Podvodníci sú prefíkaní. Takto vás budú presviedčať, že máte problém s bankovým účtom

Zdá sa, že podvodníci sú na Slovensku úspešní. Ich metódy, ako vás obrať o úspory, sú také prefíkané, že keď sa spamätáte, môže byť už neskoro. Kedy by sme teda mali spozornieť, že niečo nie je v poriadku?

20.10.2022 00:00
TB, pr Foto:

V poslednej dobe sa na nás z médií valia správy, ako ľahko prídu ľudia o svoje celoživotné úspory. Pred pár dňami napríklad od seniorky z Bratislavy vylákal neznámy muž vyše 11-tisíc eur a zlaté šperky. Podvodníkom však ani zďaleka nenaletia len dôchodcovia. Na dôverčivosť doplatila aj 23-ročná Gabriela, ktorej telefonoval anglicky hovoriaci muž a tvrdil, že v zahraniční boli pri razii nájdené kreditné karty s jej menom, na ktoré boli nakupované nelegálne zbrane a drogy. V strese mu teda prezradila informácie o svojom účte, ako aj adresu trvalého bydliska. Ďalší mladík zase uveril reklame, že online investovaním si zarobí peniaze. Poslal teda nemalú sumu neznámej osobe, ktorá mu garantovala v priebehu 72 hodín výhru. Hádajte, ako to dopadlo.

Tatra banka tiež upozorňuje na podobné podvody, ktoré prebiehajú v online prostredí alebo cez telefonáty. Zavolá vám na prvý pohľad známe telefónne číslo. Na druhej strane je ale podvodník, ktorý spraví všetko pre to, aby zvýšil svoju dôveryhodnosť. Často sa predstaví ako dôležitá autorita, napríklad tvrdí, že je z kriminálnej polície.

Podvodníci pracujú s emóciami, a tak sa snažia vo vás vyvolať pocit naliehavosti. Nechýba im vynaliezavosť a sú dobre zorganizovaní. Môže sa preto stať, že vás prepoja aj na iné osoby, ktoré sa zase predstavia ako zástupcovia vašej banky (napríklad z call centra alebo z pobočky). Vrchol drzosti je, že podvodníci dokážu dokonca napodobniť číslo, z ktorého vám volajú, aby sa podobalo na číslo, aké majú firmy.

Dôležité je nespanikáriť

Podvodníci vás budú presviedčať napríklad o tom, že váš bankový účet bol hacknutý, alebo inak napadnutý, a že je potrebné, aby ste svoje financie okamžite presunuli. Hneď prinášajú aj riešenie a svojim obetiam ponúkajú možnosť presunúť financie na zabezpečený účet alebo účty, ktoré však patria nastrčeným osobám – takzvaným bielym koňom.

Tatra banka upozorňuje, že takýto postup banka nikdy nepraktizuje, takže to berte ako signál, že ide o podvod.

Foto: Profimedia
TB, pr

Ako teda spoznáte podvod?

  • Volajúci žiada počas telefonického rozhovoru konkrétne identifikačné údaje (heslo do internet bankingu alebo mobilnej aplikácie) a viacnásobne žiada vygenerovať kód z čítačky.
  • Volajúci (podvodník) sa predstaví ako osoba vzbudzujúca autoritu a dôveryhodnosť (napr. polícia alebo konkrétny predstaviteľ banky) a snaží sa na klienta apelovať, že sa ocitol v nebezpečnej situácii, že mal hacknutý účet, jeho finančné prostriedky sú v ohrození a on ho chce práve teraz počas tohto telefonického rozhovoru zachrániť.
  • Telefonický rozhovor, po úspešnom vykonaní podvodu, útočník často ukončí s tým, že klient sa teraz nemá nikomu ozývať, nikomu volať a v banke sa má zastaviť v presný čas o niekoľko dní (dostatočne neskoro – aby finančné prostriedky už nebolo možné zachrániť).

Neváhajte kontaktovať vašu banku:

  • Banka ani polícia nikdy nežiada vaše konkrétne identifikačné údaje (heslo do internet bankingu alebo mobilnej aplikácie) a zároveň viacnásobné vygenerovanie kódov z Čítačky (napr. kód, platba, podpis) v telefonickej či mailovej konverzácii..
  • V prípade, že od vás niekto žiada citlivé osobné a bankové údaje, telefonát ihneď ukončite.
  • Neverte žiadnym argumentáciám zo strany volajúceho a zložte. V prípade, že máte podozrenie z ohrozenia bezpečnosti svojho účtu, zavolajte na DIALOG Live na oficiálne zverejnené kontakty.
  • Odošlite tiež e-mail s informáciami o podvodnom hovore na digitalnabezpecnost@tatrabanka.sk

Bezpečne s PPPítrom | #predigitalnu­bezpecnost (tatrabanka.sk)

chyba