Ako funguje pošta, lekári či notári v čase pandémie

Aj napriek pandémii potrebujú ľudia ísť na poštu, k lekárovi či využiť notárske služby. Všetko funguje v obmedzenom režime. Ako s nimi komunikovať?

15.04.2020 06:00
pošta, zásielka, listy, obálky Foto:
Pošta pristúpila k pozastaveniu komerčných služieb, ktoré sprostredkováva na svojich pobočkách do odvolania.
debata (1)

Poštové a doručovateľské služby:

Otváracie hodiny

Do 5. apríla sú otváracie hodiny pobočiek upravené individuálne.

Počas pracovných dní majú pošty individuálne stanovené otváracie hodiny aj s ohľadom na momentálny stav zamestnancov.

Osobitne sa dotkla úprava otváracích hodín pobočiek v mestách nad 10 000 obyvateľov, kde väčšina pôšt bude otvorená do 16. hodiny, vybrané do 17. hodiny. V sobotu a v nedeľu sú všetky pošty zatvorené.

Aktuálne otváracie hodiny pobočiek a prípadné zmeny sledujte na internetovej stránke Slovenskej pošty, v mobilnej aplikácii, na Facebooku či na informačných plagátoch priamo pri vchode do pobočiek.

Komerčné služby

Pošta pristúpila k pozastaveniu komerčných služieb, ktoré sprostredkováva na svojich pobočkách do odvolania.

Zastavený je predaj produktov a poskytovanie vybraných služieb Poštovej banky, Poštovej poisťovne, Tiposu, telekomunikačného operátora 4ka, spoločnosti Ticketportal, pozastavený je aj predaj produktov ponúkaných v PostShopoch s výnimkou základného poštového sortimentu (obálok, pohľadníc a i.).

Ochranné prostriedky

Ak musíte pobočku pošty navštíviť, dodržiavajte dvojmetrový vzájomný odstup nielen od ďalších čakajúcich zákazníkov, ale aj od zamestnancov.

Všetky pracoviská, kde sú otvorené priestory a zamestnanec je so zákazníkom v priamom kontakte, ako aj doručovatelia a kuriéri sú prioritne vybavované rúškami, dezinfekčnými prostriedkami a ochrannými rukavicami, inštalované sú ochranné plexisklové bariéry na otvorené priehradky.

Zákazníci by mali do pobočiek vstupovať po jednom a musia mať tvári ochranné rúško alebo inú ochranu tváre (napríklad šál, šatku). Odporúčame tiež ochranu rúk, napríklad rukavice. Môžu si priniesť svoje pero na potvrdenie prevzatia hotovosti vlastnoručným podpisom.

Služby doručovateľov

Doručovanie obyčajných listových zásielok pokračuje. Štandardné doporučené zásielky pošta doručuje vhadzovaním do domovej listovej schránky, bez osobného kontaktu so zákazníkom. Za deň doručenia sa považuje deň vhodenia takejto zásielky do schránky alebo uloženia zásielky v poštovom priečinku.

Výnimku má doručovanie úradných zásielok, poistených listov, doporučených listov „Do vlastných rúk“, „Doručenkou/e­Doručenkou“, „Dobierkou“, ale aj zásielok zaťažených inými poplatkami (napr. zásielky colného konania). Tieto sú uložené v pobočkách pôšt a zákazník dostane do schránky oznámenie o uložení zásielky (tzv. žltý lístok). Pri službe elektronické oznamovanie zásielok zas elektronickú notifikáciu zaslanú na e-mail alebo SMS.

Zákazníkom, ktorí sa nachádzajú v karanténe, Slovenská pošta nedoručuje zásielky ani nevypláca sociálne dávky. Zásielka je uložená na pobočke pošty a zákazník dostane iba oznámenie o uložení zásielky (tzv. žltý lístok).

Odpočet stavu meradla plynu je realizovaný bez priameho kontaktu s odberateľom.

Zákazníci, ktorí sú v karanténe, by mali na svojej schránke alebo na zvončeku čitateľne túto skutočnosť uviesť a upozorniť na to doručovateľa.

Služby kuriérov

Doručovanie balíkov na adresu sa uskutočňuje bezkontaktným spôsobom, teda pred domovom adresáta na otvorenom priestranstve, pričom adresát musí mať ochranu tváre.

Odporúča sa mať vlastné pero na potvrdenie prevzatia balíka od kuriéra. Zákazník zároveň nesmie byť v karanténe.

Zákazníkom pošta odporúča využiť na doručenie balíkov bezkontaktnú službu doručenia do BalíkoBOX-u.

Pri nákupe tovaru z internetových obchodov treba využívať platbu vopred cez internet. V prípade platby priamo u kuriéra sa odporúča platiť bezhotovostne platobnou kartou.

Notárske úrady. Ako s nimi komunikovať

V súvislosti s opatreniami na boj s koronavírusom niektoré notárske úrady dočasne upravujú režim svojho fungovania. „Neteší nás, že musíme pristupovať k takýmto reštriktívnym opatreniam. V súčasnej situácii to však považujeme za najzodpovednejšie riešenie, ktorým chceme prispieť k boju proti nastupujúcej pandémii,“ uviedol Miroslav Gregor, prezident Notárskej komory SR.

Komora vyzýva občanov, aby služby úradov vyhľadávali len v nevyhnutných prípadoch. Odporúča, aby každý pred plánovanou návštevou notárskeho úradu navštívil webové stránky jednotlivých notárskych úradov, na ktorých sú dostupné aktualizované otváracie hodiny pre verejnosť, ako aj telefonický kontakt, na ktorom mu budú poskytnuté potrebné konzultácie, prípadne usmernenia.

(SITA)

Fungovanie ambulancií špecialistov a zubných lekárov je obmedzené

Súčasná situácia s pandémiou nového koronavírusu ovplyvnila fungovanie ambulancií špecialistov a zubných lekárov. Poskytujú najmä akútnu zdravotnú starostlivosť, niektoré zatvorili, iné rušia napríklad kontroly pacientov.

Ambulancie špecialistov poskytujú hlavne akútnu zdravotnú starostlivosť, priblížila Veronika Beňadiková, vedúca tlačového oddelenia úradu Bratislavského samosprávneho kra­ja.

„Ambulancie špecialistov fungujú po telefonickom objednaní pacienta. Okrem toho špecialisti poskytujú poradenstvo aj cez telefón a lieky predpisujú elektronicky,“ uviedla hovorkyňa Košického samosprávneho kraja Anna Terezková. Zubné ambulancie fungujú podľa jej slov v skrátenom režime, ošetrujú iba akútne stavy.

V Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) je väčšina špecializovaných ambulancií prevádzkovaná v obmedzenom režime. „Pracujú v obmedzených ordinačných hodinách, majú však usmernenie manažovať si chod ambulancie tak, aby bolo zabezpečené poskytnutie zdravotnej starostlivosti pacientom, ktorí ju aktuálne potrebujú. Špecialisti rušia najmä plánované kontroly, ktoré nie sú nevyhnutné,“ doplnila Lenka Štepáneková, vedúca oddelenia komunikácie Úradu BBSK.

V Žilinskom samosprávnom kraji (ŽSK) mnohí špecialisti zatvorili svoje ambulancie, ich činnosť nie je veľmi dostupná, skonštatovala riaditeľka odboru zdravotníctva úradu ŽSK Silvia Pekarčíková.

Ambulancie špecialistov v Trenčianskom kraji poskytujú zdravotnú starostlivosť pacientom v obmedzenom režime s upraveným harmonogramom práce na ambulanciách tak, aby sa v čakárni vyskytlo čo najmenej pacientov. Postup jednotlivých špecialistov je individuálny, plánované kontroly a návštevy u špecialistov sú podľa stanoviska kraja obmedzené. Ambulancie zubných lekárov v kraji dočasne pozastavili vykonávanie preventívnych prehliadok, preobjednali pacientov na plánované výkony. Uprednostňujú telefonické konzultácie, vybavujú prevažne akútnych pacientov. Akútne ošetrenia sú poskytované prevažne od 8. do 11. h.

„Prax je taká, že ambulancie fungujú v obmedzenom režime, platí všeobecné odporúčanie obmedzovať návštevu lekára, uprednostniť telefonickú konzultáciu alebo elektronickú komunikáciu a zasielanie e-receptov,“ povedala hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja Daša Jeleňová. Ambulancie zubného lekárstva fungujú v súlade s odporúčaniami Slovenskej komory zubných lekárov. „Prijímajú pacientov v obmedzenom režime od 8. do 11. h, ošetrujú len urgentné prípady po telefonickom objednaní a konzultácii, prípadne smerujú pacienta a bolestivé prípady priamo na zubnú pohotovosť,“ doplnila.

„Podľa informácií, ktoré máme priamo z terénu, ambulancie fungujú a riadne sa venujú svojim pacientom. V rámci ochranných opatrení lekári komunikujú s pacientom telefonicky, prostredníctvom e-mailu a v prípade potreby a zabezpečení všetkých hygienických podmienok vykonávajú aj vyšetrenie,“ zhrnul predseda Trnavského samosprávneho kraja Jozef Viskupič. Podľa jeho slov fungujú aj ambulancie zubných lekárov.

V Nitrianskom kraji (NSK) fungovalo minulý týždeň cca 850 špecialistov, ktorí majú upravené ordinačné hodiny, priblížil krajský lekár NSK Ľubomír Ševčík. Ambulancie zubných lekárov v kraji majú vzájomný zástup a ošetrujú len akútne stavy.

(TASR)

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #lekári #pošta #notár #bezpečnostné opatrenia #pandémia #koronavírus