Triky v boji proti Alzheimerovej chorobe

12.10.2019 06:00
shutterstock 73445704
Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie sa Alzheimerova choroba zaraďuje k desiatke hlavných smrteľných ochorení človeka. Autor:

Patrí k najčastejším formám demencie, pričom na Slovensku ňou trpí približne 50 – 60 tisíc ľudí. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie sa Alzheimerova choroba zaraďuje k desiatke hlavných smrteľných ochorení človeka.

Medzi typické príznaky tohto ochorenia patrí zhoršovanie pamäti, neschopnosť rozpoznávať miesta a ľudí, zabúdanie a strata orientácie v čase. Ako možno zmierniť príznaky tohto ochorenia?

Prečo netreba zanedbávať spánok?

Podľa spoločnosti Harvard Health zdravý spánok chráni mozog pred Alzheimerovou chorobou. Štúdie totiž preukázali súvislosť medzi nedostatočným spánkom a vyšším rizikom vzniku a hromadeniu takzvaných amyloidných proteínov. Tieto látky vytvárajú takzvaný plak v mozgu a sú typickým príznakom spomínaného ochorenia. Tieto proteíny sa hromadia v ľudskom mozgu každý deň. Vďaka hlbokému spánku sa mozog zbavuje nadbytočných amyloidných bielkovín. Horšie je to v prípade chabého nočného odpočinku, kedy dochádza k hromadeniu uvedených látok. Vedci sa domnievajú, že práve tento proces prispieva k počiatočnému vzniku ochorenia. Z tohto dôvodu odporúčajú najmä starším ľuďom dostatočný spánok v rozmedzí siedmich až ôsmich hodín. Pokojný spánok pomôže zabezpečiť obmedzenie pitia kofeínových nápojov tesne pred spaním a obmedzenie spánku počas dňa.

Netreba zabúdať na pohyb

Pravidelné cvičenie dokáže znížiť riziko vzniku Alzheimerovej choroby až o 50 %. Viaceré štúdie zdôrazňujú, že najmä ženy vo veku 40 – 60 rokov, ktoré pravidelne cvičia majú najmenšie riziko straty pamäti a kognitívnych funkcií. K týmto funkciám patrí schopnosť sústredenia, učenia, ale aj reči či rýchlych reakcií. Výhody fyzickej aktivity sa však nedotýkajú len ľudí, ktorí sa s týmto ochorením nestretli, ale pozitívne účinky majú aj v ranných štádiách ochorenia. Vedci uisťujú, že častá fyzická aktivita dokáže chrániť mozog pred Alzheimerovou chorobou tým, že udržiava staré a nové spojenia v mozgu, čím nedochádza k strate krátkodobej pamäti. Medzi odporúčane fyzické aktivity zaraďujeme predovšetkým všetky aeróbne cvičenia ako napríklad beh, plávanie, bicyklovanie či chôdza v rozmedzí približne 30 – 40 minút, a to tri alebo štyrikrát v týždni.

Ako škodí západná strava?

Výbornou prevenciou proti počiatočným príznakom degeneratívneho ochorenia mozgu je vyvážená strava. Vedci si dlho dávali otázku, aký druh stravovania môže spôsobovať rýchlejší nástup Alzheimerovej choroby. Porovnali takzvanú západnú stravu založenú na vysokom množstve tukov a sacharidov a stredomorskú stravu, ktorej dominovali bielkoviny, zdravé tuky a celá paleta vitamínov a minerálnych látok. „Západná“ strava v podobe hot dogov, rýchleho občerstvenia, zemiakových hranoliek a ďalších napomáha k rýchlejšiemu usadzovaniu amyloidných proteínov v mozgu, ktoré ovplyvňujú vznik ochorenia. Naopak, pri konzumácii stravy bohatej na veľké množstvo čerstvého ovocia, zeleniny, orechov, celozrnných výrobkov, olivového oleja, rýb, mliečnych výrobkov a zriedka aj červeného vína nedochádzalo k tvorbe proteínových usadenín ma mozgu.

Slovenský herec známy ako Banán z MAFstory, či kpt. Nagy z Profesionálov pripraví zubáča na citrónoch

Zostaňte on-line

Kontakt s ostatnými seniormi, ale aj rodinou a príbuznými bráni sociálnej izolácii. Štúdie preukázali, že dištancovanie sa od spoločnosti a vyhľadávanie samoty spôsobuje rýchlejšiu degeneráciu mozgu a následný nástup Alzheimerovej choroby. Podobne priam zázračné účinky v boji proti tomuto ochoreniu má zbavenie sa viacerých zlozvykov, a to napríklad fajčenia. Odborníci sa zhodujú, že ak prestaneme fajčiť, telo má väčší úžitok z cirkulácie krvi po celom tele a najmä mozgu. Naopak, pozitívny účinok na pamäť a sústredenie môže mať striedma konzumácia kávy.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Alzheimerova choroba
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku