alebo nečakane.
Pravidlá týkajúce sa vzťahu medzi vodičom električky a chodcom sa nemenia. Celkovo má novela prispieť k tomu, aby bol pohyb chodcov na priechodoch bezpečnejší a aby sa predišlo kolíziám. Tie často vznikajú v dôsledku nepozornosti na oboch stranách.
Jednotné pravidlá po Európe
Pri príprave nových pravidiel sa Ministerstvo vnútra opieralo o Dohovor o cestnej premávke z Viedne z roku 1968. Cieľom je zosúladiť slovenskú legislatívu s medzinárodnými dohodami, ktoré platia vo viacerých európskych krajinách.
Slovensko je totiž jednou z mála krajín, ktoré doteraz nemali pravidlá pre priechody pre chodcov nastavené podľa tohto dohovoru. Napríklad v Českej republike platí podobná úprava už od roku 2001, píšu v dôvodovej správe.
Nedostatky v doterajších pravidlách sa prejavujú aj v štatistikách nehôd. Toto sprísnenie má zabrániť nebezpečným nehodám, ktoré sa väčšinou končia tragicky. V roku 2024 sa na slovenských cestách stalo 974 dopravných nehôd, pri ktorých boli účastníkmi chodci. Až 383 z nich sa odohralo priamo na priechodoch pre chodcov alebo v ich blízkosti. Viac ako tri štvrtiny týchto nehôd spôsobili vodiči motorových vozidiel. Alarmujúce je aj to, že takmer každý štvrtý chodec, ktorý pri nehode zomrel, prišiel o život práve na priechode alebo v jeho okolí.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ