Mnohí však potrebujeme zaslať žiadosti, zmluvy, či potvrdenia, a sme nútení hľadať iné riešenia ako osobným podaním. Riešením je elektronická komunikácia s využitím podpisovania elektronických dokumentov kvalifikovaným elektronickým podpisom (napr. s elektronickým občianskym preukazom s kontaktným čipom – eID). Tu sú najdôležitejšie otázky a odpovede k téme od odborníka na elektronické podpisy Ivana Kühna.
Stav na Slovensku
Aký je aktuálny stav na Slovensku, čo sa týka elektronických občianskych preukazov vhodných na elektronické podpisovanie (eID)?
„Podľa posledných údajov je na Slovensku vydaných takmer 2 milióny eID vhodných pre elektronické podpisovanie. Viac ako 335 000 držiteľov eID má dnes vydaný aj podpisový certifikát, čo znamená, že iba títo dnes môžu využívať elektronické služby štátu a komerčných spoločností. Zvyšní držitelia eID vhodných pre elektronické podpisovanie majú možnosť vydať si podpisový certifikát sami, na diaľku z pohodlia svojej obývačky.“
ID a elektronický podpis
Ako funguje vybavenie si eID a inštalovanie elektronického podpisu?
„eID – čiže elektronický občiansky preukaz s čipom vydáva Ministerstvo vnútra. Väčšina občanov si pri jeho prevzatí aktivovala BOK – bezpečnostný osobný kód, ktorý im umožní používať eID. Na stránke Slovensko.sk je popísaný návod, ako si každý, kto má eID, aktivovaný BOK a eID čítačku môže pomerne jednoducho z domu bez akejkoľvek návštevy pracoviska MV SR vydať do tohto eID certifikát pre kvalifikovaný elektronický podpis. S takýmto podpisovým certifikátom v eID potom človek môže elektronicky podpisovať elektronické dokumenty, ako keby ich fyzicky podpísal.“
Postup spoločne s návodom sú popísané tu: https://www.slovensko.sk/…e-certifikat https://eidas.minv.sk/…_vydanie.pdf
Čo vybavíte elektronicky
Čo všetko v týchto dňoch vybavia občania so svojím eID, aby sa vyhli návštevám úradov? „Nejedná sa iba o vyhnutie návšteve štátnych úradov, ide aj o súkromné spoločnosti ako sú napr. banky, poisťovne, dodávatelia vody, plynu a elektriky, telekomunikační operátori atď. – v podstate ide o všetky firmy, ktoré majú kontaktné centrá alebo osobný styk s ľuďmi. Výhodou eID je, že ho má, resp. do konca budúceho roka bude mať každý jeden občan SR. Ak má občan eID s aktivovaným podpisovým certifikátom, dokáže s úradmi či súkromnými spoločnosťami komunikovať elektronicky a kvalifikovane podpisovať všetky elektronické dokumenty takpovediac z prostredia svojej obývačky. V zmysle zákona o eGovernment-e sú orgány verejnej moci povinné prijímať všetky elektronické podania od fyzických alebo právnických osôb.“
Formuláre a žiadosti
Kde nájdem elektronické žiadosti a formuláre na komunikáciu s úradmi?
„Rôzne žiadosti a formuláre sú dostupné občanom napríklad na stránke www.slovensko.sk. Tu je možné formuláre nájsť, priamo ich vyplniť, elektronicky podpísať a aj odoslať, a tým elektronicky podať. Alebo si ich môžete stiahnuť do svojich počítačov, následne vyplniť, podpísať (napríklad našou aplikáciou Disig Desktop Signer) a elektronicky zaslať.“ Čo v prípade, že chcem elektronicky podpísať tlačivo, zmluvu, dokument, ktorý sa na stránkach štátnych úradov nenachádza? „V takomto prípade môžu použiť softvér Disig Desktop Signer, ktorý je až do 16. júna 2020 poskytovaný zadarmo. Ide o spoplatnenú službu, ale kvôli aktuálnej situácii spojenej so zamedzením šírenia koronavírusu ho môžu ľudia používať do tejto doby bezplatne. Na bezplatné elektronické podpisovanie, alebo overovanie elektronických podpisov slúži aj web zep.disig.sk.”
Technické údaje
Aký je rozdiel v podpisovaní dokumentov aplikáciou Disig Desktop Signer a na webe zep.disig.sk?
„Tých rozdielov je viacero. Najdôležitejším je limit maximálnej povolenej veľkosti nahrávaného (čiže podpisovaného) súboru. Pri webe zep.disig.sk môže byť do limitu 4 MB. Ďalším rozdielom je to, že aplikáciu si človek nainštaluje do svojho vlastného počítača či notebooku, a v nej podpisuje požadované dokumenty. Podpisovanie na webe zep.disig.sk vyžaduje nahranie podpisovaného dokumentu na tento web.”