Budúceho profesionálneho kuchára, žiaka tohto odboru na Hotelovej akadémii v Liptovskom Mikuláši Matúša Trnovského to do gastronómie ťahalo od prvých úvah o strednej škole. Keď sa prišiel informovať na akadémiu, na ktorej v súčasnosti študuje, dozvedel sa od jej riaditeľky aj o možnosti duálneho štúdia. „Zapáčilo sa mi a rozhodol som sa, že takýmto spôsobom chcem študovať , pretože to má mnohé výhody. Do školy chodíme a učíme sa rovnako ako ostatní. Čo sa týka praxe, mám šťastie na naozaj dobrý hotel a výborný kolektív. Neberú ma ako učňa, ale ako kolegu. Učím sa v praxi a prax ma učí samostatnosti,“ zhrnul Matúš.
Pre žiaka a jeho ďalší vývoj má duálne vzdelávanie niekoľko výhod. Najzásadnejšou je jeho hlavná myšlienka – spojenie teoretického štúdia v škole s praktickou prípravou priamo u zamestnávateľa v reálnych podmienkach pod vedením skúseného inštruktora. Duál pripravuje žiaka tak, aby bol profesionálom s praktickými skúsenosťami hneď po škole. Okrem toho mu poskytuje vlastné financie, materiálne zabezpečenie, možnosť zúčastniť sa stáží, výmenných pobytov a ďalších podujatí organizovaných tak školou, ako aj zamestnávateľom a kopec ďalších výhod. Počas duálneho štúdia si žiak prirodzene a postupne zvyká aj na pracovný život, nasáva firemnú kultúru a získava pracovné návyky.
„Výhodu duálneho vzdelávania vidím najmä v tom, že keď prídeme do firmy je tam množstvo strojov, na ktorých sa učíme, a niektoré školy ich nemusia ma vo svojich dielňach. Vo firme vidíme úplne všetko a na každom stroji máme možnosť sa učiť . Môžeme prísť ku konkrétnemu stroju, spýtať sa na jeho fungovanie a podobne,“ myslí si žiak odboru mechanik nastavovač na Strednej odbornej škole technickej v Zlatých Moravciach Martin Rapavý. Keď je podľa neho niečo iba teoreticky povedané, človek si to môže predstaviť úplne inak, ako to v skutočnosti je. Keď však žiaci prídu k zamestnávateľovi, dostanú vysvetlenie, ale aj praktickú ukážku a skúšku, takže sa to lepšie naučia. „Zaujala ma možnosť zarobiť si a, samozrejme, mať prax, preto som sa rozhodol pre duálny systém,“ priznal Martin.
Hlavné výhody duálneho vzdelávania z pohľadu žiaka:
- príprava na povolanie v reálnych výrobných podmienkach u zamestnávateľa,
- prístup k najnovším technológiám, zariadeniam a materiálom,
- možnosť vzdelávať sa a súčasne mať vlastný zárobok už na strednej škole,
- istota práce po absolvovaní strednej školy,
- člen tímu zamestnancov už ako žiak strednej školy,
- zlepšenie finančného statusu rodiny prostredníctvom motivačného štipendia a podnikového štipendia, odmeny za produktívnu prácu a iného hmotného zabezpečenia zo strany zamestnávateľa,
- prístup k firemným benefitom pre zamestnancov už počas strednej školy,
- získavanie pracovných návykov priamo počas štúdia,
- skrátenie adaptačnej fázy pri nástupe do pracovného pomeru a rýchlejšie dosiahnutie pracovného výkonu s lepším mzdovým ohodnotením,
- vyššia konkurenčná výhoda pre uplatnenie sa na trhu práce.
Finančné benefity pre žiaka duálu:
- Podnikové štipendium (napríklad v 1. ročníku od 40 eur/mes., v 2. ročníku od 60 eur/mes., v 3. ročníku 80 eur)
- Odmena za produktívnu prácu u zamestnávateľa – hodinová sadzba, ktorá môže presiahnu aj výšku minimálnej mzdy. Celkovo si tak žiak vie prísť aj na niekoľko stoviek mesačne
- Zároveň je výhodou rýchlejšie dosiahnutie vyššieho mzdového ohodnotenia po nástupe do zamestnania – prechod do vyššej platovej kategórie