Koniec hundrania a papierovačiek na úradoch. Samosprávy sa digitalizujú

Hnevá vás, že aj v 21. storočí musíte pre každú maličkosť behať po úradoch? Hromžíte potom na úradníkov, že nie sú rýchlejší, modernejší a flexibilnejší? Možno onedlho nebudete musieť a kadečo si už naozaj vybavíte aj z domu či z dovolenky. Aj samosprávy sa úspešne digitalizujú.

25.04.2023 00:00
DEUS, pr nepouzivat

Mestá a obce na Slovensku majú jedinečnú šancu, ako vyjsť svojim obyvateľom v ústrety a uľahčiť im život pri vybavovaní rôznych žiadostí, dokumentov či povolení, a to všetko bez zbytočných „papierovačiek“. Digitalizáciu miest a obcí u nás dlhodobo zastrešuje DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovenska (DEUS) vďaka svojmu systému DCOM (Dátové centrum obcí a miest).

Primárnymi klientmi DEUS-u boli doteraz predovšetkým obce a mestá do 14 tisíc obyvateľov. Na lepšie časy však svitá aj obyvateľom väčších miest a obcí. S novým projektom DCOM pre mestá môžu služby rokmi overeného informačného systému pre samosprávy využívať už aj samosprávy do 40 tisíc obyvateľov.

Systém vzhľadom na jeho prepojenie na množstvo informačných systémov, registrov a databáz verejnej správy ponúka mestám a obciam bezkonkurenčnú funkcionalitu a efektivitu. Ide o komplexný balík elektronických služieb, ktoré pokrývajú originálne kompetencie samospráv – od správy daní a poplatkov, cez registračné povinnosti až po vydávanie rybárskeho lístka. Spolu je to takmer 140 e-služieb pre občanov a podnikateľov. Počty podaní, ktoré systém ročne spracuje, sa už počítajú v miliónoch. Pri využívaní informačného systému DCOM si môže byť obec taktiež istá, že bude mať pokryté všetky povinnosti, ktoré jej vyplývajú zo zákona o eGovernmente.

„Poskytujeme služby pre viac ako 70 % samospráv, realizujeme vyše dva milióny podaní a rozhodnutí ročne, pravidelne školíme tisíce zamestnancov miestnych a obecných úradov. Sme pyšní, že k elektronickým službám samospráv má dnes vďaka nášmu systému prístup až 2,2 milióna občanov a denne uľahčujeme prácu viac než 10 tisíc úradníkom. Najmenšie obce Slovenska podporujeme aj výpočtovou technikou a zákazníckym centrom dostupným denne počas celej úradnej doby. DCOM tak samosprávam šetrí financie, zefektívňuje a zjednodušuje prácu, občanom zase znižuje administratívnu záťaž a zvyšuje komfort pri komunikácii s úradmi,“ sumarizuje Katarína Lešková, výkonná riaditeľka DataCentra elektronizácie územnej samosprávy Slovenska.

DEUS, pr nepouzivat

Stačí pár klikov a vec je vybavená

Neoceniteľným benefitom pre väčšie mestá je najmä spomínané prepojenie na centrálne registre štátu. Ústredný portál verejnej správy, Register fyzických osôb, Register právnických osôb, Register adries, Kataster nehnuteľností, Národná evidencia vozidiel, Finančná správa, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny, Sociálna poisťovňa či Centrálny systém referenčných údajov ako najhlavnejšie z nich sa tak pre ne stanú dostupné na pár klikov. Občanom to prinesie benefity v podobe elektronických formulárov, v ktorých sa mnohé údaje pri komunikácii s úradom predvyplnia samy.

„V združení DEUS evidujeme čoraz väčší dopyt po našich službách nielen zo strany menších miest a obcí, ale aj veľkých miest, vrátane tých najväčších. Našim klientom sa stal i bratislavský magistrát či Petržalka. Je preto dobrou správou, že naše služby sa zásluhou plošného rozširovania informačného systému DCOM dostanú k ďalším stovkám zákazníkov. Náš informačný systém tým potvrdzuje nielen svoju kvalitu, ale aj nenahraditeľnosť pri stále pokračujúcej digitalizácii verejných služieb. Budeme radi, ak sa aj ďalšie samosprávy pridajú medzi našich spokojných klientov,“ dopĺňa Katarína Lešková.

Viac informácií nájdete na: https://www.zdruzeniedeus.sk/; https://www.dcom.sk/

Máte už mobilnú aplikáciu?

V DEUSe zašli ešte ďalej a vybavovať veci si môžete aj cez aplikáciu. Ak nemáte čas ani energiu behať po úradoch, alebo ich máte niekoľko desiatok kilometrov od domova, je tu pre vás elegantné riešenie. Všetko si môžete vybaviť online v pohode z domu či z chaty, aj na dovolenke v zahraničí, dokonca bez nutnosti mať so sebou notebook.

Elektronickú komunikáciu s úradmi zvládnete cez aplikáciu mID, ktorá ako jediná na Slovensku sprístupňuje služby samospráv aj z mobilu. Ďalším podstatným benefitom aplikácie je to, že nepotrebujete mať ani aktívny elektronický občiansky preukaz, vybavíte to aj bez neho. Navyše, môžete byť stále „v obraze“, nakoľko cez aplikáciu dostávate priebežné informácie o tom, v akom stave je riešenie vašej požiadavky na danom úrade.

Podrobnejšie informácie nájdete na: https://www.vybavzmobilu.sk/

chyba