Podľa rezortu financií, ktorý návrh dal do pripomienkového konania, nárok na štátnu prémiu by teda zanikol v prípade, ak by sporiteľ nepoužil prostriedky na stavebné účely. V takom prípade je povinný ju prostredníctvom stavebnej sporiteľne vrátiť do štátneho rozpočtu. Návrh novely zákona podľa rezortu financií nebude zasahovať do už uzatvorených zmlúv o stavebnom sporení. Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. apríla 2011.
V krátkodobom horizonte zrušenie inštitútu priateľských sporiteľov podľa ministerstva financií pravdepodobne spôsobí zníženie atraktivity stavebného sporenia, čo sa môže prejaviť v poklese počtu novouzatvorených prémiovo zvýhodnených zmlúv o stavebnom sporení, a to počnúc rokom 2011. To môže mať vo finančnom vyjadrení pozitívny vplyv na štátny rozpočet znížením súhrnného nároku na štátnu prémiu za uvedený rok o približne 1,66 mil. eur. V strednodobom a dlhodobom horizonte sa zrušenie inštitútu priateľských sporiteľov môže prejaviť oveľa výraznejšie, a to o približne jednu tretinu celkového ročného nároku na štátnu prémiu, teda zhruba 14 mil. eur, keďže v systéme stavebného sporenia predstavujú tzv. priateľskí sporitelia odhadom 30 % z celkového počtu sporiteľov.
Ako sa ďalej uvádza v materiáli, ide o jediný inštitút v celkovom spektre štátnej podpory bývania, pri ktorom nie je povinnosť dokladovať účelové použitie prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu. V súčasnosti, keď už systém stavebného sporenia funguje takmer 20 rokov a stal sa tradičným produktom na slovenskom finančnom trhu, ktorý sa prevažne využíva na financovanie rekonštrukcie, opravy a údržby nehnuteľností určených na bývanie, ďalšie ponechanie inštitútu priateľských sporiteľov nie je podľa ministerstva nevyhnutné.
Kvôli návrhu na zrušenie inštitútu priateľských sporiteľov sa navrhuje v novele zákona o stavebnom sporení predĺžiť lehotu, po uplynutí ktorej možno zrušiť zmluvu o stavebnom sporení bez tohto, aby zanikol nárok na štátnu prémiu, samozrejme s podmienkou účelového použitia štátnej prémie, a to z dvoch na tri roky. Táto úprava sleduje zabezpečenie stabilizácie systému stavebného sporenia z hľadiska zdrojového krytia stavebných úverov tým, že bude motivovať stavebných sporiteľov sporiť minimálne tri roky od uzavretia zmluvy o stavebnom sporení.