Asociácia cestovných kancelárií tak uvažuje nad zvýšením zábezpeky cestoviek.
„Po varovnom krachu Karya Tour sa budeme myšlienkou vyššieho poistenia cestoviek zaoberať,“ povedal Stanislav Macko zo Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr. Dnes musia mať cestovné kancelárie poistku do výšky 25 percent z očakávaných tržieb za ročný predaj zájazdov.
„V roku 2001 pri vydávaní zákona bola zábezpeka stanovená na 30 percent z predaja vlastných produktov. Po piatich rokoch platnosti zákona však nenastali žiadne významné úpadky cestovných kancelárií, hranica sa preto pred tromi rokmi znížila,“ vysvetlil Macko. V Česku majú napríklad cestovné kancelárie ponechané istenie na hranici 30 percent.
Poistenie pritom nie je jediná cesta, ako kancelárie ručia za dovolenkárov. „Môžu zložiť v banke garanciu v hodnote štvrtiny tržieb buď peniazmi, alebo založením nehnuteľností. Takáto forma sa však využíva veľmi zriedka,“ dodal Macko. „Na augustovom zasadnutí prezídia asociácie navrhnem dotazníkovú akciu o zárukách dovolenkárov v štátoch únie a interný prieskum medzi našimi členmi o výške poistenia zájazdov. Podľa výsledkov sa rozhodneme o ďalšom postupe,“ dodal Macko.
Podľa niektorých cestoviek by však zvýšenie minimálnej hranice poistenia mohlo zdražiť dovolenky. „Poistenie stojí nemalé peniaze a v konečnom dôsledku by ho zrejme zaplatili turisti,“ dodal Oliver Kluch z CK Koala Tours.
Niektorým poisťovniam sa návrh pozdáva. „Pôvodnú 30–percentnú hranicu považujeme za primeranú. Zvýšenie na takúto úroveň by nemalo takmer žiadny vplyv na výšku poistného a už vôbec nie na cenu zájazdov,“ oponuje cestovkám Judita Smatanová z Union poisťovne. Podľa nej nie je problémom ani samotná percentuálna hranica poistenia, ale to, či cestovné kancelárie predkladajú poisťovniam správne údaje. „Ak sú údaje korektné, tretina z plánovaných tržieb predaja by mala na poistenie stačiť,“ dodala Smatanová.
Na Slovensku je poistených proti insolventnosti takmer tristo cestovných kancelárií. Od nástupu krízy cestuje na dovolenky menej Slovákov. Cestovné kancelárie museli za minulý rok znižovať počty objednaných zájazdov o tretinu. V tomto roku niektoré kancelárie priznávajú 10– až 15–percentný pokles predaja zájazdov.