V zozname neplatičov sa poistenec ocitne, ak tri mesiace za sebou nezaplatí preddavok na poistné alebo včas nezaplatí nedoplatok.
Dlžníkovi v zozname neplatičov poisťovňa uhradí len akútnu zdravotnú starostlivosť, odkladnú (plánovanú) starostlivosť si platí sám. Toto neplatí pre zamestnancov, za ktorých odvádza poistné zamestnávateľ.
Akútna starostlivosť sa poskytuje pri akútnych stavoch – to sú také, ktoré by mohli ohroziť život alebo nezvratne zhoršiť zdravotný stav (úraz, mozgová príhoda, infarkt, vážna chrípka). Pod plánovanou (odkladnou starostlivosťou) sa myslí napr. plánované ošetrenie v ambulancii, plánované operácie, na ktoré sa dá objednať (výmena bedrového kĺbu, operácia očí, kŕčových žíl) a kúpele.
Ak si pacient neplatič platí ošetrenie sám, platí tiež plnú cenu liekov alebo zdravotníckych pomôcok.
Ak aj neplatič svoj dlh vyrovná, nemá nárok na to, aby mu poisťovňa zaplatené vyšetrenie, v čase keď bol dlžníkom, spätne zaplatila.
Na získanie peňazí od neplatičov môže zdravotná poisťovňa využiť: – upomínanie, – výkaz nedoplatkov, – podanie na Úrad pre dohľad, ktorý vydá platobný výmer, – exekúcie.
Zmena od januára 2011 – dlžníci poistného sa už nemôžu vyhýbať zaplateniu dlhu tým, že si nepreberú od zdravotnej poisťovne poštovú zásielku. Od januára 2011 totiž platí úprava v zákone, podľa ktorej sa poštová zásielka s výkazom nedoplatkov považuje za doručenú aj vtedy, keď ju adresát neprevezme.
Zdravotná poisťovňa môže vo výkaze nedoplatkov uplatniť poplatok za jeho vydanie; poplatok nesmie presiahnuť sumu 10 eur. Poplatok je príjmom zdravotnej poisťovne.
Zdravotná poisťovňa sa môže s neplatičom dohodnúť na splátkovom kalendári. Dlžník však musí preukázať platobnú schopnosť a požiadať o to poisťovňu písomne. Splátkový kalendár nemôže poisťovňa uzatvoriť so zamestnancom a so zamestnávateľom.
Rozdiely pri dohode o splátkovom kalendári u SZČO, autorov či iných samoplatcov nie sú.